Gå til innhold

Hva avgjør nøyaktigheten på GPS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke besvare spørsmålene dine. Men er du opptatt av nøyaktighet, bør du kjøpe deg en god GPS og ikke bruke mobilen! På en GPS (og "telefon") er du også avhengig av hvor avansert GPS/telefonen er og om den kan søke in tilststrekkelig med sattelitter, for å ha forutsettingerer til nøyaktig posjonering. Enten det er vist posisjon, eller for å plotte inn "bra" koordinater.

Lenke til kommentar

Mobiler har så vidt jeg vet like god nøyaktighet som en dedikert GPS, men de har i tillegg fordelen av å kunne bruke AGPS for å finne posisjonen fortere.

 

Det er i praksis at den spør mobilmastene den har kontakt med hvilke satelitter som er aktuelle i området, så den slipper å søke opp og sortere selv.

Lenke til kommentar

Mobiler har så vidt jeg vet like god nøyaktighet som en dedikert GPS, men de har i tillegg fordelen av å kunne bruke AGPS for å finne posisjonen fortere.

 

Det er i praksis at den spør mobilmastene den har kontakt med hvilke satelitter som er aktuelle i området, så den slipper å søke opp og sortere selv.

Ja, vel! Så hvilke mobiler, har en nøyaktighet på +/- 5 meter? Og hvor raskt finner en mobil, med AGPS, en posisjon da?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet burde det være de fleste. Det var lagt inn en kunstig sperre før, men den ble fjernet for en stund siden, hvis jeg forstod det riktig.

Posisjonen bestemmes på få sekunder på en bra mobil.

Imøteser dokumentasjon på, at moblier har en nøyaktighet på +/- 5 meter!

 

Det er ikke noe "sperre", som er opphevet! USA som styrer disse satelittene, legger inn en "unøyaktighet", hvis de frykter krig/terror og andre aktutte situasjoner, for å hindre missbruk. Bl.a. frykt for missiler. Dette kan de innføre, når som helst! Pr dags dato, er det ikke innlagt slik unøyaktighet. I landmåling, benyttes GPS er som måler med milimeters nøyaktighet. Men de koster 150 tusen, eller mer.

 

At en enhet klarer å posisjonere seg innen x-antall sekunder, beror også på hvor mange sattelitter, den søker inn og hvor avansert den er. Det er forskjell å søke inn 3 sattelitter og 8 - 9 sattelitter. Uten å kunne dokumentere dette (i dag), vil jeg påstå, at det finnes ikke mobiler, som kan konkurere med nøyaktigheten til bl.a., en god Garmin GPS.

 

 

Lenke til kommentar

Det er jo bare å prøve mobilen din til turn-by-turn-navigering. Den pleier ikke bomme med spesielt mye på min Galaxy S2, i hvert fall. Om det er 2 eller 7 meter den bommer med på når den sier jeg må svinge vet jeg ikke, men den passet rimelig bra med TomTom som jeg brukte forrige helg. TomTom sa ifra litt tidligere enn S2en, om at vi skulle svinge akkurat nå, men jeg antar at det er snakk om programvare og ikke nøyaktighet i GPS. Jeg vet ikke hvor lang tid det tar med TomTomen å koble opp, fordi vi skrudde den strengt tatt aldri av... Men S2en koblet til 6 satelitter og hadde peilet inn posisjon på mindre enn 10 sekund i hvert fall. Tok ikke akkurat tida, men det var i bevegelse, da vi fant ut at vi ville ha den også, nettopp for å sammenligne litt :-) Konklusjonen min ble i hvert fall at det ikke fantes noen grunn til ikke å velge min S2 :-)

Lenke til kommentar

Det er jo bare å prøve mobilen din til turn-by-turn-navigering. Den pleier ikke bomme med spesielt mye på min Galaxy S2, i hvert fall. Om det er 2 eller 7 meter den bommer med på når den sier jeg må svinge vet jeg ikke, men den passet rimelig bra med TomTom som jeg brukte forrige helg. TomTom sa ifra litt tidligere enn S2en, om at vi skulle svinge akkurat nå, men jeg antar at det er snakk om programvare og ikke nøyaktighet i GPS. Jeg vet ikke hvor lang tid det tar med TomTomen å koble opp, fordi vi skrudde den strengt tatt aldri av... Men S2en koblet til 6 satelitter og hadde peilet inn posisjon på mindre enn 10 sekund i hvert fall. Tok ikke akkurat tida, men det var i bevegelse, da vi fant ut at vi ville ha den også, nettopp for å sammenligne litt :-) Konklusjonen min ble i hvert fall at det ikke fantes noen grunn til ikke å velge min S2 :-)

Trodde ærlig talt, at vi pratet om vanlige GPSer! Jeg har også GPS for bil, men det er nærmest umulig å kontrollere nøyaktigheten på slike. Og slik du skriver, er du i fart. Og bare et sekund, har stor betydning for avstand. Alle GPS er er ganske nøyaktig, i åpent ladskap. Værre er det i kuppert landskap og med trær. Her blir unøyaktigheten mye større. Så en GPS posinerisjonering fra bil, i by/åpent landskap, er gennerelt ganske bra. Hvis dette er bruksområdet, er sikkert mobil ok. Men jeg har flere bekjente, som stolte på sin mobil, i terreng og hadde så mye plunder, at de kjøpte seg en ordentlig GPS. Så jeg står fremdeles, på min påstand om nøyaktighet, men vil pressisere GPS i terreng. Så kom med dokumentasjon, ikke antagelser!

Endret av geco5
Lenke til kommentar

En håndholdt GPS og en mobil med innebygd GPS-brikke skal fungere helt likt, men mobilen skal kunne finne posisjonen fortere.

 

Jeg mener å huske at Nokia hadde noen modeller med kun AGPS, altså ingen GPS-brikke. De vil bare ha begrenset funksjon utenfor allfarvei, f.eks på fjellet og dermed stor unøyaktighet.

De vil også ha endel unøyaktighet i vanlig bruk også, men programvaren prøver så godt den kan å kompensere.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg dokumentere noe jeg ikke sier? Men la meg skrive det litt mindre egnet for misforståelser: En navigasjonsenhet som har støtte for GLONASS tillegg til GPS vil kunne gi raskere og bedre posisjon fordi den har flere satellitter tilgjengelig for fikseringen.

Lenke til kommentar

Det er vel verdt å nevne at en telefon (eller enhet generelt) med støtte for GLONASS i tillegg til GPS potensielt kan gi bedre og raskere posisjon.

Da synes jeg du bør dokumentere det, at telefoner er mer nøyaktige og søker rasker opp posisjoner, enn "håndholdte" GPSer!

 

Dokumentere her og dokumentere der! Du har da ikke dokumentert noe annet enn det du har skrevet, som også alle andre har? :)

 

Med min Galaxy S3 har jeg gode erfaringer angående nøyaktighet og har til enhver tid god kontroll på hvor jeg er. De som avgjør TROR jeg er antall satelitt man mottar fra (dekning) uten at jeg er noe ekspert på området. Dog, telefoner vs GPS så er jo telefoner veldig flinke til å oppdatere kart og navigasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Gammel tråd, men her er det så mye rart at jeg bare må svare.

 

 

Mobiler har så vidt jeg vet like god nøyaktighet som en dedikert GPS, men de har i tillegg fordelen av å kunne bruke AGPS for å finne posisjonen fortere.

 

Det er i praksis at den spør mobilmastene den har kontakt med hvilke satelitter som er aktuelle i området, så den slipper å søke opp og sortere selv.

Veldig forenkelt, men helt riktig. Fordelene med mobil med a-GPS er raskere fiks. Fordelene med tur GPS er at den er laget for bruk utendørs, har langt bedre batterikapasitet, bedre tilrettelegging av kart, waypoints mv (out of the box).

Imøteser dokumentasjon på, at moblier har en nøyaktighet på +/- 5 meter!

Allmennkunnskap innen bransjen. Du vil ikke finne et GPS-brikkesett som ikke har slik nøyaktighet i dag, og det er lenge siden det ble produsert dårligere brikkesett enn dette.

Det er ikke noe "sperre", som er opphevet! USA som styrer disse satelittene, legger inn en "unøyaktighet", hvis de frykter krig/terror og andre aktutte situasjoner, for å hindre missbruk. Bl.a. frykt for missiler. Dette kan de innføre, når som helst! Pr dags dato, er det ikke innlagt slik unøyaktighet. I landmåling, benyttes GPS er som måler med milimeters nøyaktighet. Men de koster 150 tusen, eller mer.

Dette er til de grader feil. USA "legger ikke inn en unøyaktighet om de frykter x". Funksjonaliteten heter Selected Availability (SA). Dette var (legg merke til var) en funksjon som la til pseudo-random unøyaktighet tilsvarende ca 100 meter på den sivile GPS-kanalen (L1). De militære GPS-kanalene er kryptert og kan ikke benyttes av sivile. SA var påslått som standard frem til 2000, i 2000 ble funksjonen avslått en gang for alle. Den amerikanske regjeringen har uttalt at den aldri vil bli påslått, og de nye GPS-satelittene som skal skytes opp fra 2014 har ikke funksjonaliteten i det hele tatt.

 

GPS-er brukt til landmåling benytter seg av landstasjoner for korrektursignaler, og kan derfor ikke sammenlignes med tradisjonell GPS i det hele tatt.

 

Videre finnes det to sperrer som ikke er nevnt her i det hele tatt. I USA er GPS-er som fungerer over 18 km høyde og over en hastighet på 515 m/s regnet som våpen, og er forbudt å eksportere. Derfor vil alle GPS-enheter som produseres i USA til sivile formål ha sperrer for en eller begge.

 

Den amerikanske regjeringen har uttalt at det amerikanske forsvaret har teknologi for å blokkere bruk av sivil GPS fullstendig i avgrensede områder i krigssituasjoner. Mer informasjon enn dette finnes ikke, men dette er angitt som årsaken til at de aldri kommer til å ha behov for SA igjen.

At en enhet klarer å posisjonere seg innen x-antall sekunder, beror også på hvor mange sattelitter, den søker inn og hvor avansert den er. Det er forskjell å søke inn 3 sattelitter og 8 - 9 sattelitter. Uten å kunne dokumentere dette (i dag), vil jeg påstå, at det finnes ikke mobiler, som kan konkurere med nøyaktigheten til bl.a., en god Garmin GPS.

Igjen er dette riv ruskende galt. Du vil ikke finne GPS-brikkesett som begrenser til 3 sattelitter. Sånn fungerer ganske enkelt ikke GPS. Alle GPS-brikkesett bruker alle satelliter innen rekkevidde, og har alltid gjort det.

 

Det du sannsynligvis tenker på (og misforstår) er antall kanaler en GPS-mottaker bruker. Veldig tidlige GPS-mottakere brukte bare 4-5 kanaler. Dette steg gradvis... og for 10 år siden var standarden 12. I dag er den 20. Enhver GPS-enhet kjøpt etter 2006 eller deromkring takler 20 kanaler. Finner du en som ikke gjør det, så er du blitt lurt til å kjøpe "steinalderteknologi".

 

Uten å kunne dokumentere dette (i dag), vil jeg påstå, at det finnes ikke mobiler, som kan konkurere med nøyaktigheten til bl.a., en god Garmin GPS.

Dette er bare tull. Garmin bruker nøyaktig de samme brikkesettene fra SIRF som også Nokia, Samsung, HTC, mv. bruker. Den eneste lille fordelen som (noen få) tur-GPS-er fra Garmin kan skryte på seg er bedre antenne.

 

Det er jo bare å prøve mobilen din til turn-by-turn-navigering. Den pleier ikke bomme med spesielt mye på min Galaxy S2, i hvert fall. Om det er 2 eller 7 meter den bommer med på når den sier jeg må svinge vet jeg ikke, men den passet rimelig bra med TomTom som jeg brukte forrige helg.

Dette kan ikke sammenlignes. Bil-GPS er ikke ren GPS-navigasjon. En bil GPS har den fordelen at den "vet" at du er på en vei. Dermed kan den korrigere din GPS-posisjon til nærmeste vei. Du kan noen ganger "se" denne funksjonen om du kjører på en vei som ligger parallelt og inntil en annen vei. Da vil den ofte vise at du kjører på feil vei, hoppe mellom veien og lignende. Dette er altså en effekt av at en bil-GPS automatisk flytter din posisjon til nærmeste vei med mindre du er et godt stykke fra veien.

 

 

 

 

Siden det tydeligvis er mange misforståelser ute og går, så skal jeg beskrive (veldig forenklet) hvordan en GPS får "fiks".

 

For å finne satellitter trengs en tabell. Denne tabellen sendes kontinuerlig ut fra alle GPS-satellitter. Å motta hele tabellen kan ta inntil 15 minutter. En tur-GPS som mister hovedstrømkilde og backup-strømkilde samtidig vil derfor bruke rundt 15 minutter på å få fiks.

Når tabellen er på plass må satellittene søkes opp (tabellen kan fortelle deg hvor satellittene står på himmelen avhengig av hvor du er, og nøyaktig klokkeslett, men da må du altså vite hvor du er, og nøyaktig klokkeslett. Oppsøking av satellitter tar noe tid.

 

Hvordan en tur GPS sørger for å bruke mindre enn 15 minutter på å få fiks:

GPS-en har en backup-strømkilde som sørger for følgende:

1. Den tar vare på den siste tabellen som ble lastet ned

2. Den tar vare på dens posisjon da den ble skrudd av

3. Den holder teller klokken fremover

Når du da slår på GPS-en brukes disse tre punktene for å beregne «sånn ca» hvor på himmelen de ulike satellittene står, slik at du raskere får fiks mot dem. Dette betyr igjen at:

1. Mister du hovedstrøm og backupstrøm på en tur GPS vil det ta ca 15 minutter til du får fiks.

2. Dersom du har beveget deg mens GPS-en er avslått vil det ta lengre tid å få fiks. Tiden er ganske relatert til avstanden. Oslo -&--#62; Oslomarka ikke merkbare forskjell. Oslo -&--#62; Tromsø veldig merkbart.

 

Slik fungerer a-GPS:

(OBS! det finnes flere andre a-GPS funksjoner, men jeg beskriver ikke disse her, da det er denne funksjonen som benyttes på vanlige mobiler)

 

a-GPS serveren har dedikert avansert GPS utstyr noe som gjør at den

a. Alltid har ferskeste tabell

b. Alltid har nøyaktig klokkeslett

c. Benytter flere kanaler for å holde oversikt over usikkerheten i GPS-signalet til enhver tid.

 

1. Når du slår på en a-GPS kalkuleres din grovposisjon fra mobilnettet av a-GPS serveren. Nøyaktighet på et par ti-talls meter til flere kilometer avhengig av hvor urbant område du befinner deg.

2. Grovposisjonen, serverens helt ferske tabell, nøyaktig klokkeslett, samt oversikt over usikkerheten i GPS-signalet gjør at a-GPS serveren forteller din GPS ganske nøyaktig hvor på himmelen satellittene står der hvor du er.

3. GPS-en din får raskt fiks. I gode forhold umiddelbart.

 

Her er det verdt å merke seg at a-GPS er helt avhengig av tilgang til et fungerende mobilnett for å fungere. Dersom man mangler dekning, så fungerer a-GPS-en på nøyaktig samme måte som en standard tur GPS gjør.

 

 

TLDR; det at en tur GPS er mer nøyaktig enn en mobil er en myte. Følgende er fakta:

1. Tur GPS-er har andre fordeler: Tåler vær og vind, støv, støt, bedre batterilevetid bedre dedikert navigasjonsutstyr.

2. mobil-GPS-er finner raskere din posisjon dersom den har tilgang til mobilnettet.

3. Stråling fra GPS-sattellitene gjør at du får grå hår tidligere :p

 

Funfact: «Frøken ur» som ble lagt ned i 2007 brukte den siste tiden GPS for å kunne gi oss riktig klokkeslett.

Endret av cyclo
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nja, i forhold til min Mio 520(?) har telefonen min overlegen batterikapasitet ved bruk av innebygde kart. Må telefonen laste kartene hele tiden, reduseres jo batterikapasiteten, men man må sammenligne på like vilkår, likevel vil jeg tro telefonen kan slå den lett.

Mio-en hadde rundt to timers batterikapasitet, og var ment å koples til den medfølgende laderen under bruk, og ikke var den beregnet på utendørs bruk i noen større grad enn en telefon heller. Man får GPS-er beregnet på utendørs bruk, men det samme gjelder mobiler.

Men dagens GPS-er har for alt jeg vet vesentlig bedre batteritid enn for noen år tilbake.

Lenke til kommentar

Det er jo bare å prøve mobilen din til turn-by-turn-navigering. Den pleier ikke bomme med spesielt mye på min Galaxy S2, i hvert fall. Om det er 2 eller 7 meter den bommer med på når den sier jeg må svinge vet jeg ikke, men den passet rimelig bra med TomTom som jeg brukte forrige helg.

Dette kan ikke sammenlignes. Bil-GPS er ikke ren GPS-navigasjon. En bil GPS har den fordelen at den "vet" at du er på en vei. Dermed kan den korrigere din GPS-posisjon til nærmeste vei. Du kan noen ganger "se" denne funksjonen om du kjører på en vei som ligger parallelt og inntil en annen vei. Da vil den ofte vise at du kjører på feil vei, hoppe mellom veien og lignende. Dette er altså en effekt av at en bil-GPS automatisk flytter din posisjon til nærmeste vei med mindre du er et godt stykke fra veien.

Dette er tydeligvis en ganske utbredt missforståelse. Jeg har hørt om redere i Kina som ikke kunne skjønne hvorfor de måtte ha en dyr SeaTex GPS for å få høy nøyaktighet på posisjonen på skipet. GPS'n i bilen de hadde var jo så nøyaktig at de alltid lå på veien i kartet :p.

 

Tilleggs-info:

 

En annen ting som har noe å si på nøyaktigheten er spredning på satellittene. Om satellittene er godt spredt på himmelen får en mer nøyaktig posisjon enn om de er i en klynge.

Dette vil merkes om en er i en by med høye bygninger. Selv om en ser mange satellitter så vil de være i et avgrenset område på himmelen, og derfor gi lavere nøyaktighet.

Atmosfæriske forhold spiller også inn på nøyaktighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...