Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Regne ut poengsum med eksamenskarakter


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Karakteren man får på eksamen i et fag, det regnes på en måte som et nytt fag, sant? Tenker på når man regner ut snittet, for da må man jo dele på antall fag man har. F. eks så regnes matte to ganger, en for standpunkt og en for eksamen, sant?

 

Takk for hjelp :)

Endret av 24erBest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo helt håpløst at de beregner karakterene på denne måten! Da avhenger jo ALT av hvilket fag man kommer opp i! Har en søster som går ut av 10.klasse nå, og sitter og offer seg over den nye måten å regne ut på.

Hvis man er uheldig og har 2 i et fag, og får da en 3 på eksamen vil man ha forbedret seg i faget. Dermed burde dette belønnet eleven. Slik det regnes nå vil det være mer lønnsomt å komme opp i et fag man har 5 i, og få 4 på eksamen. Altså gjort det dårligere i faget enn man har i standpunkt. Dette burde jo trekke ned.

Man burde fått bedre snitt av å gjøre det bedre på eksamen enn i standpunkt, istedetfor at alt skal handle om å komme opp i det ene faget man er flink i.

Synes nå jeg.

Lenke til kommentar

Det er veldig lite informasjon på dette området. Så langt jeg har sett er det ingen offisielle kilder på dette, det nærmeste jeg har funnet er denne siden http://www.vilbli.no/4daction/WA_Artikkel/?Niva=G&Area=12&Forside=Radgiver&Lan=1&TP=13.06.12&Bok=003836&Artikkel=003930, og jeg siterer:

 

Karakterpoeng: For å finne dine karakterpoeng regnes først en middelverdi for hvert fag – av standpunktkarakter(er) og eventuell(e) eksamenskarakter(er), deretter et gjennomsnitt av disse middelverdiene. Karakterpoengene er dette gjennomsnittet med to desimaler, multiplisert med 10. I denne sammenhengen regnes norskfaget som tre fag – hovedmål, sidemål og muntlig. Tverrfaglige eksamener regnes som ett fag.

 

Å regne ut middelverdier, slik som det står her, er den absolutt mest rettferdige måten å gjøre det på. Hvis ikke er mye opp til tilfeldighetene, og (u)flaks kunne avgjort om man kom inn på studiet eller ikke. Hadde man regnet med eksamenskarakterer som "egne fag" under utregning av snittet, ville dyktigheten til eleven i de aktuelle (og tilfeldig valgte) fagene hatt altfor mye å si. Ved å regne ut middelverdier først sørger man for at eksamener fungerer mer som en kontroll av kvaliteten og standpunktkaraktersettingen på skolene enn et lotteri for elevene.

 

Ellers vil et raskt Google-søk avsløre at det som blir formidlet på forumer av ulike slag er at eksamenskarakterer teller som "egne fag" i utregning av snittet. Folk kan si det dem vil, men hva står i boka? Det er det som bestemmer. Dessverre er det i dette tilfellet umulig å finne en konkret fasit på dette spørsmålet, og for alt jeg vet kan det godt hende at hva som faktisk blir praktisert er helt tilfeldig.

Lenke til kommentar

Legg merke til at det står reform 94 oppe til høyre. Informasjonen er utdatert. De teller som to ulike karakterer.

 

Fra Forskrift til Opplæringsloven:

(2) Karakterpoeng er gjennomsnittet av samtlige tallkarakterer, med to desimaler, multiplisert med 10. For fellesfag skal bare karakter(er) på høyeste nivå inngå i beregningen av karakterpoeng.
Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Godt jobbet å finne det der, Henrik B! :)

 

Det er uforståelig for meg hvorfor de har gått bort fra middelverdier og heller praktiserer med eksamenskarakterer som selvstendige karakterer. Hva er logikken i det? For min del betyr det at jeg har hele to elendige franskkarakterer som drar ned snittet mitt. Når jeg søker på studieplass hjelper det jo ikke å ha toppkarakterer i de fagene jeg vil studere videre, når jeg blir trekt ut i de fagene jeg er svakest i.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Legg merke til at det står reform 94 oppe til høyre. Informasjonen er utdatert. De teller som to ulike karakterer.

 

Fra Forskrift til Opplæringsloven:

(2) Karakterpoeng er gjennomsnittet av samtlige tallkarakterer, med to desimaler, multiplisert med 10. For fellesfag skal bare karakter(er) på høyeste nivå inngå i beregningen av karakterpoeng.

 

Det vil si, hvis jeg fikk 4 i standpunkt i matte 1T, og 3 på eksamen, vil jeg da få 4 stående, eller? Trodde begge karakterene skulle regnes med.

Lenke til kommentar

Legg merke til at det står reform 94 oppe til høyre. Informasjonen er utdatert. De teller som to ulike karakterer.

 

Fra Forskrift til Opplæringsloven:

(2) Karakterpoeng er gjennomsnittet av samtlige tallkarakterer, med to desimaler, multiplisert med 10. For fellesfag skal bare karakter(er) på høyeste nivå inngå i beregningen av karakterpoeng.

 

Det vil si, hvis jeg fikk 4 i standpunkt i matte 1T, og 3 på eksamen, vil jeg da få 4 stående, eller? Trodde begge karakterene skulle regnes med.

 

Begge skal regnes med, som Henrik B påpeker. Honey Badger kom med et svar basert på en utdatert kilde. Fikk du 4 i standpunkt og 3 på eksamen skal du regne begge som selvstendige karakterer i gjennomsnittet.

Lenke til kommentar

Kan være enig i at eksamenskarakter og st.punkt bør slås sammen. Dette gjelder spesielt med tanke på at kun noen få elever kommer opp i førsteklasse på stsp, og man fort blir "straffet" for å komme opp.

 

Da er vel ikke problemet at eksamen- og standpunktkarakteren behandles som selvstendige, men at ikke alle førsteklassinger kommer opp i eksamen?

 

Formålet med eksamen er jo å utfordre studentene med en avsluttende prøve, en slags stikkprøve, som kan si noe om den kunnskapen studentene sitter igjen med etter faget. Dersom man slo sammen disse karakterene ville trolig standpunktkarakteren blitt dominerende i mange tilfeller, og man mister litt av formålet med en eksamen.

Lenke til kommentar

Enig med ENY (pun intended). Eksamen er en test for å bekrefte at eleven har oppnådd målene som har blitt satt. Da er det også rett at eksamen spiller en stor rolle. Det ville vært mer urettferdig om noen elever hadde fått gode karakterer fordi lærerne deres var for "snille". Man kunne kanskje ha hatt en ordning slik at det kun blir en karakter om eksamenskarakteren er lik standpunktkarakteren.

Lenke til kommentar

Legg merke til at det står reform 94 oppe til høyre. Informasjonen er utdatert. De teller som to ulike karakterer.

 

Fra Forskrift til Opplæringsloven:

(2) Karakterpoeng er gjennomsnittet av samtlige tallkarakterer, med to desimaler, multiplisert med 10. For fellesfag skal bare karakter(er) på høyeste nivå inngå i beregningen av karakterpoeng.

 

Det vil si, hvis jeg fikk 4 i standpunkt i matte 1T, og 3 på eksamen, vil jeg da få 4 stående, eller? Trodde begge karakterene skulle regnes med.

 

Begge skal regnes med, som Henrik B påpeker. Honey Badger kom med et svar basert på en utdatert kilde. Fikk du 4 i standpunkt og 3 på eksamen skal du regne begge som selvstendige karakterer i gjennomsnittet.

 

Ok, takk! :)

Lenke til kommentar

Ja, det jeg i hvert fall ønsket å få fram var at systemet i førsteklasse er svært urettferdig, og at et gjennomsnitt ville minke den urettferdigheten det er at noen få trekkes opp.

 

Videre synes jeg forslaget til Draned var meget bra, da snittet for mange går ned ved å oppnå samme karakter som i standpunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...