Gå til innhold

Ett trykk, og viften blir 20 dB stillere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

rart å ha teknologien i en vifte..hadde det ikke vært bedre med et system som kansellerer alt lyd en pc avgir? En liten boks man skrur i pc-en som gjør den aktivt lydløs uansett hva man skulle ha montert inn i pc-en..

Det hadde blitt dyrt... meget dyrt!

 

 

 

' timestamp='1339469563' post='19371460']

Er det bare jeg som faar vodt i hodet av alt det aktive stoydempningstullet, skal ikke si det overforer til vifter, men aktive oretelefoner maa jo vaere noe av det vaerste og mest Hi-Fi uvennlige noensinne oppfunnet?

Fordi? :) Du tenker kanskje på at det påvirker lyden? Har du et veldig bra headset med aktiv støyreduksjon vil det ikke gå ut over lydkvaliteten.

 

Et veldig godt eksempel er Bose QuietComfort. Har du ikke prøvd dette, så kom deg ned på en hi-fi-butikk snarest å test det! Er det aktiv støyreduksjon du skal ha, går du for Bose! Ikke tenk på å kjøp et billig headset med aktiv støyreduksjon! Har testet dette (flere ganger) på svært støyrike steder, og til og med uforutsigbare lyder blir filtrert bort uten problem.

 

Nå står du sikkert fortsatt på ditt og skjønner fortsatt ikke hva aktiv støyreduksjon skal være godt for?

 

Vel, har du noen gang brukt et headset (eller øyrepropper for den saks skyld) på buss eller fly?

Selv med veldig god passiv støyreduksjon kan du ikke bli kvitt støyen uansett hvor høyt du skrur opp (da snakker vi uskadelig volum)!

Jeg har Bose Triport, den passive støyreduksjonen er ganske grei, men hjelper lite på buss eller fly (begge støyer mer enn man tror, spesielt små fly og visse busser). Jeg har reist mye opp gjennom årene, veldig mye. Støyen ødelegger mye av lydbildet og musikkopplevelsen, og gjør det vanskelig å høre visse frekvensområder.

Hadde du brukt Bose QC 15 (eller 13?) på buss/fly kan jeg love deg at det ikke hadde gått ut over lydkvaliteten, heller tvert imot! Du kan ha lavere volum og alikevel høre alt, samtidig som du ikke hører noen ting (dvs. støyen). Teknologien i det headsetet er utrolig!

Fortsatt ikke overbevist?

 

 

 

Men uansett hvordan du vrir og vender på det så kan jeg ikke se soniske ulemper med aktiv støyreduksjon i en vifte, ei heller i headset (så lenge teknologien som brukes er "top notch"). :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Fordi? :) Du tenker kanskje på at det påvirker lyden? Har du et veldig bra headset med aktiv støyreduksjon vil det ikke gå ut over lydkvaliteten.

 

Netopp fordi jeg mener at det gaar utover lyden, og ikke minst fordi det gir meg hodeverk og gjor meg "susete" ;)

 

Et veldig godt eksempel er Bose QuietComfort. Har du ikke prøvd dette, så kom deg ned på en hi-fi-butikk snarest å test det! Er det aktiv støyreduksjon du skal ha, går du for Bose! Ikke tenk på å kjøp et billig headset med aktiv støyreduksjon! Har testet dette (flere ganger) på svært støyrike steder, og til og med uforutsigbare lyder blir filtrert bort uten problem.

 

Har provd flere men om man regner kroner og orer er vel Sennheiser det "dyreste" om det skal regnes i rene kroner og orer.

 

Nå står du sikkert fortsatt på ditt og skjønner fortsatt ikke hva aktiv støyreduksjon skal være godt for?

 

Tja, bare fordi jeg ikke liker det, trenger det jo ikke bety at jeg ikke vet hva det er, eller hvordan det funker :)

 

Vel, har du noen gang brukt et headset (eller øyrepropper for den saks skyld) på buss eller fly?

Selv med veldig god passiv støyreduksjon kan du ikke bli kvitt støyen uansett hvor høyt du skrur opp (da snakker vi uskadelig volum)!

 

Faktisk er hovedsaken av min erfaring basert paa netopp lengre flyreiser (tenk Australia), og netopp dette som er basisen for mitt argument for hodeverk. Etter 12 timer paa en Airbus eller 747, saa velger jeg heller billige propper eller Koss fremfor stoyreduksjon. Men kanskje jeg bare staar paa mitt, eller kanskje det faktisk er Hi-Fi erfaring bak det hele, hvem vet ;)

 

Jeg har Bose Triport, den passive støyreduksjonen er ganske grei, men hjelper lite på buss eller fly (begge støyer mer enn man tror, spesielt små fly og visse busser). Jeg har reist mye opp gjennom årene, veldig mye. Støyen ødelegger mye av lydbildet og musikkopplevelsen, og gjør det vanskelig å høre visse frekvensområder.

Hadde du brukt Bose QC 15 (eller 13?) på buss/fly kan jeg love deg at det ikke hadde gått ut over lydkvaliteten, heller tvert imot! Du kan ha lavere volum og alikevel høre alt, samtidig som du ikke hører noen ting (dvs. støyen). Teknologien i det headsetet er utrolig!

Fortsatt ikke overbevist?

 

Nei, desverre, fortsatt ikke overbevist, hovdesakelig sansynlgivis utifra personlig erfaring, og ja, jeg har flydd mange nok ganger og over lange nok distanser til aa gjore meg opp en mening.. og jeg har ogsaa gode nok Hi-Fi produkter staaende hjemme til at jeg tor aa komme med en slik paastand :) Fortsatt ikke overbevist, vi faar bare vaere enig om aa vaere uenig..

 

Men uansett hvordan du vrir og vender på det så kan jeg ikke se soniske ulemper med aktiv støyreduksjon i en vifte, ei heller i headset (så lenge teknologien som brukes er "top notch"). :)

 

Naa har jeg ikke testet de Bose telefonene som du refererer til her, men har nok av "top notch" baade oretelefoner (Grado (min favoritt), AKG, Audiotechnica, etc. som jeg har erfaringer med), greit nok kanskje uten stoyreduksjon, men det er jo netopp denne funksjonen jeg refererer til her, og paa samme maate som stereo-3d eller renderingen i Quake3 gir noen hodeverk, har jeg utelukkende erfart fra de hodesettene med aktiv stoyreduksjon som jeg har testet ut har sjoen gitt meg skipsbein :p og spesielt paa lengre turer :)

 

 

Alt jeg forestiller meg her er at om samme "effekten" som det som jeg faar av stoyreduksjon i hodesett blir overfort til noe tilsvarende vifter.. tror jeg heller som i tilfellet med horetelefoner.. at jeg hadde punget ut noen ekstra kroner for (AKG/Grado/Audotechnica) og faatt noe skikkelig fremfor "stoyreduksjon"..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

rart å ha teknologien i en vifte..hadde det ikke vært bedre med et system som kansellerer alt lyd en pc avgir? En liten boks man skrur i pc-en som gjør den aktivt lydløs uansett hva man skulle ha montert inn i pc-en..

Det hadde blitt dyrt... meget dyrt!

 

 

 

' timestamp='1339469563' post='19371460']

Er det bare jeg som faar vodt i hodet av alt det aktive stoydempningstullet, skal ikke si det overforer til vifter, men aktive oretelefoner maa jo vaere noe av det vaerste og mest Hi-Fi uvennlige noensinne oppfunnet?

Fordi? :) Du tenker kanskje på at det påvirker lyden? Har du et veldig bra headset med aktiv støyreduksjon vil det ikke gå ut over lydkvaliteten.

 

Et veldig godt eksempel er Bose QuietComfort. Har du ikke prøvd dette, så kom deg ned på en hi-fi-butikk snarest å test det! Er det aktiv støyreduksjon du skal ha, går du for Bose! Ikke tenk på å kjøp et billig headset med aktiv støyreduksjon! Har testet dette (flere ganger) på svært støyrike steder, og til og med uforutsigbare lyder blir filtrert bort uten problem.

 

Nå står du sikkert fortsatt på ditt og skjønner fortsatt ikke hva aktiv støyreduksjon skal være godt for?

 

Vel, har du noen gang brukt et headset (eller øyrepropper for den saks skyld) på buss eller fly?

Selv med veldig god passiv støyreduksjon kan du ikke bli kvitt støyen uansett hvor høyt du skrur opp (da snakker vi uskadelig volum)!

Jeg har Bose Triport, den passive støyreduksjonen er ganske grei, men hjelper lite på buss eller fly (begge støyer mer enn man tror, spesielt små fly og visse busser). Jeg har reist mye opp gjennom årene, veldig mye. Støyen ødelegger mye av lydbildet og musikkopplevelsen, og gjør det vanskelig å høre visse frekvensområder.

Hadde du brukt Bose QC 15 (eller 13?) på buss/fly kan jeg love deg at det ikke hadde gått ut over lydkvaliteten, heller tvert imot! Du kan ha lavere volum og alikevel høre alt, samtidig som du ikke hører noen ting (dvs. støyen). Teknologien i det headsetet er utrolig!

Fortsatt ikke overbevist?

 

 

 

Men uansett hvordan du vrir og vender på det så kan jeg ikke se soniske ulemper med aktiv støyreduksjon i en vifte, ei heller i headset (så lenge teknologien som brukes er "top notch"). :)

 

Dyrt er jo en ting, men hadde det vært mulig? Det tror ikke jeg, legg merke til at ingen av lyden som generees når luft treffer kjøleribba ser ut til å fjernes i dette produktet?

 

God passiv støyreduksjon er vel også bedre enn det beste av aktiv støyreduksjon per i dag. Riktignok kan man med hell kombinere begge deler. Problemet er snarere at ting som bose triport åpenbart ikke har det beste av hva passiv støyreduksjon kan by på. Aktiv støyreduksjon vil også forøvrig nesten uunngåelig forsterke noen frekvenser.

 

AtW

Lenke til kommentar

rart å ha teknologien i en vifte..hadde det ikke vært bedre med et system som kansellerer alt lyd en pc avgir? En liten boks man skrur i pc-en som gjør den aktivt lydløs uansett hva man skulle ha montert inn i pc-en..

Det jeg tenkte også, da man har flere lyder i maskinen enn ren viftestøy.

Luft i bevegelse, harddisker og CD/DVD ROM, coil whine og vibrasjoner.

 

Problemet med Bose sine klokker er prisen, du får god kvalitet, bra støyreduksjon, veldig bra komfort, men en lydkvalitet som man får i hodetelefoner til under 1000kr. Mine Sennheiser HD 25-1 II har mye bedre lyd en quiet comfort.

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar

rart å ha teknologien i en vifte..hadde det ikke vært bedre med et system som kansellerer alt lyd en pc avgir? En liten boks man skrur i pc-en som gjør den aktivt lydløs uansett hva man skulle ha montert inn i pc-en..

Problemet er at en pc gir lyd fra mange deler og lyden er ulik i ulike retninger. Ville blitt kronglete, tenk mikrofoner rundt omkring på kassa og mange høytarere for dempingen.

Vifter er støykilde nr 1 så det er naturlig å fokusere på dem, når det i tilleg finnes en ganke bilig måte å dempe dem på, ganske genialt å viberere bladene for å lage lyd.

 

Lenke til kommentar

Bare synd det tar så lang tid før de får produktene sine ut. Jeg har ventet lenge på kjølerene de viste frem i fjor, samt viftene. Men virker som det skjer lite hos Noctua.Denne viften er spennende, så vidt jeg vet brukes det ikke høytalere (høres rart ut synes jeg også). Nå skal jeg på jobb, så det kan jeg komme tilbake til imorgen.

Det heter "omdreininger per minutt", ikke "runder i minuttet"...
Faktisk blir det mest korrekt å si revolveringer per minutt. ;)

 

Enkleste er vel RPM ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir interresant å se når disse kommer ut. Det er mulig jeg går for et par i GHTPC.

 

Jeg er godt fornøyd med ytelsen og støynivået til Noctua viftene mine. Med hastighetsreduksjon til middels med forlengerne som følger med er coil whine fra andre komponenter (og elektriske aparater i nærigheten) mye mer plagsomt.

Lenke til kommentar

Dyrt er jo en ting, men hadde det vært mulig? Det tror ikke jeg, legg merke til at ingen av lyden som generees når luft treffer kjøleribba ser ut til å fjernes i dette produktet?

Det jeg snakker om er en enhet som du setter inni maskinen, som tar opp lyden via en mikrofon og lager "motlyd" via høytalere.

 

Dette ville blitt dyrt. nettopp fordi det hadde måttet vært nøyaktig (dette er ikke enkel teknikk), enheten hadde måttet fungert godt i forskjellige maskiner og forskjellige frekvenser.

 

En god mikrofon er vel kanskje ikke det dyreste, men kretsen som analyserer dette og inverterer/forsterker dette er dyrt, altså hvis du vil ha godt resultat. Høytaleren hadde kostet litt den også, men ikke all verden.

 

Forøvrig er jeg overbevist om at all lyd fra en vifte kan filtreres bort med slik aktiv teknologi.

 

 

God passiv støyreduksjon er vel også bedre enn det beste av aktiv støyreduksjon per i dag. Riktignok kan man med hell kombinere begge deler. Problemet er snarere at ting som bose triport åpenbart ikke har det beste av hva passiv støyreduksjon kan by på. Aktiv støyreduksjon vil også forøvrig nesten uunngåelig forsterke noen frekvenser.

 

AtW

OT-alert: Det spørs akkurat på hvilket punkt det skal yte. Du får mer effektiv støyreduksjon med aktiv teknologi, det er det ingen tvil om. Nå snakker jeg ikke om propper eller andre ting, men hodetelefoner som også skal føles komfortable. Men angående lydpåvirkning så påvirker ikke passiv støyreduksjon lyden (i de fleste tilfeller), den kan faktisk fremheve lavfrekvente toner.

 

Men skal du sammenligne passiv med aktiv støyreduksjon når produktet brukes i støyrike omgivelser så taper passiv støyreduksjon. Støyen trenger igjennom og svekker/overdøver deler av frekvensområdet.

 

Nei, Bose Triport har ikke den beste passive støyreduksjonen, jeg har opplevd bedre. Mye bedre med propper. Men personlig liker jeg ikke propper pga de er ubehagelige, du får dott i øret på flyet og de er uhygieniske. Derfor holder jeg meg til hodesett.

Lenke til kommentar

Dyrt er jo en ting, men hadde det vært mulig? Det tror ikke jeg, legg merke til at ingen av lyden som generees når luft treffer kjøleribba ser ut til å fjernes i dette produktet?

Det jeg snakker om er en enhet som du setter inni maskinen, som tar opp lyden via en mikrofon og lager "motlyd" via høytalere.

 

Dette ville blitt dyrt. nettopp fordi det hadde måttet vært nøyaktig (dette er ikke enkel teknikk), enheten hadde måttet fungert godt i forskjellige maskiner og forskjellige frekvenser.

 

En god mikrofon er vel kanskje ikke det dyreste, men kretsen som analyserer dette og inverterer/forsterker dette er dyrt, altså hvis du vil ha godt resultat. Høytaleren hadde kostet litt den også, men ikke all verden.

 

Forøvrig er jeg overbevist om at all lyd fra en vifte kan filtreres bort med slik aktiv teknologi.

 

 

God passiv støyreduksjon er vel også bedre enn det beste av aktiv støyreduksjon per i dag. Riktignok kan man med hell kombinere begge deler. Problemet er snarere at ting som bose triport åpenbart ikke har det beste av hva passiv støyreduksjon kan by på. Aktiv støyreduksjon vil også forøvrig nesten uunngåelig forsterke noen frekvenser.

 

AtW

OT-alert: Det spørs akkurat på hvilket punkt det skal yte. Du får mer effektiv støyreduksjon med aktiv teknologi, det er det ingen tvil om. Nå snakker jeg ikke om propper eller andre ting, men hodetelefoner som også skal føles komfortable. Men angående lydpåvirkning så påvirker ikke passiv støyreduksjon lyden (i de fleste tilfeller), den kan faktisk fremheve lavfrekvente toner.

 

Men skal du sammenligne passiv med aktiv støyreduksjon når produktet brukes i støyrike omgivelser så taper passiv støyreduksjon. Støyen trenger igjennom og svekker/overdøver deler av frekvensområdet.

 

Nei, Bose Triport har ikke den beste passive støyreduksjonen, jeg har opplevd bedre. Mye bedre med propper. Men personlig liker jeg ikke propper pga de er ubehagelige, du får dott i øret på flyet og de er uhygieniske. Derfor holder jeg meg til hodesett.

 

Det du skisserer er småproblemer, det sentrale problemet er hvordan man skal kunne sette opp motlyd i ett tredimensjonalt felt som fungerer uavhengig av hvor PC-eieren sitter. Er det i det hele tatt løsbart per i dag?

 

Hva er uhygiensk med ørepropper? At man synes propper er mindre behagelig er greit nok det men de demper bedre enn ett aktivt system. (forutsatt riktig innsetting)

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget på en allerede stillegående Noctua cpukjøler. Derimot ville skjermkort og bærbare pcer hatt nytte av slikt.

Poenget er at den er ikke stille lenger når du nesten dobler rotasjonshastigheten. For å fjerne resonansfrekvensene som oppstår i viftebladene og trykkområdene mellom vifta og kjøleribbene bruker man magnetisme til å vibrere viftebladene med samme frekvenser men motsatt fase av resonansen. Dette gjør at du unngår støy på disse frekvensene, som vil være betydelig høyere enn turbulens-støyen som går over et mye videre spektrum. Resultatet er at du hører en blåselyd i stedet for en humme-lyd oppå en blåselyd.

Lenke til kommentar

Det du skisserer er småproblemer, det sentrale problemet er hvordan man skal kunne sette opp motlyd i ett tredimensjonalt felt som fungerer uavhengig av hvor PC-eieren sitter. Er det i det hele tatt løsbart per i dag?

 

Hva er uhygiensk med ørepropper? At man synes propper er mindre behagelig er greit nok det men de demper bedre enn ett aktivt system. (forutsatt riktig innsetting)

 

AtW

Nettopp, er nok flere ting man måtte tatt hensyn til også, men mulig er det, hvis noen er villig til å betale prisen det koster å lage noe slikt. ;)

 

Hvorfor ørepropper er uhygeniske? Ørepropper putter du inn i øret. Som kjent har man ørevoks i øregangen. Når du putter øreproppene i øret sier det seg selv at det henger igjen litt ørevoks på proppene. Ørepropper brukes også gjerne mange ganger daglig/ukentlig. Og ja, dette gjelder fortsatt hvis du er flink å vaske ørene, er umulig å fjerne alt, spesielt når det produseres ørevoks hele tiden. :)

 

Vet ikke med deg, men jeg liker ikke å ta på ørevoks. Påstår du at det ikke er forskjeller mellom hodetelefoner og ørepropper, rent hygenisk sett? ;)

Lenke til kommentar

Det du skisserer er småproblemer, det sentrale problemet er hvordan man skal kunne sette opp motlyd i ett tredimensjonalt felt som fungerer uavhengig av hvor PC-eieren sitter. Er det i det hele tatt løsbart per i dag?

 

Hva er uhygiensk med ørepropper? At man synes propper er mindre behagelig er greit nok det men de demper bedre enn ett aktivt system. (forutsatt riktig innsetting)

 

AtW

Nettopp, er nok flere ting man måtte tatt hensyn til også, men mulig er det, hvis noen er villig til å betale prisen det koster å lage noe slikt. ;)

 

Hvorfor ørepropper er uhygeniske? Ørepropper putter du inn i øret. Som kjent har man ørevoks i øregangen. Når du putter øreproppene i øret sier det seg selv at det henger igjen litt ørevoks på proppene. Ørepropper brukes også gjerne mange ganger daglig/ukentlig. Og ja, dette gjelder fortsatt hvis du er flink å vaske ørene, er umulig å fjerne alt, spesielt når det produseres ørevoks hele tiden. :)

 

Vet ikke med deg, men jeg liker ikke å ta på ørevoks. Påstår du at det ikke er forskjeller mellom hodetelefoner og ørepropper, rent hygenisk sett? ;)

 

Det er mange som er villig til å bruke mye penger på å fjerne lyd. Det er ikke så enkelt du framstiller det. Komponentkostanden er ikke millioner, og det er bedrifter som er villig til å betale det. Problemet er at forskning og teknologi ikke er langt nok.

 

At du ikke liker ørevoks er jo greit nok, men det betyr ikke at det er uhygienisk, det betyr bare at du synes det er ekkelt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er mange som er villig til å bruke mye penger på å fjerne lyd. Det er ikke så enkelt du framstiller det. Komponentkostanden er ikke millioner, og det er bedrifter som er villig til å betale det. Problemet er at forskning og teknologi ikke er langt nok.

 

At du ikke liker ørevoks er jo greit nok, men det betyr ikke at det er uhygienisk, det betyr bare at du synes det er ekkelt.

 

AtW

Sier ikke det er enkelt, tvert imot. Elektronikken som trengs må være nøyaktig og avansert! Vet godt at det skal mye mer til enn bare en op-amp for å lage noe slikt. Men jeg skal ikke dra dette så langt, jeg tror ihvertfall at det er mulig å eleminere bort så mye støy at menneskeøret ikke oppfatter det i et musestille rom. Dyrt er det, men ikke så dyrt. Men fortsatt dyrere enn hva produsenter er villige til å betale for å gjøre det kommersielt. Bedrifter, kanskje, men så snart Komplett får det inn skal jeg kjøpe meg en hatt for å så spise den. Som du sier (og jeg), dette skal også fungere i forskjellige miljøer/situasjoner.

 

Skal ikke krangle på den, du har rett. Teknisk sett er det vel ikke uhygienisk, men ekkelt er det. ;)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Det er mange som er villig til å bruke mye penger på å fjerne lyd. Det er ikke så enkelt du framstiller det. Komponentkostanden er ikke millioner, og det er bedrifter som er villig til å betale det. Problemet er at forskning og teknologi ikke er langt nok.

 

At du ikke liker ørevoks er jo greit nok, men det betyr ikke at det er uhygienisk, det betyr bare at du synes det er ekkelt.

 

AtW

Sier ikke det er enkelt, tvert imot. Elektronikken som trengs må være nøyaktig og avansert! Vet godt at det skal mye mer til enn bare en op-amp for å lage noe slikt. Men jeg skal ikke dra dette så langt, jeg tror ihvertfall at det er mulig å eleminere bort så mye støy at menneskeøret ikke oppfatter det i et musestille rom. Dyrt er det, men ikke så dyrt. Men fortsatt dyrere enn hva produsenter er villige til å satse på, med tanke på kommersielle produkter. Som du sier, dette skal også fungere i forskjellige miljøer/situasjoner.

 

Skal ikke krangle på den, du har rett. Teknisk sett er det vel ikke uhygienisk, men ekkelt er det. ;)

 

Det forskes på dette, men det er ikke noe man får til i tredimensjonale situasjoner særlig godt. Selvfølgelig er jo bruksområdene enorme om man kunne vare gjerne støy i ett tredimensjonalt område, jeg tror ikke du er klar over hvor mye penger som brukes pga støy. Dette er veldig komplisert, og det er ikke snakk om å bruke litt penger så er problemet løst.

 

AtW

Lenke til kommentar

Svar Infected (OT):

' timestamp='1339476975' post='19371486']

Netopp fordi jeg mener at det gaar utover lyden, og ikke minst fordi det gir meg hodeverk og gjor meg "susete"

Ikke hvis du bruker dugende hodetelefoner, som da nettopp Bose QC 15. Susing hører du på andre aktive hodetelefoner, så for meg finnes det bare et valg.

 

Har provd flere men om man regner kroner og orer er vel Sennheiser det "dyreste" om det skal regnes i rene kroner og orer.

Holder fortsatt på QC 15.

 

 

 

Tja, bare fordi jeg ikke liker det, trenger det jo ikke bety at jeg ikke vet hva det er, eller hvordan det funker :)

men grunnen til at du ikke liker det er jo tydeligvis fordi du har dårlig erfaring med det. Prøv settet jeg snakker om, gjerne med egne avspillere. Hvis du objektivt gir settet en sjanse og fortsatt ikke er overbevist, så skal jeg gi meg. ;) Forøvrig blir jeg overrasket hvis du ikke liker hva du hører (eller ikke hører for den saks skyld :p ).

 

 

Faktisk er hovedsaken av min erfaring basert paa netopp lengre flyreiser (tenk Australia), og netopp dette som er basisen for mitt argument for hodeverk. Etter 12 timer paa en Airbus eller 747, saa velger jeg heller billige propper eller Koss fremfor stoyreduksjon. Men kanskje jeg bare staar paa mitt, eller kanskje det faktisk er Hi-Fi erfaring bak det hele, hvem vet :)

Kanskje du er sta, kanskje du er konservativ i ditt valg, kanskje har du rett. Jeg vet en ting, du kan ikke si noen ting sikkert før du har prøvd noe skikkelig. (Uff, føler meg som en selger akkurat nå...)

 

 

Nei, desverre, fortsatt ikke overbevist, hovdesakelig sansynlgivis utifra personlig erfaring, og ja, jeg har flydd mange nok ganger og over lange nok distanser til aa gjore meg opp en mening.. og jeg har ogsaa gode nok Hi-Fi produkter staaende hjemme til at jeg tor aa komme med en slik paastand Fortsatt ikke overbevist, vi faar bare vaere enig om aa vaere uenig..

Jeg er fortsatt litt skeptisk selv, fordi jeg er redd det kan påvirke lydbildet. Men som sakt, uten aktiv støyreduksjon mister du mye mer av lydbildet uansett. Og du må skru lyden høyere. I tillegg forsvant skepsisen litt etter å ha prøvd QC 15. :)

 

 

 

Naa har jeg ikke testet de Bose telefonene som du refererer til her, men har nok av "top notch" baade oretelefoner (Grado (min favoritt), AKG, Audiotechnica, etc. som jeg har erfaringer med), greit nok kanskje uten stoyreduksjon, men det er jo netopp denne funksjonen jeg refererer til her, og paa samme maate som stereo-3d eller renderingen i Quake3 gir noen hodeverk, har jeg utelukkende erfart fra de hodesettene med aktiv stoyreduksjon som jeg har testet ut har sjoen gitt meg skipsbein :p og spesielt paa lengre turer :)

Er ikke hodeverk en psykisk ting? :p Jeg får hodeverk av MP3-filer uten dynamikk, og rock som er komprimert og ødelagt lydmessig.

 

 

Alt jeg forestiller meg her er at om samme "effekten" som det som jeg faar av stoyreduksjon i hodesett blir overfort til noe tilsvarende vifter.. tror jeg heller som i tilfellet med horetelefoner.. at jeg hadde punget ut noen ekstra kroner for (AKG/Grado/Audotechnica) og faatt noe skikkelig fremfor "stoyreduksjon"..

Handler selvsakt om prioritering. Jeg har QC 15 på handlelisten pga. den overlegne støyreduksjonen, men personlig vil jeg ha bedre lydkvalitet. Jeg håper Bose lanserer nye hodetelefoner før jeg har spart opp 3 k, fordi å kjøpe enda et sett blir altfor dyrt. Jeg har ingen andre valg enn å velge mellom støyreduksjon og lydkvalitet. Forøvrig er lydkvaliteten veldig bra, men vil fortsatt ha mer. Klar lyd, men konkurrentene tilbyr bedre lydkvalitet for den prisen.

 

 

 

 

 

 

Det jeg tenkte også, da man har flere lyder i maskinen enn ren viftestøy.

Luft i bevegelse, harddisker og CD/DVD ROM, coil whine og vibrasjoner.

 

Problemet med Bose sine klokker er prisen, du får god kvalitet, bra støyreduksjon, veldig bra komfort, men en lydkvalitet som man får i hodetelefoner til under 1000kr. Mine Sennheiser HD 25-1 II har mye bedre lyd en quiet comfort.

Det hadde "ikke vært noe problem" å lage et produkt som er utviklet for å fjerne spesifike frekvensområder, f.eks. deler av viftestøy og harddiskstsøy (selvsagt er det krevende teknikk bak et slikt konsept selv om det i teorien er fullt mulig). Det hadde trolig gjort det litt billigere, selv om sluttproduktet hadde kostet en god del! I tillegg trenger du en produsent som har baller til å satse på noe sånt på konsumermarkedet.

 

Forts.:

Jeg skal være enig i at Bose sine produkter koster en god del, men på mange måter kan det være verdt det. Hodetelefonene deres har god kvalitet, har ingen klare nedsider, gir veldig klar lyd (diskanten er fantastisk), komforten er veldig god og det følger med godt med ekstrautstyr. I de aktive hodetelefonene er støyreduksjonen imponerende bra!

 

 

 

Påstanden om at man får tilsvarende lydkvalitet for under 1000 NOK er jeg sterkt uenig i! Klart, du får høyere og dypere bass for 300 NOK, men lydkvaliteten er elendig i forhold. Triport f.eks. har klokkeklar diskant (som er mye bedre enn f.eks. DT 770), grei mellomtone og grei bass. De lave frekvensene gjengis med fin lydkvalitet, men er altfor tilbakeholden. Du kan jo selvsagt endre EQ, selv om det gjerne ikke er optimalt.

 

 

 

Personlig synes jeg 1500 NOK for Triport er helt klart verdt det (jeg fikk dem for 1200 NOK). Lyden er veldig nøytral, men en god forsterker kan øke bassen hvis dette ønskes. Men det Bose er skikkelig gode på er den klare og nøyaktige diskanten, det låter fantastisk. På en annen side gir DT 770 ti ganger bedre bass og mellomtone!

 

Jeg har to eksempler: DT 770 og Triport. Førstnevnte er overlegen på lave Du har DT 770 som er overlegen på lavere frekvensområder og Triport som er overlegen på høye frekvensområder. Personlig føler bikker jeg mot Triport ettersom klarhet er viktig for meg.

 

 

Men jeg skulle veldig gjerne hatt bedre hodetelefoner ettersom Triport rett og slett er under min standard. QC 15 har dessverre for dårlig lydkvalitet til den prisen, men er ihvertfall bedre enn Triport og den har overlegen støyreduksjon. Derfor sparer jeg til nettopp dette.

 

 

 

 

 

Enkleste er vel RPM ?

Nettopp. ;) Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Under 1000 var en liten overdrivelse, men jeg myntet til hodetelefoner som Audio Technica ATH-M50, litt over tusenlappen, men mye bedre lyd enn i de Bose klokkene, uten tvil.

Bose Triport får du for 799 NOK nå! ;):tease: Men for å være litt seriøs her, ingen kan benekte den gode klarheten og den sylskarpe diskanten i Triport selv om andre punkter trekker ned. ;) Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...