Gå til innhold

Konkurranse: Se vinnerbildene fra fotovandringen


Anbefalte innlegg

Dette er fotografens eget ansvar (dersom den avfotograferte kan identifiseres og er hovedmotivet i bildet), og deltagerne skal på forhånd ha blitt gjort oppmerksomme på dette.

 

Men, blir ikke det å fraskrive seg ansvar når dere/arrangøren er de som publiserer bildet? Fotografen tar bildet, men dere/arrangøren offentliggjør bildet (og dette er jo noe helt annet enn at fotografen legger bildet inn i sitt eget bibliotek)

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flisespikkeri.. Det er bare her på berget hvor vi henger oss opp i småting.. Om du befinner deg på offentlig sted og jeg hopper opp i ansiktet ditt med 50mm'en er det fint lite du får gjort noe med!

 

Se på Clay Enos.. han er høflig og spør.. men han tar nesten aldri et «nei for et nei» han får bildet sitt likevel.. Ingen som maser om tillatelser der..

 

Tar man Bruce Gilden som et eksempel.. så spør han aldri om lov før han hopper opp i trynet ditt.. Likevel er han en anerkjent og tar masse gode gatefoto.. Og til og med han har ingen problemer med å ta bilder av fremmende..

 

Dette er kun hypet opp her til lands.. ta det bildet som du mener er riktig i situasjonen, og smil pent tilbake til motivet om det skulle hisse seg opp.. :)

 

Beklager men med slike holdninger er du med på å gjøre oss hobbyfotografer enda mer upopulære. (Juridisk er du og på 1mm is med slagstøvler og blybelte)

 

Hørt om alminnelig folkeskikk?

 

Tor

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

@Tor.

 

Alminnelig folkeskikk bringer deg ikke i nærheten av noe som helst. Skal man oppnå noe her i verden, så er det spisse albuer og guts som gjelder..! Og stå med nisselua i handa (som er typisk norsk).. tjener ingen, og iallefall ikke deg som fotograf..

Lenke til kommentar

Alminnelig folkeskikk bringer deg ikke i nærheten av noe som helst. Skal man oppnå noe her i verden, så er det spisse albuer og guts som gjelder..! Og stå med nisselua i handa (som er typisk norsk).. tjener ingen, og iallefall ikke deg som fotograf..

På den annen side: Oppfør deg som en drittsekk, og du får ingen venner heller.

 

Nå er jeg et sted midt i mellom din og Tor's holdning. Jeg synes ikke noen av de bildene som vises i denne konkurransen er noe å hisse seg opp over. De er fint innefor det man må tåle når man er ute i det offentlige rom. Men folk som oppfører seg som Bruce Gilden har jeg ikke noe til overs for. Det er å gå langt over streken. Ikke bliur det noe fine bilder heller.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

@Tom.

 

Det handler ikke om å være drittsekk.. men er man i det offentlige rom.. skal man ikke være overrasket over at man kan bli tatt bilde av, enten man liker det eller ei..!

Lenke til kommentar

 

 

Dette er kun hypet opp her til lands.. ta det bildet som du mener er riktig i situasjonen, og smil pent tilbake til motivet om det skulle hisse seg opp.. :)

 

Jeg vet ikke hvilke andre land du har erfaring fra. Jeg har reist en del og opplever at alminnelig folkeskikk og respekt for andre er ganske utbredt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

@eriknor.

 

Så du mener det er dårlig folkeskikk å ta bilder av folk på gata. Om du ikke har signert en 15 siders kontrakt med vedkommende først? Ser ikke noe dårlig folkeskikk i det å ta nærbilder eller telebilder av mennesker i det offentlige rom. Men det er vel en grunn til at nordmenn generelt ikke hevder seg i verden, utenom den minimalistiske miniatyridretten skigåing.. fordi vi strør rundt oss med «god folkeskikk» og «best i klassen taktikk» Så når resten drar i fra oss står vi der med nisselua i hånda og smiler fårete..

Lenke til kommentar

Men, blir ikke det å fraskrive seg ansvar når dere/arrangøren er de som publiserer bildet? Fotografen tar bildet, men dere/arrangøren offentliggjør bildet (og dette er jo noe helt annet enn at fotografen legger bildet inn i sitt eget bibliotek)

 

Som sagt, en av betingelsene for å få delta er at fotografen går med på å selv ta ansvar for å innhente publiseringstillatelse fra de han/hun avfotograferer og deltar med bilder av.

Lenke til kommentar

Men, blir ikke det å fraskrive seg ansvar når dere/arrangøren er de som publiserer bildet? Fotografen tar bildet, men dere/arrangøren offentliggjør bildet (og dette er jo noe helt annet enn at fotografen legger bildet inn i sitt eget bibliotek)

 

Som sagt, en av betingelsene for å få delta er at fotografen går med på å selv ta ansvar for å innhente publiseringstillatelse fra de han/hun avfotograferer og deltar med bilder av.

Jeg ser hva du sier, men finner ikke noe om det i regelverket på nettet(?) Likevel er betingelsene du nevner uten garanti for at den avfotograferte part virkelig har gitt samtykke, dette nevnt siden publiseringen av bildene blir gjort av 3.part (dere/arrangøren) og ikke fotografen. Dette er en slags offentlig konkurranse og da må man i tillegg påregne at publisering/offentliggjøring av bildene vil få en sterkere synbarhet.

 

Ideen bak prosjektet er god etter min mening, og lære om og få opp interessen for hobbyfotografering er en god tanke, men læren om hvordan å oppføre seg og hensynstagende fremgangsmåter ovenfor enkeltindivider er en del av denne læren. Alle vil i lengden tjene på at flest mulig tar hensyn til andre mennesker, dessverre er det enkelte hobbyfotografers oppførsel som er med på å sette andre i dårlig lys pga deres selviske tankegang.

 

Det hele kan ved neste korsvei løses enkelt ved at man skriver ned noen få linjer om tillatelse til offentliggjøring som så kan underskrives av den avfotograferte det måtte gjelde i de tilfellene som synes nødvendige å kunne innhente tillatelse fra. Disse linjene kan så massekopieres og eksemplarer utdeles deltakerne ved start. I regelverket må det da forlanges en kopi med bildet av tillatelsen når motivet tilsier at en tillatelse må innhentes - dermed har og publiseringsansvarlig sikret seg, noe jeg selv ville garantert sikret meg dersom jeg skulle stå som ansvarlig for publiseringen.

 

Men kanskje viktigst i lengden er at man lærer nye (og muligens enkelte gamle) spirer om fornuftig og hensynstagende fremferd med kameraet. Dessuten er det for prosjektets del og bedre om man er føre var for å sikre seg mot negativ omtale.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg ser hva du sier, men finner ikke noe om det i regelverket på nettet(?) Likevel er betingelsene du nevner uten garanti for at den avfotograferte part virkelig har gitt samtykke, dette nevnt siden publiseringen av bildene blir gjort av 3.part (dere/arrangøren) og ikke fotografen. Dette er en slags offentlig konkurranse og da må man i tillegg påregne at publisering/offentliggjøring av bildene vil få en sterkere synbarhet.

 

Det skulle ikke være behov for å skrive noe om det på nett. Det er implisitt at det er hver enkelt fotografs ansvar å innhente fullmakter til å gjøre avfotograferinger - ikke arrangørens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser hva du sier, men finner ikke noe om det i regelverket på nettet(?) Likevel er betingelsene du nevner uten garanti for at den avfotograferte part virkelig har gitt samtykke, dette nevnt siden publiseringen av bildene blir gjort av 3.part (dere/arrangøren) og ikke fotografen. Dette er en slags offentlig konkurranse og da må man i tillegg påregne at publisering/offentliggjøring av bildene vil få en sterkere synbarhet.

 

Det skulle ikke være behov for å skrive noe om det på nett. Det er implisitt at det er hver enkelt fotografs ansvar å innhente fullmakter til å gjøre avfotograferinger - ikke arrangørens.

 

Det er etter min mening meget tvilsomt om alle er klar over forholdet - i tillegg finnes det dessverre de som rett og slett gir f... Og i dette tilfellet, en konkurranse, får man så plutselig en hel flokk knipsere samtidig i ivrige trav rundt i byene med kameraer, dermed er det etter min mening ekstra viktig at de vet å oppføre seg - også for arrangøren vil jeg tro.

 

Men, heldigvis er det ikke min ball, jeg har kun bestemte meninger om et viktig element.

 

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er etter min mening meget tvilsomt om alle er klar over forholdet - i tillegg finnes det dessverre de som rett og slett gir f... Og i dette tilfellet, en konkurranse, får man så plutselig en hel flokk knipsere samtidig i ivrige trav rundt i byene med kameraer, dermed er det etter min mening ekstra viktig at de vet å oppføre seg - også for arrangøren vil jeg tro.

 

Men, heldigvis er det ikke min ball, jeg har kun bestemte meninger om et viktig element.

Det er fortsatt ikke arrangørens ansvar å innhente fullmakter fra de som blir avbildet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...