Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Seksuell trakassering?


Xatun

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Igår satt jeg helt bakerst i bussen med to venniner. Vi pratet, tygget tyggis og skulle konkurre om hvem av oss lagde størst bobler. Vi tok buss fra gardermoen og holdt på i ca. 15 minutter før vi kom til "byen". Der kom det en gutt som satte seg på setet foran oss med musikk i øra. Jeg vet hvem han er, (men kjenner ikke han personlig). I alt var vi på bussen med han i ca 6 minutter før vi gikk av.

Når vi tre jentene gikk av bussen 3 stasjoner unna der han satt på, så jeg fra vinduet at han gjorde et tegn som henviste til sleiking av underlivet (den tingen med med to fingre og tunga) . jeg så det og følte meg svært fornærmet. Bussen kjørte videre, så jeg kunne ikke gjøre noe der og da.

 

For 1 time siden idag gikk jeg på samme bussen fra stasjonen med han slik som igår. Han så meg, gjenkjente meg og smilte hånelig.

Jeg kjente han igjen også, og gikk til han. Jeg spurte hvorfor han ga meg det tegnet i går, og da sa han fordi han ble plaget av at vi lagde bobler. Da spurte jeg hvorfor han ikke sa ifra om det dersom han ble plaget så han ikke trengte å gjøre det tegnet når vi allerede har gått ut av bussen?

Da bare begynte han å le og latet som han ikke forsto spørsmålet.

 

Jeg forlangte at han skulle be om unnskyldning, fordi jeg følte meg fornærmet, og syntes det var svært krenkende og respektløst.

Men han ville ikke si unnskyld og ba meg om å gå derfra. Når jeg sa at jeg ikke går før han sier unnskyld, viste han meg fingeren. Da spurte han hva jeg skal gjøre med at han nekter å si unnskyld?

 

Jeg kunne ikke lenger snakker og måtte ut av bussen.

På veien hjem følte jeg meg temmelig sint og ville bare knuse alt som kom i veien (selv om det ikke var noen ting i veien).

Nå er jeg fortsatt like sint, og lurer på om dette holder dersom jeg anmelder han for seksuell trakassering.

Jeg sliter allerede med temperament problemer og angst, og jeg er nå redd for om jeg kunne ha gjort noe mot han der og da. Noe som kunne gitt meg konsekvenser i framtiden (med tanke på at jeg har søkt på advokatyrket til neste år osv, det kreves rent rulleblad).

Jeg har en annen etnisk bakgrunn, så dette er svært krenkende og dersom andre hadde sett dette (bortsett fra de to jeg var med som jeg stoler på) kunne det fått meg i svært dårlig lys, deriblant stempling osv...

 

 

Jeg vet jeg kommer til å møte på han igjen med tanke på at jeg bor her, og han går på skole her.

Da lurer jeg på om noen her kan svare på om dette holder. Hvem skal jeg isåfall henvende meg til først og fremst og hvilke andre lovhenvisninger finnes det utenom den jeg selv har funnet nå.

 

Straffeloven: §201 b . Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det straffes med bøter eller fengsel inntil ett år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare et spørsmål: Så de andre venninnene dine at han gjorde dette?

 

Hvis ikke, ser jeg for meg at dette veldig fort blir ord mot ord, ettersom han selv lot som han ikke forsto hva du mente. Med mindre noen kameraer på bussen har klart å fange det opp da. De fleste busser fra selskapet #Ruter pleier å ha et kamera rett over midtsetet bakerst i bussen. Dette har kanskje klart å snappe opp noe.

 

Jeg vil tro du kan ha en sak der, problematikken blir bare å få bevist det...

Lenke til kommentar

Bare et spørsmål: Så de andre venninnene dine at han gjorde dette?

 

Hvis ikke, ser jeg for meg at dette veldig fort blir ord mot ord, ettersom han selv lot som han ikke forsto hva du mente. Med mindre noen kameraer på bussen har klart å fange det opp da. De fleste busser fra selskapet #Ruter pleier å ha et kamera rett over midtsetet bakerst i bussen. Dette har kanskje klart å snappe opp noe.

 

Jeg vil tro du kan ha en sak der, problematikken blir bare å få bevist det...

 

Ja. Hun ene så det, for vi 3 gikk av på samme sted. Når han gjorde det så bare stoppet jeg opp, og da så hun ene hva han gjorde samtidig. Da spurte hun som ikke så om hvorfor han gjorde det osv. Hun som så forklarte til hun andre som ikke så og viste hendelsen i "praksis" så hun skulle forstå.

 

Når jeg snakket med han i dag, satt det en annen ved siden av han (en mann). Han hørte alt og så hva begge sa og gjorde. Jeg så på han 2 ganger mellom samtalen hvis ikke jeg tar feil, og han var 100% oppmerksom på det.

 

Akkurat denne bussen er ikke fra Ruter som jeg vet (er eneste blå bussen i 3 byer med samme rute). Den er fra Nettbuss.no . Er sikkert det samme, men er ikke sikker. Denne har heller ikke kamera, ikke som jeg har sett hvertfall (har tatt denne bussen i 4 år minst 2 ganger om dagen), men både jeg og han gutten snakket høyt idag. Så jeg tror mange på bussen ble oppmerksom på det hele, hvertfall de som satt litt lenger bak.

Lenke til kommentar

Har tanken om at kanskje dere oppførte dere plagsomt for andre passasjerer, slått deg oppi alle disse dype reflekteringene dine over egen adferd?

 

Jeg vil med dette si at vi ikke gjorde dette for å plage noen, vi gjorde det i mellom oss selv. Dessuten hvis du ser på dette som "å plage andre", så kan du heller ikke høre på høy musikk, snorke dersom man sover, synge dersom man er på vei til fest, snakke høyt ( da mener jeg ikke å skrike høyt, men snakke med en høyere stemme) med andre venner, spise og drikke osv osv osv osv osv...

 

 

 

Dersom jeg gjorde noe for å plage andre, ville jeg ikke reagert på dette slik jeg gjør nå. Men dersom han syntes at det var "barnselig" eller plagsomt av oss å gjøre dette, burde ikke han heller sagt det til oss mens vi satt på bussen. Enn å ikke si eller antyde til noen som helst, for så å vise dette tegnet etter at vi har gått ut av bussen?

 

Ikke minst, viste han fingeren til meg når jeg krevde en unnskyldning. Dersom du ønsker å "legge" skylda på meg, så må du ha en skrue løs. Med all respekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har tanken om at kanskje dere oppførte dere plagsomt for andre passasjerer, slått deg oppi alle disse dype reflekteringene dine over egen adferd?

Hva så? Det er ikke kriminelt å smatte med tyggis. Det er derimot kriminelt å seksuelt trakkasere en person (hvilket trådstarter så fint siterer til).

 

Og som hun også sier: Hvis det irriterte gutten så voldsomt at de holdte på med dette, så burde han sagt ifra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager, men jeg kan vel ikke være den eneste som syntes dette virker som en filleting?

Hvorfor ikke bare oppføre seg voksent og la det gå, respektløst eller ikke, det er ingen vits i å føre jihad for noe så lite, om dette er noe den personen gjør ofte får han nok som fortjent en dag :)

 

Foreslår du bare ignorer personen da du tydeligvis ikke vil ha noe med ham å gjør.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Jeg ber dere vennligst holde en saklig tone i denne diskusjonen. Føl dere fri til å påpeke (saklig) at trådstarter ikke har noen god sak, eller informere om at dette er hverdagslig handling som man må kunne forvente. Men vennligst ikke vær spydig eller angrip person.

Dere er nå informert, og et hvert brudd på dette fra nå vil bli betraktet som personangrep og/eller Off topic, og behandles deretter.



Mvh. r2d290
-Forumveileder Endret av r2d290 waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager, men jeg kan vel ikke være den eneste som syntes dette virker som en filleting?

Hvorfor ikke bare oppføre seg voksent og la det gå, respektløst eller ikke, det er ingen vits i å føre jihad for noe så lite, om dette er noe den personen gjør ofte får han nok som fortjent en dag :)

 

Foreslår du bare ignorer personen da du tydeligvis ikke vil ha noe med ham å gjør.

 

Problemet her er ikke at jeg syntes synd på meg selv eller noen ting. Jeg har nokså aldri vurdert å anmelde folk for noe slik. Med hånda på hjertet kan jeg si at idag før jeg tok bussen, satt jeg på toget. Jeg hørte på musikk. Det satt 2 jenter på andre siden, og hun ene mimet til den sangen jeg hørte på, og smådanset til dette. Jeg syntes det var plagsomt, men vet du hva? Så voksen som jeg er, gjorde jeg ingenting. Jeg viste ikke henne finger eller prøve å skjelle henne ut eller noen ting. Fordi jeg mener slikt er overdrive. Dette er også første gangen jeg har følt at jeg har spilt så høyt at andre hører det jeg hører på, og har lagd bobler med tyggis og smattet et par gange slik jeg gjorde i går.

 

Problemet i seg selv er ikke stort for meg, men jeg liker ikke å møte på den personen flere ganger igjen og gi han adgangen til å gjøre slike handlinger igjen. For så bestemt som han var, så det ut som det blir flere slike gjentagelser. Dette kan jeg ikke akseptere, og når han helt bevist viser meg fingeren for at jeg krever unnskyldning er enda mer krenkende.

 

Jeg er en bestemt person. Jeg gjør aldri ting mot andre som jeg ikke vil andre skal gjøre mot meg. Ei har jeg så lite selvrespekt at jeg lar en slik umoden fyr som så ut til å være mellom 20-23 år behandle meg slik uten at han kjenner meg.

Lenke til kommentar

Hva så? Det er ikke kriminelt å smatte med tyggis. Det er derimot kriminelt å seksuelt trakkasere en person (hvilket trådstarter så fint siterer til).

 

Nå vil jeg gjerne høre deg si at du tror at denne dama og hennes venniner hadde tatt til seg en slik henvendelse, eller om du tror at de hadde begynt å kjekle og vært ufine og utnyttet det faktum at de var tre og han var en.

Kom igjen gutt, jug meg opp i trynet.

Endret av DetFinnesAllerede
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne spørre et spørsmål til alle de som mener at denne tråden var teit eller upassende osv.

 

Hvorfor skriver man her? Er det ikke meningen at man skal skrive noe man lurer på eller vil ha ytterligere informasjon om. Jeg har ikke så lite å gjøre at jeg finner på en slik historie dersom det ikke betyr noe for meg. Jeg er en part her, og er blitt berørt av situasjonen. Jeg har forklart saken nøyeaktig og presis, uten å se at jeg har skrevet noe upassende eller krenkende til enhver av dere. Ingen her på dette forumet trenger å svare på innlegget dersom dere ikke har å komme med utenom spydige kommentarer og få trådstartere til å se dumme ut.

 

Jeg er ikke dum, tror ikke det å lure eller finne informasjon om ting får en person til å se dum ut heller. Husk: Det er lov å være nysgjerrig.

 

Jeg vil ikke anmelde han dersom jeg vet han kommer til fengsel slik det står i straffeloven, det er nettopp derfor jeg kommer hit og spør andre samfunnsmedlemmer som dere om deres synspunkter og innvendninger. For jeg vil ikke at livet hans skal bli ødelagt pga. en slik handling, for så grov er jeg ikke. Men han både krenket, seksuelt trakasserte meg og antydet til at jeg var hjelpeløs ved å ikke gi meg en unnskyldning og ikke minst vise fingeren. Derfor vil jeg spare meg selv og andre unge jenter ved å anmelde han for seksuell trakassering dersom dette er nok til en bot (og ikke fengsel).

 

 

Så vær så snill, ikke gidd å kast bort tiden deres på å skrive noe usaklig og spydig dersom det ikke er relevant for selve saken.

Lenke til kommentar

Så vær så snill, ikke gidd å kast bort tiden deres på å skrive noe usaklig og spydig dersom det ikke er relevant for selve saken.

 

Så det du sier er at alle som skriver i denne tråden skal være enige med deg?

Når du skriver på et forum vil du få meninger fra begge sider.

 

Jeg mener du overreagerer til de grader, og at du har serriøse problemer med deg selv om du ikke klarer å la det ligge.

Sannsynligvis ler denne gutten av deg med vennene sine - nettopp fordi du ga han en slik reaksjon. Hadde du oversett det, hadde det ikke skjedd igjen.

Endret av Jofred
  • Liker 5
Lenke til kommentar

@Russss2012: Forsto jeg deg rett i at du ikke har sett han igjen etter at du konfronterte han med dette? Selvom han viste fingern til deg der og da, kan det hende han har tenkt seg om, og kanskje vil oppføre seg bedre/ignorere at du sitter på bussen neste gang?

 

@DetFinnesAllerede: Her sprer du fordommer. Jeg kan jo ikke benekte at de kanskje ville gjort som du beskriver, men det hadde nå engang likevel vært den riktige måten å gjøre det på. Enten det, eller å gi dem et oppgitt blikk for deretter å flytte seg lenger frem i bussen.

Du kan ikke benytte nødverge og slå til en person fordi du antar at en person som står foran deg ville kom til å knekke huet på deg bare fordi han er stor...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vær så snill, ikke gidd å kast bort tiden deres på å skrive noe usaklig og spydig dersom det ikke er relevant for selve saken.

 

Så det du sier er at alle som skriver i denne tråden skal være enige med deg?

Når du skriver på et forum vil du få meninger fra begge sider.

 

Jeg mener du overreagerer til de grader, og at du har serriøse problemer med deg selv om du ikke klarer å la det ligge.

 

 

Jeg sier ikke ikke at dere ikke skal komme med meninger. Men at dere ikke skal skrive noe spydig og får TS til å se dumme ut. Men dersom dere har meninger og kommentarer til saken, kan dere i det minste begrunne så jeg ser saken fra flere perspektiver og ikke bare min egen.

 

Ja jeg har seriøse problemer med meg selv, det står i selve innlegget også. Jeg sliter med temperament, angst og depresjon (som jeg fortiden tar medisiner mot). Slike hendelser virker større for meg enn kanskje for deg. Men om du i det hele tatt hadde tatt deg bryet med å lese hele innlegget, så hadde du nok sett at jeg har innrømmet at jeg har problemer.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anmelde han dersom jeg vet han kommer til fengsel slik det står i straffeloven, det er nettopp derfor jeg kommer hit og spør andre samfunnsmedlemmer som dere om deres synspunkter og innvendninger. For jeg vil ikke at livet hans skal bli ødelagt pga. en slik handling, for så grov er jeg ikke. Men han både krenket, seksuelt trakasserte meg og antydet til at jeg var hjelpeløs ved å ikke gi meg en unnskyldning og ikke minst vise fingeren. Derfor vil jeg spare meg selv og andre unge jenter ved å anmelde han for seksuell trakassering dersom dette er nok til en bot (og ikke fengsel).

 

Du er jo helt mental.

Og (med respekt å melde) det er overhodet ikke spydig ment, det er bare en saklig beskrivelse av fakta.

Du går faktisk og tror at en kis kan risikere fengselsstraff for å vise deg en obskøn gest.

Det der er mentalt ubalansert og for meg virker det som om du i det aller minste har emosjonelle problemer (samt intellektuelle), og høyst sannsynlig gir dette seg utslag i adferdsproblemer.

Jeg er overbevist om at du virker mye mer irriterende på omverdenen enn det du selv forstå.Meh, dette er ikke et juridisk spørsmål, det er et sosialt spørsmål rundt "hvordan burde jeg oppfatte dette og føle det?".

På kvinneguiden er de gode på å gi hverandre masse bekreftelser på at du hadde helt rett og mannen var slem, så du kan jo forsøke å høre med dem også.

Endret av DetFinnesAllerede
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...