Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Konstant tikking ved kjøring

Gjest medlem-105082

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-105082
Skrevet (endret)

Hei.

Har hatt et lite problem med min Mazda 626 nå i rundt 1 år. Den tikker når jeg kjører, og har gasspedalen på et spesifikt punkt. Har prøvd finne mest mulig ut av denne tikking, og hvordan den oppstår, så her er det jeg kan komme med så langt:

Tikkingen har konstant fart, det vil si at den ikke øker i hastighet eller volum i takt med antall omdreininger på motoren. Ei heller med selve bilens hastighet. Bilen tikker bare når bilen er i fart, er i gir, og gasspedalen er på et spesifikt punkt, det vil si, den tikker ikke når den står på tomgang; når jeg står i ro, har i fri og gir gass; eller når bilen ruller, og jeg setter den i fri i fart, og gir gass.

Bilen må rulle, være i gir, og gasspedalen trykt inn. Derfor gjør dette for meg utrolig vanskelig å si spesifikt hvor tikkingen kommer i fra, siden jeg ikke kan gå under panseret å høre etter. Men det er definitivt i motorrommet.

Hadde det vært eksoslekkasje, så hadde vel bilen tikket på tomgang også, eventuelt når jeg øker omdreiningen på motoren, uavhengig om bilen står i ro eller ikke. For meg er det virkelig forunderlig at tikkingen heller ikke øker med antall omdreininger på motoren. Jeg holder seriøst på å bli gal, for jeg hører denne tikkingen konstant, og jeg vet at den høres bedre utenfra.

Her er en video fra tikkingen som jeg har tatt opp i fart. Der viser jeg også et eksempel på hvordan jeg øker farten på både bilen og motoren, men tikkingen holder samme hastighet:

Noen tips?

Endret av medlem-105082
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, det høres ikke ut som tikking i ventiler(for det følger turtallet). Er det kun ved en viss hastighet eller ved et visst turtall?

Det første jeg hadde gjort er å ta av dynamoreima og se om tikkingen slutter. Kan ikke se for meg at det er noe annet enn den.

Skrevet

Går lyden bort hvis du trykker inn clutchen? Hvis svaret er ja vil jeg tippe lyden ligger i drivaksel eller girkasse/driverk e.l.

Men siden det er en Mazda, og drivverk alltid er i orden, så vil jeg tippe at det er canister ventilen som tikker. Siden du nevner gasspedalen på et spesifikt punkt, og det høres ut som en typisk VAG canister ventil som er ute av kontroll og sammenheng.

Gjest medlem-105082
Skrevet (endret)

Vel, det høres ikke ut som tikking i ventiler(for det følger turtallet). Er det kun ved en viss hastighet eller ved et visst turtall?

Det første jeg hadde gjort er å ta av dynamoreima og se om tikkingen slutter. Kan ikke se for meg at det er noe annet enn den.

For meg virker det som om det tikker når jeg har gasspedalen på et spesielt punkt. For når den tikker, og jeg trykker gasspedalen helt inn raskt, så slutter den å tikke med engang (uten at motoren egentlig har fått tid til å øke omdreininger). F.eks. hvis gasspedalen min har seks steg, hvor 0 er tomgang, og 6 er gasspedal helt inn: 0 - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6, så tikker den på nummer 1. Så i mine øyne så burde den også tikke når jeg trykker gasspedalen helt inn, og slutte når den når et visst antall omdreininger. Men det gjør den ikke, den slutter konsekvent når jeg er over et spesielt punkt.

Hvis det hadde vært dynamoreima, så burde jo den tikke på tomgang også? Men kan selvfølgelig gi det et forsøk.

Går lyden bort hvis du trykker inn clutchen? Hvis svaret er ja vil jeg tippe lyden ligger i drivaksel eller girkasse/driverk e.l.

Men siden det er en Mazda, og drivverk alltid er i orden, så vil jeg tippe at det er canister ventilen som tikker. Siden du nevner gasspedalen på et spesifikt punkt, og det høres ut som en typisk VAG canister ventil som er ute av kontroll og sammenheng.

Etter et søk på youtube, og funnet et eksempel, så var den tikkingen mistenkelig lik min (i lyd og hastighet). Bortsett fra at jeg bare klarer å få lyden når bilen er i fart. Er det noe mulig å teste dette ut på en enkel måte? Kan jeg koble fra de kontaktene, og ta en kjøretur? Eller må de være koblet til?

Endret av medlem-105082
Gjest medlem-105082
Skrevet

Koblet den ut, og tror du ikke tikkingen stoppet? Fantastisk. Takk for hjelpen, endelig er det løst!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...