Gå til innhold

Hvilket skjermkort ville du valgt?


Redlight

Anbefalte innlegg

Oki en lite sitrap.

 

Har bestillt følgende:

 

AMD Athlon XP2500+ Boxed

Abit NF7 V2.0

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2

MSI GeForce4 Ti4800SE 128MB

 

Så sitter jeg her da å lurer på om det er verd penga (1433) det skjermkortet eller om jeg skulle valgt noe annet. Det må ikke koste så mye mere enn 1500 og ja jeg vet det er litt lite ram men jeg går på sparebluss her. kjøper mer etter hver :) Hvis noen har en fet annbefaling til skjermkort så er det bare slenge i vei så lenge de har kortet på komplett siden det er der jeg har bestillt.

 

Takker for innlegg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, er du på sparebluss så kunne kanskje et demobrukt GF4 Ti4400 til kr. 920,- være av interesse ?

Hakket bedre skal det være og så sparer du en 500-lapp :wink:

Er ikke Ti4800SE bare et Ti4400 med støtte for 8x agp ? I såfall vil et vanlig Ti4400 ikke være hakket bedre, men hakket dårligere, ettersom Abit NF7 støtter 8x agp.

Men du slipper jo riktignok billigere unna med et demo-brukt kort, og det spørs om du vil merke forskjellen mellom 4x og 8x agp i det hele tatt..

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom 4 og 8x AGP er ingenting.

feil, 8x er jo dobbelt så raskt som 4x men ingen av dagens skjermkort klarer å utnytte stort mer enn 4x

Det er først og fremst dagens spill som ikke klarer å utnytte båndbredden som 8x agp leverer, om jeg ikke tar feil. Den store båndbredden åpner spesielt for store textures i høye oppløsninger med 32 bits fargedybde. Dagens spill er gjerne laget for at flest mulig kan kjøre spillet (og dermed gidde å kjøpe det), og da kan de ikke ha så høye systemkrav.

Skjermkort som selges med 8x-støtte idag har nok denne støtten først og fremst pga. hypen som media har skapt, siden 8x agp teoretisk leverer dobbel båndbredde i forhold til 4x agp.

Lenke til kommentar
Det er først og fremst dagens spill som ikke klarer å utnytte båndbredden som 8x agp leverer, om jeg ikke tar feil. Den store båndbredden åpner spesielt for store textures i høye oppløsninger med 32 bits fargedybde.

 

Den dagen spillene utnytter 8x AGP er det på tide å kjøpe nytt skjermkort med mer minne. Swapping av teksturer over AGP-bussen er så tregt at det er ubrukelig uansett om du har 8x eller 4x AGP, derfor skal vi være glad for at det ikke er så mange spill som utnytter 8x.

 

Konklusjonen er uansett at 8x eller 4x ikke spiller noen som helst rolle. Det er faktisk ikke noen merkbar forskjell på 4x og 2x heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...