Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Aut4003 eksamen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går ut ifra at dette blir en PID styring.

 

Skal du ha en gjevnere flyt på oljen inn til tank 1, så skal det ikke være nødvendig å bruke andre funksjoner enn P funksjonen ril PID regulatoren.

 

Jeg tror denne burde klare å gi deg en veldig gjevn og fin flyt på produktet inn. Du kan også ekspredimentere litt med I funksjonen, dersom P funksjonen ikke greier dette helt alene. D funksjonen tror jeg ikke du trenger å tenke på i denne sammenhengen.

 

(du burde også ha et datablad på PID regulatorene, da dette gjør det lettere å forstå dem (stille dem inn).

 

På tilførselen av stoff B til tk 2. er det da bare en vanlig kuleventil. Så denne trenger du ikke å tenke på reguleringen av. Denne kan du eventuelt strupe manuelt om du ønsker mindre/mere tilførsel av produkt B.

 

Når det gjelder oppgavene dine, ser jeg at du skal sette i gang en reguleringssløyfe for temperaturen av produktet. Jeg reagerer her litt på at det ikke er tegnet inn en temperaturføler på selve damp (varme) enheten. Denne ville jeg ha funnet det naturlig å hatt der, for å hjelpe å styre reguleringen av temperaturen.

 

Igjen så er det sikkert PID det er snakk om, så her kan du også prøve deg fra med P og I til det ser nogenlunde bra ut (DU MÅ HA EN FEEDBACK PÅ TEMPERATUR ELLER EN INDIKASJON) P og I instillingene er de som oftest brukes til å holde gjevne temperaturer. P og I er forholdsvis treige reguleringer, men de burde funke fint her, å gjøre systemet stabilt.

 

Det eneste som ser ut til å styre mengden av stoff B er en pumpe, med en freq.con. Denne kan da stilles til saktegående/fortgående etter hvor mye stoff b du vil ha i dagtank. Jeg reagerer her også veldig på at der ikke er en ventil på den sløyfen, som hjelper til med reguleringen. Dersom tank B hadde stått høyere oppe ville du ikke trengt en pumpe der i det heletatt.

 

Når det gjelder koblingen av motoren med freq.con går jeg ut ifra at du kan dette.

 

Videre er det bare en pumpe som tar stoff fra dagtank videre til forbrukstank. Her burde du hatt en lvl sensor i forbrukstank, som kunne ha startet automatisk påfylling når nivået vart for lavt. Men dette blir du ikke spurt om i oppgaven, så dette burde være peace of cace!

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Skal også ha VG2 eksamen, Ser at denne kommer uten forbredelse del. Litt rart og ikke vite noe før.

Lurt å gå gjennom gamle oppgaver.

 

Ser vi forsatt er på fiske anlegg.

 

Ville først gjort meg ferdig med TCV 3 ventilen i samme sløyfe, Ville tatt en 7 punkt sjekk på den.

Stille på zero,span mulig.

Her må en vel opptimalisere sløyfen pga den.

Det med varme/temp er en treig prosess, da tror jeg ville brukt nikolas 2 metode

Står noe nyttig her:

http://vvi.no/interactive/index.php?module=ContentExpress&func=display&ceid=323

Er ikke helt kjent med de formlene hvis en ramser de opp og skriver litt tekst / tilleg skriver at en mest sannsynlig ville tatt en autotune/ som en bruker som utgangspunkt deretter regne ut via formel hvis nødvendig.

 

Bør nok ta med litt nærmere hvordan det praktisk gjøres, forhold til utstyr du kjenner til/.

det er ikke alle sløyfer en kan "leke" seg med under drift, men denne kan en muligens?

Lenke til kommentar

Skal også ha VG2 eksamen, Ser at denne kommer uten forbredelse del. Litt rart og ikke vite noe før.

Lurt å gå gjennom gamle oppgaver.

 

Ser vi forsatt er på fiske anlegg.

 

Ville først gjort meg ferdig med TCV 3 ventilen i samme sløyfe, Ville tatt en 7 punkt sjekk på den.

Stille på zero,span mulig.

Her må en vel opptimalisere sløyfen pga den.

Det med varme/temp er en treig prosess, da tror jeg ville brukt nikolas 2 metode

Står noe nyttig her:

http://vvi.no/intera...isplay&ceid=323

Er ikke helt kjent med de formlene hvis en ramser de opp og skriver litt tekst / tilleg skriver at en mest sannsynlig ville tatt en autotune/ som en bruker som utgangspunkt deretter regne ut via formel hvis nødvendig.

 

Bør nok ta med litt nærmere hvordan det praktisk gjøres, forhold til utstyr du kjenner til/.

det er ikke alle sløyfer en kan "leke" seg med under drift, men denne kan en muligens?

 

drit i formlene :p

Prøv dere frem. Temperaturer er trege prosesser ja. Da bruker man og trege reguleringer. P og I funksjonene i en PID regulator er trege, de er og de enkleste å jobbe med. D funksjonen er den som har lettest for å fucke opp systemet.

og, er det en ting jeg har lært på sjøen, så er det at man kan leke seg med det aller meste ;)

Lenke til kommentar

Uansett når det gjelder igangkjøring av anlegg, så er det veldig greit. Da har man som regel satte instillinger som er regnet ut på forhånd (i en yrkessitvasjon).

 

Om det er et anlegg jeg i farten kan komme på, som man ikke kan "ekspredimentere" med så alt for masse, så er det kjøleanlegg for motorer på en båt. Dersom motorene er i drift.

 

Som regel kan man uansett legge anlegget dødt, få inn analoge tempraturfølere i anlegget, å teste til det virker bra.

Lenke til kommentar

Går ut ifra at dette blir en PID styring.

 

Skal du ha en gjevnere flyt på oljen inn til tank 1, så skal det ikke være nødvendig å bruke andre funksjoner enn P funksjonen ril PID regulatoren.

 

Jeg tror denne burde klare å gi deg en veldig gjevn og fin flyt på produktet inn. Du kan også ekspredimentere litt med I funksjonen, dersom P funksjonen ikke greier dette helt alene. D funksjonen tror jeg ikke du trenger å tenke på i denne sammenhengen.

 

En P-regulator vil alltid ha et proposjonalavvik. Så kan like godt bruke en PI eller PID regulator. Er for så vidt flyten UT av tank 1 som skal forbedres.

 

Jeg reagerer her litt på at det ikke er tegnet inn en temperaturføler på selve damp (varme) enheten. Denne ville jeg ha funnet det naturlig å hatt der, for å hjelpe å styre reguleringen av temperaturen.

 

Jeg tror ikke akkurat det har så mye for seg da jeg vil tro at temperaturen på dampen er rimelig konstant. Feedforward-setup er dog en mulighet om det skulle være et problem.

 

Det eneste som ser ut til å styre mengden av stoff B er en pumpe, med en freq.con. Denne kan da stilles til saktegående/fortgående etter hvor mye stoff b du vil ha i dagtank. Jeg reagerer her også veldig på at der ikke er en ventil på den sløyfen, som hjelper til med reguleringen. Dersom tank B hadde stått høyere oppe ville du ikke trengt en pumpe der i det heletatt.

 

Det er pumpen som regulerer hvor stor menge av Stoff B som skal tilsettes. Dette bestemmes av en flow-transmitter sammen med en regulator (FT5A og FIC5).

 

Har du noe tips om fieldbuss, føler at det stopper litt der,

Hvordan setter en opp et slik anlegg grafisk.

Ta et søk på google. Finnes masse info om fieldbus der. De mest kjente er vel profibus/profinet og modbus rtu/modbus tcp. Profinet og modbus tcp er protokoller som går over ethernet mens profibus og modbus rtu går over RS-485. Legg til søkeord som 'advangates', 'diagram' osv.

Lenke til kommentar

Går ut ifra at dette blir en PID styring.

 

Skal du ha en gjevnere flyt på oljen inn til tank 1, så skal det ikke være nødvendig å bruke andre funksjoner enn P funksjonen ril PID regulatoren.

 

Jeg tror denne burde klare å gi deg en veldig gjevn og fin flyt på produktet inn. Du kan også ekspredimentere litt med I funksjonen, dersom P funksjonen ikke greier dette helt alene. D funksjonen tror jeg ikke du trenger å tenke på i denne sammenhengen.

 

En P-regulator vil alltid ha et proposjonalavvik. Så kan like godt bruke en PI eller PID regulator. Er for så vidt flyten UT av tank 1 som skal forbedres.

 

Jeg reagerer her litt på at det ikke er tegnet inn en temperaturføler på selve damp (varme) enheten. Denne ville jeg ha funnet det naturlig å hatt der, for å hjelpe å styre reguleringen av temperaturen.

 

Jeg tror ikke akkurat det har så mye for seg da jeg vil tro at temperaturen på dampen er rimelig konstant. Feedforward-setup er dog en mulighet om det skulle være et problem.

 

Det eneste som ser ut til å styre mengden av stoff B er en pumpe, med en freq.con. Denne kan da stilles til saktegående/fortgående etter hvor mye stoff b du vil ha i dagtank. Jeg reagerer her også veldig på at der ikke er en ventil på den sløyfen, som hjelper til med reguleringen. Dersom tank B hadde stått høyere oppe ville du ikke trengt en pumpe der i det heletatt.

 

Det er pumpen som regulerer hvor stor menge av Stoff B som skal tilsettes. Dette bestemmes av en flow-transmitter sammen med en regulator (FT5A og FIC5).

 

Har du noe tips om fieldbuss, føler at det stopper litt der,

Hvordan setter en opp et slik anlegg grafisk.

Ta et søk på google. Finnes masse info om fieldbus der. De mest kjente er vel profibus/profinet og modbus rtu/modbus tcp. Profinet og modbus tcp er protokoller som går over ethernet mens profibus og modbus rtu går over RS-485. Legg til søkeord som 'advangates', 'diagram' osv.

 

Jeg snakker om P punksjonen i en PID regulator

 

Går ut ifra at dette blir en PID styring.

 

Skal du ha en gjevnere flyt på oljen inn til tank 1, så skal det ikke være nødvendig å bruke andre funksjoner enn P funksjonen ril PID regulatoren.

 

Jeg tror denne burde klare å gi deg en veldig gjevn og fin flyt på produktet inn. Du kan også ekspredimentere litt med I funksjonen, dersom P funksjonen ikke greier dette helt alene. D funksjonen tror jeg ikke du trenger å tenke på i denne sammenhengen.

 

En P-regulator vil alltid ha et proposjonalavvik. Så kan like godt bruke en PI eller PID regulator. Er for så vidt flyten UT av tank 1 som skal forbedres.

 

Jeg reagerer her litt på at det ikke er tegnet inn en temperaturføler på selve damp (varme) enheten. Denne ville jeg ha funnet det naturlig å hatt der, for å hjelpe å styre reguleringen av temperaturen.

 

Jeg tror ikke akkurat det har så mye for seg da jeg vil tro at temperaturen på dampen er rimelig konstant. Feedforward-setup er dog en mulighet om det skulle være et problem.

 

Det eneste som ser ut til å styre mengden av stoff B er en pumpe, med en freq.con. Denne kan da stilles til saktegående/fortgående etter hvor mye stoff b du vil ha i dagtank. Jeg reagerer her også veldig på at der ikke er en ventil på den sløyfen, som hjelper til med reguleringen. Dersom tank B hadde stått høyere oppe ville du ikke trengt en pumpe der i det heletatt.

 

Det er pumpen som regulerer hvor stor menge av Stoff B som skal tilsettes. Dette bestemmes av en flow-transmitter sammen med en regulator (FT5A og FIC5).

 

Har du noe tips om fieldbuss, føler at det stopper litt der,

Hvordan setter en opp et slik anlegg grafisk.

Ta et søk på google. Finnes masse info om fieldbus der. De mest kjente er vel profibus/profinet og modbus rtu/modbus tcp. Profinet og modbus tcp er protokoller som går over ethernet mens profibus og modbus rtu går over RS-485. Legg til søkeord som 'advangates', 'diagram' osv.

 

Temperaturen på damen er konstan ja, MEN om du tilfører for mye damp kan det fort bli FOR varmt. derfor man man ha en balansegang i hvor mye damp som skal tilføres, da også en feedback på temperaturen...

Lenke til kommentar

Hva angår damp: Damp uten overheting har ved et trykk på 1 atmosfære 100 grader Ceslius. Ved et trykk på 4 bar så vil metningstrykket være vesentlig høyere enn 100 grader. Dessuten så vil dampen ogå være overhetet i forhold til dette metningstrykket. Det skulle allikevel ikke være noen grunn til å legge inn noen temperaturregulering av dampen, slik som oppgaven er formulert. Man kan vel anta at styring av dampmengde gir en god nok pådragsstyring.

 

Sløyfe 2 er en helt alminnelig nivåregulering.ac "halvsløv type" dvs med en forholdsvis lang tidskonstant.

 

Sløyfe 3 Er en reguleringssløyfe for temperatur, sannsynligvis med en litt lengre tidskonstant.

 

Sløyfe 5 Er en enkel forholdsregulering.

 

Alle de tre reguleringssløyfene er enkeltsløyfereguleringer, uten særlig grad av "krysskobling" og det finnes ingen fiksfakserier som kaskaderegulering eller lignende.

 

Når man legger på en avstruping av dampen ved hjelp av en reguleringsventil, så vil jo dette medføre at den totale produksjonskapasiteten går ned. (I stedet for at man har full gjennomstrømning av damp så reduseres denne mengden.)

 

Dette betyr at hastigheten på motot 2 vil måtte endres slik at den gir en gjennomstrømingshastighet som passer for den nye reguleringssløyfen som regulerer damptemperaturen.

 

Ved igangkjøring så vil jeg ta utgangspunkt i at sløyfe 2 og sløyfe 5 kjører som de skal.

 

Så ville jeg sette utgangen på TIC 3 til 60-70 prosent pådrag eller der omkring.

 

Så ville jeg justere hastigheten på motor 2 slik at jeg ser at gjennomstrømningshastigheten i prosessen blir slik at TT3 blir riktig med 60-70 % pådrag i dampmnengde. (Med andre ord jeg gir denne reguleringssløyfen et arbeidspunkt.)

 

Når jeg ser at dette kjører sånn noenlunde stabilt ut i fra en manuell innstilling av utgangen på regulatoren (TIC 3) så vil jeg forsøke med en ren P funksjon med en forsterkning på ca 5. (På øyemål ut i fra hvordan prosessen ser ut.)

 

Så endrer jeg regulatoren fra å kjøre i "manuell" til å kjøre i "auto".

 

Jeg innfører så en prosessforstyrrelse ved å endre turtallet på motor 2 og så se hvordan temperatursløyfen resonderer på dette. Jeg forsøker så med en litt høyere forsterkning for å se om dette gir bedre nøyaktighet uten at det samtidig oppstår ustabilitet.

 

Når jeg har fått den til å kjøre sånn rimelig halvsløvt bra basert på P regulering, så vil jeg forsøke å legge inn en I tid på 7-8 minutter eller der omkring for å se om dette kan dra inn det stasjonære temperaturavviket. Hvis dette fungerer bra så kan jeg også forsøke med kortere I tid for å se om dette gir bedre nøyaktighet uten at det oppstår ustabilitet.

 

D funksjonen brukes vel der det er behov for en større grad av hurtighet, men den er utsatt for elektrisk støy og den vil lett medføre ustabilitet. Jeg ville således ha disablet denne funksjonen.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...