Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen 2012 10 trinn: MATTE!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Her er da tråden hvor vi kan dele hvilke oppgaver vi fikk, hva vi trenger hjelp til osv... Med andre ord alt fra formler og matte til tips til powerpoint, presantasjon etc.

 

Selv fikk jeg oppgaven "min første hybel" og er godt i gang med powerpoint og en god story. Syntes egentlig det var veldig greit, når jeg først kom opp i matte.

 

 

Kjør på, og lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kom også opp i matte. Fikk i oppgave å planlegge en reise til et land. Oppgaven skulle inneholde:

-Veksling/kurs

-Kart, avstander og reiseruter

-Vei, fart, tid

-Personlig økonomi, budsjett, regnskap

-Rabatter, avslag

-Sammenligning av ulike reisealternativer

-Sannsynlighet og kombinatorikk

-Utforming av hotell/hotellrom/ fly e.l

-Trekk gjerne inn algebra og likninger hvis du får det til.

 

Ble egentlig jævlig misfornøyd med matte siden jeg ikke er spesielt god.

Lenke til kommentar

Heisann

 

Kom opp i matte her også. Jeg og kompisen min er partenere og oppgaven var at vi skal oppusse en leilighet. Har noen tips til hva vi kan gjøre? Tar gjerne imot noen oppgaver også. Takker for alle svar.

 

Se på hvor stor leiligheten er, og hvor mye veggplanker som trengs og gulvareal, evt. hvor mange malingsspann som trengs. Si at dere får rabatterte priser hos naboens malingsbutikk feks.

Dere kan lage en oppgave om at dere vurderer om dere skal kjøpe en pakke spiker eller to. hver pakke inneholder et visst antall spiker. Hvor mange spiker kan dere bruke på hver planke uten at dere må kjøpe to pakker.

Lenke til kommentar

Kom også opp i matte... Faen. Fikk oppgaven "Sommerjobben", skal altså lage oppgaver ut i fra noe som har med en sommerjobb å gjøre.

Tips til emner jeg kan bruke er

-Lønn

-Skatt

-Sparing

-Vei/fart/tid

-Prosentregning/brøk

-Valuta

-Funksjoner

-Diagram

-Pytagoras

 

Men hvordan skal jeg utforme presentasjonen? Historien i powerpoint, regning i excel? Eller hva?

Lenke til kommentar

Jeg har også kommet opp i matte og fikk definitivt det verste temaet noensinne. Det heter "Avis og nyheter" og tipsene som står på arket er:

  • Misbruk av tabeller o.l. Er tall til å stole på?
  • Grafisk fremstilling
  • Statistikk og sannsynlighet
  • Handel og økonomi: Salg og abonnementer
  • Regneark: Diagrammer, median, typetall og gjennomsnitt.

Har noen en ide om hvordan oppgaven kan løses?? Det er så vanskelig å knytte alt sammen og ha en rød tråd gjennom hele presentasjonen!!

Lenke til kommentar

Matte her og.

 

Oppgaven var:

 

Mopedlappen

Problemstilling:

Du skal ta mopedlappen, både teoriprøve og oppkjøring, samt kjøpe din egen moped.

Hvilke matematiske utfordringer kan du begi deg ut på i denne sammenhengen?

 

Forslag til tema:

Pythagoras

Volum og areal

Målinger og måleenheter

Vei, fart og tid

Sannsynlighet

Budsjett og lån

Likninger

Statistikk og presentasjon av statistikk

 

Noen ideer om hvordan jeg kan blande inn pythagoras og volum/areal i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan man løser en sånn ligning:

 

x*x*x = x*x +105

 

x^3 = x^2 + 105 |/x^2

x = 105

 

Du deler på x^2 på begge sider.

 

Fyyyy! Både utregninga og svaret er helt feil. For det første er det risikabelt å dele bort variabelen man er ute etter, da man mister løsninger. I tillegg må du dele begge ledd på høyre side hvis du først skal gjøre det.

 

Her må man frem med numeriske metoder, og jeg foretrekker selv Newtons metode.

 

x blir omtrent lik 5.1, men med Newtons metode repeterer man prosessen til man har en ønsket nøyaktighet.

 

Noen som vet hvordan man løser en sånn ligning:

 

x*x*x = x*x +105

 

Når det er to like x'er på begge sider av likhetstegnet bare krysser du dem ut. Slik at det blir:

x=(+)105

 

Og dette er naturligvis også feil. x blir langt i fra 105 fordi du kan ikke krysse faktorer mot hverandre på hver side av likhetstegnet. Til en hvis grad kan man gjøre det med ledd, men ikke faktorer. ;)

Lenke til kommentar

Hei! :) jeg fikk da ikke noe spessielt "tema" men jeg fikk Funksjoner og Måling.

jeg skal da få me så mye info som mulig om dette og da tenkte jeg å ha med en sirkel som jeg da skulle vise tangenten, korden, radius og diameter. Så skal jeg vise lærer og sensor hvordan jeg finner midtpunktet på tavlen.

 

Har dere noen bedre tips? og hvordan kan jeg få inn funksjoner??

 

10.Klasse UUS

Endret av OliverP
Lenke til kommentar

Heisann. Kom altså da opp i Matte muntlig, og fikk temaet "Selskap". Noen som har tips for hva jeg kan bruke av matematikk når det kommer til selskap? Går i 10. klasse.

du kan vell finne ut hva det koster for brus og hvor mange brus du trenger(evt. billigere å kjøpe småbrus) :) Innbydelser,hva er sannsynet for at "Petter" kommer til og sitte på akkurat den plassen:) har mange ideer:) Endret av OliverP
  • Liker 1
Lenke til kommentar

har et spørsmål :) kan svaret men ikke reknemåten..

 

en hundegård skal ha rette hjørner(90 grader)

de skal lage hundegården av et 58 meter langt nettinggjerde.

de skal lage hundegården slik at hundene får størst mulig areal å bevege seg på.

lengden av av sidene skal være i hele meter

hvor lange må hver side være?? :)

Endret av OliverP
Lenke til kommentar

Heihei!

 

Da er jeg ferdigøvd, og er sånn nogenlunde klar for morgendagens avgangsprøve i matematikk.

Fikk selv "sommerjobben" som tema, og er ganske fornøyd med både innholdet i oppgavene mine og vanskelighetsgradene. Har heldigvis lært meg alt utenat, og har bare et ark med noen stikkord med meg. Jeg skal i ilden klokka 12.

 

Er veldig nervøs for spørsmålene jeg kommer til å få og samtalen etterpå. Noen som vet noe om det? Hva kan det være osv?

 

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar

Går i 9`ende nå og vi har noe så fantastisk som lærerne har funnet på. De kaller det en "prøve eksamen", denne skal likson hjelpe oss til 10`ende. Og jeg er så heldig at jeg trakk Mattematikk - Idrettsbanen.

 

Så noen som har noen gode tips til hvordan man lager en powerpoint til dette temaet?

Lenke til kommentar

Jeg er komt opp i muntlig matte på vg3.

 

Emnene jeg fikk er;

 

Rette linjer; gjør rede for begrepet lineære vekst, beskrive et slikt vekstforløp og anvende på praktiske eksempel.

 

Tallsystem; gjøre rede for noen plassverdisystemer og gi praktiske eksempler på slike..

 

Så er overskriften på oppgaven Hobby, kan bruke det eller bare gjøre noe annet.

Noen som har noen tips ? jeg er så dårlig i matte at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre... :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...