Gå til innhold

"standard" bilde behandling....


Anbefalte innlegg

Et spørsmål til dere som tar i RAW-format og som behandler bildene i et program etterpå. Jeg forstår at alle bilder er ulike og at det trengs ulik behandling av de. Men er det likevel noe dere alltid gjør, å hva er eventuelt det?

Jeg for min del er fersk bruker av Lightroom, noe jeg finner spennende, og som kan gjøre mye bra med bildene.

Det jeg ”hittil” har lært meg at jeg så å si gjør hver gang er:

- Finjustere hvitbalanse

- Finjustere ”eksponeringen”

Jeg er fersk på dette området, så regner med at dere muligens har flere ting dere gjør så å si fast….?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et spørsmål til dere som tar i RAW-format og som behandler bildene i et program etterpå. Jeg forstår at alle bilder er ulike og at det trengs ulik behandling av de. Men er det likevel noe dere alltid gjør, å hva er eventuelt det? Jeg for min del er fersk bruker av Lightroom, noe jeg finner spennende, og som kan gjøre mye bra med bildene. Det jeg ”hittil” har lært meg at jeg så å si gjør hver gang er: - Finjustere hvitbalanse - Finjustere ”eksponeringen” Jeg er fersk på dette området, så regner med at dere muligens har flere ting dere gjør så å si fast….?

 

Tja, standard og standard...

 

En slags basis grunnoppskrift kan kanskje inneholde dette:

 

 

Jeg starter nesten alltid med Cropping...:-)

 

 

1. Camera Calibration, som regel det nederste verktøyet i Developmodulen.

Velg det utgangspunktet du syns ser best ut.

 

2. Basic panel, justere hvitbalanse, eksponering, ulike høylys og mørke områder, kanskje noe Clarity, Saturation og Vibrance.

 

3. Curves, muligens en svak S-kurve hvis nødvendig.

 

4. Details, altså legge på en oppskarping. Et standard utgangspunkt kan i LR være Amount=40-50, Radius=0,8-1,2, Threshold=30-50 og Masking satt til 40-50. Har du Windows hold Alt-tasten nede når du trekker i sliderne så ser du effekten. Zoom inn til 1:1 på bildet også.

 

 

Etter dette pleier jeg å lage en Virtual Copy for å jobbe videre med andre effekter. Eller jeg lager et Snapshot av innstillingene hvis jeg ønsker å ha noe å gå tilbake til hvis jeg ikke lager VC.

 

Og nå starter jo egentlig den morsomme delen, nemlig å skape om et basis utgangspunkt til et fotografi jeg kan være fornøyd med. Men det er ganske vanskelig å skulle beskrive her...:-)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Dette gjør jeg nesten hver gang:

 

1. Profile settes til Landscape, Vivid eller Standard

 

2. Lens Correction

 

3. Retter ut horisont om den er skakk.

 

4. Point Curve: Strong Contrast

 

5. Shadow og Highlight Recovery.

 

6. Finjusterer hvitbalanse, eksponering og kontrast

 

7. Av og til oppskarping og økt Vibrance/Saturation

Lenke til kommentar
Et spørsmål til dere som tar i RAW-format og som behandler bildene i et program etterpå. Jeg forstår at alle bilder er ulike og at det trengs ulik behandling av de. Men er det likevel noe dere alltid gjør, å hva er eventuelt det? Jeg for min del er fersk bruker av Lightroom, noe jeg finner spennende, og som kan gjøre mye bra med bildene. Det jeg ”hittil” har lært meg at jeg så å si gjør hver gang er: - Finjustere hvitbalanse - Finjustere ”eksponeringen” Jeg er fersk på dette området, så regner med at dere muligens har flere ting dere gjør så å si fast….?

 

Tja, standard og standard...

 

En slags basis grunnoppskrift kan kanskje inneholde dette:

 

 

Jeg starter nesten alltid med Cropping...:-)

 

 

1. Camera Calibration, som regel det nederste verktøyet i Developmodulen.

Velg det utgangspunktet du syns ser best ut.

 

2. Basic panel, justere hvitbalanse, eksponering, ulike høylys og mørke områder, kanskje noe Clarity, Saturation og Vibrance.

 

3. Curves, muligens en svak S-kurve hvis nødvendig.

 

4. Details, altså legge på en oppskarping. Et standard utgangspunkt kan i LR være Amount=40-50, Radius=0,8-1,2, Threshold=30-50 og Masking satt til 40-50. Har du Windows hold Alt-tasten nede når du trekker i sliderne så ser du effekten. Zoom inn til 1:1 på bildet også.

 

 

Etter dette pleier jeg å lage en Virtual Copy for å jobbe videre med andre effekter. Eller jeg lager et Snapshot av innstillingene hvis jeg ønsker å ha noe å gå tilbake til hvis jeg ikke lager VC.

 

Og nå starter jo egentlig den morsomme delen, nemlig å skape om et basis utgangspunkt til et fotografi jeg kan være fornøyd med. Men det er ganske vanskelig å skulle beskrive her...:-)

 

Hiver meg på her. Mener jeg under Camera Calibration hadde mulighet for å velge feks portrett, landskap også noen valg til. Disse valgene er nå borte...

Er det andre steder dette ligger eller erindrer jeg noe fra elements....?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...