Gå til innhold

Du bruker sannsynligvis pirat-software


Anbefalte innlegg

Uhm...hva slags os er det du må betale 6k for? Jeg er enig i at 6k for os er dyrt men jeg kan ikke finne noen alternativ til den prisen.

 

Jeg har mer enn en PC. (og ikke ene eneste av de koster 15k, som er ett lite representativt estimat)

 

AtW

Så det at du har mye skal være unnskyldningen for at du ikke vil ut med mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva er latterlig med de?

15000 kr på en pc er null problem, men en tusenlapp på OS er for mye?

 

Jeg skifter OS oftere enn PC, og å betale 5-6k hver gang en ny versjon kommer er faktisk ganske dyrt.

 

AtW

 

Du trenger jo ikke å til en hver tid ha nyeste versjon av Windows på hver enkelt av dine... 5 PCer? Man kan jo for eksempel bruke Vista på en av de (som muligens fulgte med, dersom det er en litt eldre PC), og linux på en annen, avhengig av hva man bruker den aktuelle maskinen til. Jeg behøver for eksempel ikke Win7 på 12" laptopen min hvor jeg hverken spiller eller bruker photoshop. Der funker det fint med et gratis OS.

 

Det er mye man kan og ikke kan, man kan sikkert klare seg uten PC også. Det kan helt sikkert diskuteres hva man får gjen for det, men realiteten er at kostnadene til OS er høye om man har windows. Vesentlig høyere enn mine andre softwarekostnader.

 

AtW

Lenke til kommentar

Uhm...hva slags os er det du må betale 6k for? Jeg er enig i at 6k for os er dyrt men jeg kan ikke finne noen alternativ til den prisen.

 

Jeg har mer enn en PC. (og ikke ene eneste av de koster 15k, som er ett lite representativt estimat)

 

AtW

Så det at du har mye skal være unnskyldningen for at du ikke vil ut med mer.

 

Kan vel ikke helt si at jeg føler jeg trenger en unnskyldning for noe? Ja, jeg har fin og romslig økonomi, men betryr ikke at jeg kjøper kjøttdeig for 200 kr kiloen allikevel? Det blir jo en prioriteringssak som alt annet. Eller skal jeg unnskylde meg for at jeg ikke ønsker å brukere mere penger? Poenget står uansett, OS-kostnaden når fort en tredjedel av maskinkostnaden. Det er en høy kostnad i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Folk trenger lønn. Jeg har fremdeles til gode å se et stort firma tjene på å gi vekk gratis software.

 

Free Software Movement er sikkert fint, teoretisk, men det er nok en grunn til at det ikke brukes.

Og personlig så er både Linux, og Open Office (Libre Office) milevis bak Windows (og OSX), og Office.

Det er ikke en menneskerett å kunne bruke Windows, Office, eller Photoshop. Det er tusenvis av timer bak slike produkter, og det er bare rett og rimelig at de kan ta seg betalt for det.

Lenke til kommentar

Tjah, Google, IBM, Red Hat, tildels Oracle og ikke minst folkene i Linux Foundation ser ut til å være uenige med deg. :)

 

Rent teknisk er spesielt linux langt foran Windows og OS X.

 

Edit: For min del kan de ta seg godt betalt, jeg hadde ikke kjøpt uansett.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Tjah, Google, IBM, Red Hat, tildels Oracle og ikke minst folkene i Linux Foundation ser ut til å være uenige med deg. :)

 

Reklame og enterprise. Og hvor mange lønnede ansatte er det i Linux Foundation? IBM lager ikke et OS, så vidt jeg vet, og Oracle passer vel nesten strengt tatt ikke på listen din sånn som de har oppført seg i det siste.

 

(Teknisk sett kan linux være langt foran Windows og OSX men det hjelper fint lite når det ikke er brukervennlig.

Har selv prøvd utallige linux distribusjoner, men har aldri funnet en versjon som er like brukervennlig som Windows.

På høgskolen fikk jeg litt mer innblikk i Linux verden; de som brukte linux benyttet over halvparten av tiden sin på å "konfe", og få ting til å virke.

 

Felles var at de droppet ut pga de brukte for mye tid på linux maskinen.)

Lenke til kommentar

Isåfall har du et merkelig inntrykk av linux-verdenen eller gikk med merkelige folk. DET var hvertfall ikke grunnen til at de droppet ut.

 

Du har heller neppe lett godt nok etter distro. Eller så var dette for 8-9 år siden, og hvertfall ikke representativt nå.

 

Du sa nettopp at du ikke har sett noe firma som tjente penger på å "gi vekk software". Alle disse gjør, kanskje Google mest direkte av alle.

 

IBM lager forøvrig et operativsystem, AIX. Det er svindyrt, da, og proprietært. Men de er også store bidragsytere til Linux Foundation, blant annet.

 

Red Hat er store bidragsytere til masse free software selv om de tar seg betalt for den supportorientert RHEL. Fedora er gratis og de har ingen problemer med de gratis klonene sine (frontet av, men ikke begrenset til, CentOS og Scientific Linux).

 

Oracle har et bidrag i ny og ne, blant annet er karen som utvikler BtrFS på lønningslisten deres. Ellers er de blant de store og slemme folkene, men de shipper også Oracle Linux (RHEL-klone med Oracle-brand). Den mener jeg nå de tar betalt for. Den er en del av den vertikale stacken de tilbyr.

 

Hvor mange lønnede ansatte det er i Linux Foundation vet jeg ikke, men det er da noen. Andre firma har forøvrig også folk på lønningslistene som er bidragsytere til Linux-kernelen og free software generelt.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Jeg bruker også for det meste gratis programvare. Jeg ser ikke vitsen i å bruke f.eks WinRAR når det finnes gratis alternativ som f.eks 7zip, eller MS office når man har openoffice. mIRC har også måttet gi tapt for Y-Chat.

Jeg prøver også så hardt jeg kan å få hele verdens gamingmiljø til å forstå at Ventrilo er noe s****s dritt, og at det finnes et gratis alternativ som heter mumble.

 

.. Uansett, istedenfor å piratkopiere programvare, finner jeg heller et gratis alternativ, eller lar være. Det er mye gratis å finne, det er bare å søke f.eks "Winrar alternative" på google, så får man raskt opp en liste over ting som kan erstatte det kommersielle skvipet.

 

Det som er stoppen for meg når det gjelder kommersiell programvare er ikke det at jeg er gniten og ikke vil betale, men heller at lisensene som regel er altfor restriktive med tanke på installering på flere PCer, eller flere brukere samtidig. Med andre ord, de har rett og slett ikke et produkt å selge som passer min bruk.

 

Tidligere har jeg har f.eks lenge brukt Netlimter 1.30. Dette var en trial som aldri tok slutt, men dette fungerer ikke på nyere versjoner av windows. Derfor vurderte jeg å kjøpe Netlimiter 3.0 som skal virke på Win7 64-bit. De tar seg ganske godt betalt, de skal ha $29 for noe så relativt enkelt. Det er likevel en overkommelig sum som jeg kunne vært villig til å betale, MEN, så sier det stopp, for i lisensen står det nemlig at det bare tillatt å bruke programmet på 1 PC om gangen.

Det hjelper meg lite når jeg har flere PCer, både ekte og virtuelle, og reinstallerer disse ganske ofte, noe som gjør at aktiveringen rimelig kjapt kommer til å gå i vranglås. Med andre ord, de har rett og slett ikke et produkt som passer min bruk å selge til meg. Gratis programvare og piratvare har ikke dette problemet, og hvorfor skal jeg da betale for noe som fungerer dårlige for meg enn alternativer som er gratis? Hallo?

 

Men jeg skal ikke bare henge ut de som har elendige vilkår som det.

Jeg kan nevne at jeg f.eks har kjøpt Fraps (program for å ta opp film under spilling) til tross for at det er lett tilgjengelig via "uoffisielle kilder". Dette fordi jeg synes det er et program som fungerer bra, men ikke minst fordi fraps har ingen restriksjon på antall PCer det kan installeres på, noe som passer perfekt for meg. Da kan jeg installere det på stasjonæren, laptopen, gamlePCen, eller hos en kamerat hvis jeg låner PCen, uten bekymring for idiotiske lisensieringer med aktiveringsfunksjoner som slår seg vrang.

 

Slik burde det vært overalt, istedenfor idiotiske "one computer per copy" lisensiering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...