Gå til innhold

Slik sjekker du hva operatøren har lagret om deg


Anbefalte innlegg

Noen som vet om dette gjelder for internett også, eller bare tlf?

 

Alle teleselskapene lagrer informasjon om måten kundene bruker telefonen eller nettet på, og du har samme innsynsmulighet hos alle. Men internettilbyderne lagrer langt mindre enn mobilselskapene.

 

Dette vil endre seg etter innføringen av datalagringsdirektivet; da vil det bli lagret mye mer informasjon om nettbruken din enn det gjøres i dag. I dag er det ingen som vet sikkert når direktivet innføres, men alt tyder på at det skjer til neste år en gang.

 

Siden du virker veldig oppdatert på dette, vil § 18 og § 23 også gjelde om man skulle stille dette kravet til sin Internett leverandør? Hadde vært artig å se hva de lagrer.

 

Utrolig bra at dere har ett fokus på dette, god journalistikk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk teksten under i svar til hendvendelsen min til Netcom. Jeg har nå sendt en skriftlig hendvendelse med signatur som de ba om. Det burde vel holde!?

 

 

Hei!

 

For utlevering av personopplysninger krever NetCom, av sikkerhetsmessige årsaker, en skriftlig henvendelse med signatur fra bruker samt redegjørelse for hva som ønskes utlevert.

Henvendelsen kan skannes inn og sendes per e-post til: [email protected] eller sendes per brev til følgende adresse: NetCom as, Att: Kundesikkerhet, Postboks 4444 Nydalen, 0403 Oslo.

Med vennlig hilsen

NetCom Kundesenter

 

Hjelp oss gjerne til å bli bedre ved å svare på noen få spørsmål om vår kundeservice her: http://netcom.no/svarepost4

Lenke til kommentar

Siden du virker veldig oppdatert på dette, vil § 18 og § 23 også gjelde om man skulle stille dette kravet til sin Internett leverandør? Hadde vært artig å se hva de lagrer.Utrolig bra at dere har ett fokus på dette, god journalistikk!

 

Svaret er ja. Du kan stille det samme kravet til internettleverandøren din. Ut fra de opplsyningene vi har fått, vil du sannsynligvis få langt mindre tilbake fra internettleverandøren enn du får fra mobilselskapet ditt.

 

Men du må gjerne sjekke og finne ut av det selv.

 

 

Lenke til kommentar

Oppfordrer ALLE til ikke bare å gjøre dette en gang, men gjenta dette hver måned!!!!!

Her er en fantastisk mulighet til å umuliggjøre DLD med enkle lovlige midler.

Be alle du kjenner om å gjøre det samme.

 

Dersom 50.000 personer belaster operatører og postverket med kilovis med utskrifter hver måned, kommer systemet til å gå i frø og staten MÅ handle! Enten må de da komme med lovendring som innskrenker innbyggernes frihet (les: demokratiet) enda mer, eller så må de gjøre noe med DLD. Tipper at de kommer til å innføre restriksjoner på hvor mange ganger i året du kan bestille slike oversikter. Og DET betyr begynnelsen på slutten på demokratiet.

 

HUSK OGSÅ: Be alle du kjenner om å bestille dette HVER måned!

 

Lenke til kommentar

Jeg tjener 130kr timen på ISP-support så jeg regner med dem kan ansette en ganske stor mengde flere uten at det går nevneværdig utover økonomien.

 

Jeg kan vel muligens tenke meg at slikt informasjon kan gjøres tilgjengelig via kundeportal ved høy interesse.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Fikk svar nå, fra One Call. Bad om innsyn 4. juni, fikk svar nå 6. juli. Fikk en mail, med muligheten til å laste ned info fra «Mine sider» på deres hjemmeside. PDF'en jeg fikk laste ned var på 21 sider, innehold samtaleinfo og IP-sesjoner, for de siste tre mnd, samt betalingsinfo siden jeg ble kunde. Det var også lagt med referat av all kommunikasjon mellom meg og One Call.

PDF'en inneholdt ingen spesifikasjon over bevegelse eller annet. Vet noen om jeg krav på dette?

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...