Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Overbitt over 20 år


Helgiman

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er 21 år gammel og har under/over bitt.. helt ærlig usikker på om jeg har over eller underbitt! Skulle ha behandlet men aldri blitt gjort noe med pga. personlige årsaker.

 

Jeg ønsker å gjøre noe med det og lurer på hvor vanskelig det er nå? Noen her som har erfaring med det?

 

Jeg lurer også på priser jeg kan forvente og dersom noen har erfaringer fra å dra til utland for billigere priser(Skulle det bli veldig dyrt) så må de gjerne komme med innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg overbitt.

 

Hvordan det pårører meg er ikke at det gjør vondt. Er bare at jeg får kommentarer på det og tenker at det er styggt. Så om det ikke skulle være så dyrt når jeg allerede har mye å gjøre hos tannlegen så kunne jeg sett om det var mulig å gjøre noe med det :)

Lenke til kommentar

Det har nok noe med kjeven å gjøre, og om man skjærer tenner, vil jeg tro, er ikke sikker. Jeg var veldig ''flink'' til å skjære tenner da jeg var yngre... :p

 

Hvem er det som kommenterer tennene dine? Jeg bare spør siden jeg vet at det finnes folk som gjør hva som helst for å gjøre så andre får dårligere selvtillit, så de kan føle seg bedre med seg selv..

Lenke til kommentar

Skal du få gjort noe med dette så er det tvilsomt at det lønner seg å ta det i utlandet. Tannregulering tar tid og krever mange turer innom før man er ferdig.

 

Men, avhengig av hvor alvorlig det er, så kan du få dekket en god del av det offentlige. Hvor mye, er ikke lett å si, men det får du fort vite hos en kjevortoped.

 

Det må være ille for at det skal være verdt å gå med regulering over lang tid i voksen alder. Har selv fortenner med mye overbitt (nok til at de henger på tørk, selv etter en runde med tannregulering i normal alder.) - og vet at det ikke behøver å være større problem enn man gjør det til selv.

 

Så om dine stygge tenner ikke medfører funksjonelle ulemper, så ville jeg anbefalt å lære å leve med det istedet for å stresse og betale dyre dommer for å få fikset de. Du er jo blitt voksen, og over den perioden av livet der det gir problemer å skille seg ut litt utseendemessig. Jeg vet så inderlig godt at det koster å jobbe med selvtilliten - jeg vet også at det er verdt det.

 

-Anonym bruker på 23 år, med tenna på tørk og nok overbitt til at lillefingeren passer imellom. Anonym poster: 6f96a2964a0a63371fc4748ca68c20b2

Lenke til kommentar

Det har nok noe med kjeven å gjøre, og om man skjærer tenner, vil jeg tro, er ikke sikker. Jeg var veldig ''flink'' til å skjære tenner da jeg var yngre... :p

 

Hvem er det som kommenterer tennene dine? Jeg bare spør siden jeg vet at det finnes folk som gjør hva som helst for å gjøre så andre får dårligere selvtillit, så de kan føle seg bedre med seg selv..

 

Tror jeg skjærte tenner i søvne da jeg var liten. Sluttet med det nå! :) Neida, er ikke noe mobbesak.Jeg har vell registert de kommentarer jeg har fått hittils som bare er noen få! Er bare en sak jeg har irritert meg over i en lang periode. Jeg tror heller det ikke egentlig er så gale som jeg skal ha det til men nysgjerrig på alternativene der ute!

Endret av Helgiman
Lenke til kommentar

Skal du få gjort noe med dette så er det tvilsomt at det lønner seg å ta det i utlandet. Tannregulering tar tid og krever mange turer innom før man er ferdig.

 

Men, avhengig av hvor alvorlig det er, så kan du få dekket en god del av det offentlige. Hvor mye, er ikke lett å si, men det får du fort vite hos en kjevortoped.

 

Det må være ille for at det skal være verdt å gå med regulering over lang tid i voksen alder. Har selv fortenner med mye overbitt (nok til at de henger på tørk, selv etter en runde med tannregulering i normal alder.) - og vet at det ikke behøver å være større problem enn man gjør det til selv.

 

Så om dine stygge tenner ikke medfører funksjonelle ulemper, så ville jeg anbefalt å lære å leve med det istedet for å stresse og betale dyre dommer for å få fikset de. Du er jo blitt voksen, og over den perioden av livet der det gir problemer å skille seg ut litt utseendemessig. Jeg vet så inderlig godt at det koster å jobbe med selvtilliten - jeg vet også at det er verdt det.

 

-Anonym bruker på 23 år, med tenna på tørk og nok overbitt til at lillefingeren passer imellom. Anonym poster: 6f96a2964a0a63371fc4748ca68c20b2

 

Alt jeg vet er at min tidligere tannlege anbefalte sterkt regulering. Jeg har ikke vondt eller andre plager pga det. Men vet ikke om det blir verre med årene? Jeg klarer fint å leve med det men jeg var nysgjerrig på om det var mulig og enkelt å få fikset sånt. Jeg har planer om å høre med tannlegen på neste besøk men vet ikke hvor lenge det er til enda! :)

 

Takk for svar foresten!

Lenke til kommentar

Jeg hadde tannregulering for overbitt da jeg var 13 år. Jeg (mine foreldre) fikk dekket alt, fordi jeg hadde mer enn 10 mm med overbitt. Jeg hadde 11 mm. Etter at jeg trakk visdomsjekslene oppe, har overbittet kommet litt tilbake, kanskje 5 mm. Jeg er ikke sikker, men synes jeg har hørt at når man tar tannregulering som voksen, må man resten av livet sove med en avstøpning/skinne for at tennene ikke skal komme tilbake til utgangspunktet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...