Gå til innhold

tips ved kjøp av brukt speilrefleks


Anbefalte innlegg

hei jeg er nå ute etter å skaffe meg en speilrefleks til ca 5000. Jeg har tidligere hatt canon 400D med 70-200 f2 som jeg har vært VELDIG fornøyd med. Jeg solgte alt sammen for noen år tilbake da jeg ikke lenger hadde lidenskapen for foto.

 

Jeg skikket litt på foto.no der det selges Nikon D300 for skarve tusenlapper. Jeg har egentlig ikke noe preferanser, men det må bli enten nikon eller canon da jeg kjenner til dem best. Men det jeg lurte på hva bør jeg se etter når jeg skal kjøpe meg en brukt speilrefleks.

 

takker for all svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kameraer kjøpt i Norge har 5 år med reklamasjons-rettigheter så ville fått med kvittering.

 

Nikon kjenner jeg ikke så mye til, utenom at jeg ville nok ha kjøpt en kamera som har innebygget fokusmotor så man har større frihet angående objektivvalg.

 

Canon så er det to ting som er litt viktig, husk og få med deg CD-plata eller så får du ikke lastet inn den medfølgende programvaren. Få også med et objektiv som har innebygget stabilisering "18-55 IS", siden den gamle utgaven av samme objektiv uten IS er mye dårligere på bildekvaliteten.

 

Ville fulgt med i tråden "kupp på bruktmarkedet" der pleier det å legges ut kjempegode brukttilbud og i tråden "gode tilbud i butikkene" siden det ofte er nye kameraer som selges veldig fordelaktig. Team biathlon gir deg et innblikk i bruktpriser.

 

Hva du skal se etter ?, litt vanskelig det der, det innlysende er jo at utstyret er tatt vare på og fremstår som nytt uten skadevanker samt vannskader, sjekk om sensoren har fått skader etter en ikke helt forskriftsmessig hjemmerens, antall bilder som er tatt burde ikke overstige 25K siden disse litt rimeligere modellene har en gjennomsnittlig lukkersyklus på ca 50K. Frontelementet på objektiver ikke har stor riper/hakk at autofokus virker, at et eventuell filter kan skrues av/på, ta også å sjekk at laderen fungerer og at usb-porten ikke har skader.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, spesielt til Nautica, da det siste avsnittet var god feedback. Jeg kjenner relativt godt til speilrefleksmarkedet så jeg vet hva jeg skal se etter når det gjelder ny kamera. Men det å få sjekket disse detaljene er meget vanskelige. Mange av selgerne har ikke direkte bilder av kameraene og objektivene som selges og det er vanskelig å hvite selv for dem hvor mange eksponeringer de har tatt. Og stort sett henter de bildene av kameraene fra nettet. Jeg hadde 400D som jeg hadde ca. 2,5 år og hadde tatt ca. 5000 eksponeringer (antall bilder i mappa) før jeg solgte det. Når dette er sagt så vet jeg ikke om dette er mye eller lite. Dessuten befinner kameraene seg langt unna der jeg bor så det er vanskelig å få sjekket det fysiske. Men uansett så hvet jeg eventuelt nå hva jeg skal spørre selgeren om. Tusen takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...