Gå til innhold

TIFF (RAW?) - Hvordan åpne/konvertere


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har fått en dvd fra en fotograf med bilder som har etternavnet .tif

 

For hver .tif fil så finnes en .xmp fil. (Eks: 14539_38.tif & 14539_38.xmp.)

 

Filinformasjonen sier følgende:

 

Kameraprodusent: Phase One A/S

Kameramodell: P20

F-stopp: f/8

Eksponeringstid: 1/125sek

ISO-hastighet: ISO-100

Eksponeringsavvik: 0 trinn

Brennvidde: 80 mm

 

Hver fil er ca 20MB, når jeg åpner disse i irfanview eller faststone imageviewer så virker det som at filene har 2 "sider", men uansett hvordan jeg forsøker å få åpnet eller konvertert disse så virker det som at jeg kun får frem thumbnail 156x156px.

 

Vil konvertere disse filene til JPG - vi skal "fremkalle" disse hos N-Foto el.l.

 

Ønsker tips til programvare (freeware) for å få dette gjort :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker tips til programvare (freeware) for å få dette gjort :)

 

Litt sært å sende fra seg filer på den måten. xmp-filen er normalt noe Photoshop eller Lightroom lager for beskrive endringer gjort på en RAW-fil. I en TIF-fil skulle jeg tro disse endringene allerede er utført idet bildet ble lagret som TIF, men det er sikkert andre måter å bruke PS/LR på også.

 

Jeg ville spurt fotografen hvordan det bør gjøres. Vil du prøve selv kan du laste ned LR eller PS fra Adobe i en 30-dagers testutgave med full funksjonalitet, men det er litt å sette seg inn i hvis du ikke kjenner disse fra før.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Dette er TIFF filer med preview. Jeg har noen slike filer her og det er ikke noe problem å konvertere dem til JPG i Faststone. Bare marker bildene du vil konvertere og trykk F3, deretter skal du kunne konvertere dem til det formatet du ønsker.

 

Edit:

Bare ignorer .xmp filene, de har du neppe bruk for.

Endret av Mr. Mustard
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ignorert xmp-filene - de inneholder fotografens etterbehandling av bildene fra kameraet, med eventuelle justeringer av hvitbalanse, kurver, sortnivå, farger med mere - om ikke annet bare for å kikke på hvordan fotografen har etterbehandlet dem. Og - det kan du med Photoshop, selv en 30-dagers prøveversjon.

Lenke til kommentar

Og de er kanskje 16-bits TIFF filer?

 

Kanskje, men da blir det ikke rare oppløsningen med 20MB filer. Uansett konverterer Faststone både 8 og 16 bits tiff. Når man konverterer TIFF med preview til jpg i Faststone får man to jpg filer, en stor med selve bildet og en liten med preview bildet.

XMP-filene er Adobe sidecar-filer. De er nyttige hvis man har Photoshop.

Lenke til kommentar

Lasted ned demo av Photoshop og det fungerer helt fint. Fikk frem bildene og kan justere dem og lagre dem i JPG (minst mulig komprimering) - perfekt!

 

Takk for all hjelp! :)

 

Mr. Mustard: Du skriver at det skal gå an å gjøre dette i Faststone..jeg har forsøkt forskjellige måter, men ender alltid opp med en knøtt-liten thumbnail-fil, ikke to som du skriver. Kan du poste en step-by-step instruksjon?

 

Edit: Kjekt med en ikke-photoshop-mulighet når demo'n "går ut". :)

Endret av kentauren
Lenke til kommentar

Når du har Photoshop kan du jo samtidig lage en TIF-kopi som er mer kompatibel, RGB, ukomprimert og uten preview. LZW kompresjon går som regel bra, men ikke bruk ZIP.

 

Faststone:

1. Marker bildene du skal konvertere

2. Velg "Konverter valgte bilder" fra Verktøy menyen

3. Velg "Nytt format" JPG og trykk på Innstillinger for å sette kompresjonsrate, etc.

4. Velg målmappe. Ikke kryss av på "Avanserte Valg" eller "Nytt navn"

5. Trykk Utfør.

Bildene skal nå bli konvertert til JPG.

Lenke til kommentar

Tilleggsinfo:

 

Vi kjøpte rettighetene på familiebilder i høyoppløselig format slik at vi kan bruke bildene fritt - og, kan "fremkalle" bildene på i litt større format osv.

 

Prøver paint.net nå.

 

Takk for svar! :)

 

Da antar jeg dere har betalt en god del og fotografen burde være behjelpelig med å forklare og vise hvordan dere går frem for å se og bruke bildene.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Hei,

 

Har fått en dvd fra en fotograf med bilder som har etternavnet .tif

 

For hver .tif fil så finnes en .xmp fil. (Eks: 14539_38.tif & 14539_38.xmp.)

 

Filinformasjonen sier følgende:

 

Kameraprodusent: Phase One A/S

Kameramodell: P20

F-stopp: f/8

Eksponeringstid: 1/125sek

ISO-hastighet: ISO-100

Eksponeringsavvik: 0 trinn

Brennvidde: 80 mm

 

Hver fil er ca 20MB, når jeg åpner disse i irfanview eller faststone imageviewer så virker det som at filene har 2 "sider", men uansett hvordan jeg forsøker å få åpnet eller konvertert disse så virker det som at jeg kun får frem thumbnail 156x156px.

 

Vil konvertere disse filene til JPG - vi skal "fremkalle" disse hos N-Foto el.l.

 

Ønsker tips til programvare (freeware) for å få dette gjort :)

 

 

http://no.filewin.com/Photoscape/?p=NO&gclid=CPKHh_PSt7ACFcotmAodm3bQ8A

 

Photoscape har alt og litt til..ett fullverdig program til PS,og helt gratis og på Norsk om du vil;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...