Gå til innhold

Slik blir IKEAs nye TV


Anbefalte innlegg

Jeg ser ingen grunn til at man ikke skal kunne ta av skjermen på ikea-tv'n og bruke det som tv-bord med intigrerte høytalere, bluray-spiller osv. dersom man vil få en bedre skjerm.Så ja, dette vil redusere materialforbruket noe.
Hvor nyttig er bordet da?Hva når Blueray-spilleren skal ut?For meg blir dette like verdiløst som å benytte tv-en ExcaliBuR postet som kommode.....eller lampebord, for å være diplomatisk.
Hvordan vet du at ikea-tv'n ikke kan oppgraderes?

Det vet jeg ikke, men man mister valgmuligheten. Jeg tviler på at jeg kan oppgradere denne benken med en TV fra en annen produsent. Om man flytter og trenger en annen benk, MÅ man tilbake til IKEA da?

 

Dette konseptet er jo myntet på folk som anser møbler som forbruksvare. Med andre ord, IKEAs nåværende kundegruppe.

 

Med andre ord: IKEA kommer til å tjene masse penger på dette fordi de skjønner hva kundene deres vil ha.

 

Genialt!

 

Vi kan komme tilbake til diskusjonen om hvorvidt dette er miljøvennlig når man får se flere detaljer om hvordan dette møblet er satt sammen.

Kommer sikkert en guide til hvordan man bytter skjerm til denne på ifixit.com elns. senere. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg for min del kjenner jeg allerede "hater" ikea-møbelet. Har en bunch av ikea hjemme, og det er funksjonelt nok, men det er lav byggekvalitet (og dermed pris), og kvalitetsinntrykket er deretter: særdeles labert med andre ord. Betaler man 33/25% ekstra kostnad for den møbelen du finner på ikea i en annen butikk, er kvaliteten (lim, skruer, materialer osv) høyere og varer lenger. Ikea er bra om du trenger kun enkle ting, og kan leve i en enkel stil, - eller bare ikke har råd til noe annet (som for studenter). For alle oss andre er ikea likestilt med tcl, som er deres produsent med kjennetegnene: plastikk, lav brukervennlighet, lav støtte, og lav kvalitet. Disse "tv/benkene" blir og det. Kjøper man hver for seg øker man kvaliteten markant fort hvert enkelt produkt. Bare tenk på produksjonskostnadene på den ikea-benken...

Lenke til kommentar

er og et poeng at folk skal kunne "få alt til hjemmet på ikea". Folk som vil ha lite "hassle" og få ting gjort, -billig, de kan gå på ikea og være fornøyd, men det er på ingen måte lurere enn å handle sånt på nett, men det gir en "sikkrere" følelse for kunden. 1. Simpelt å sette opp, 2. simpelt å bruke, 3. fungerer fra start, 4. du kan kjøpe det samtidig som alt det andre du trenger til hybelen, leiligheten, kjellerstua, barnerommet, hytta osv.

 

men, let`s be honest: hvem med vett vil ha det derre ikea-skvipet der etter besøk hos naboen med "ordentlig tv" :p ?

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å kjøpe dette, men jeg tror nok at man vil se ikeatver i mange hjem fremover.

 

Kan ikke si jeg er helt enig i bruk og kast, jeg mistenker at det er veldig mye brukt ikea som omsettes. Jeg har selv solgt brukte ikeamøbler og gitt vekk mye møbler (ikke bare ikea). Ikeamøblene forsvinner fort på finn. Jeg vet ikke hvorfor de virker å forsvinne såpass raskt, men det kan tenkes pga alle kjenner til ikea. Ikke så mange søker etter en natuzzi eller bolia sofa, vil jeg tro. Jeg har nå veldig lite ikea her egentlig, er primært noen speil og litt smått. Ellers har jeg byttet ut alt av ikeating (primært boliagreier jeg har nå)

Lenke til kommentar

Denne søppelpakken kommer nok dessverre en del til å kjøpe, men selvfølgelig ikke de kvalitetsbevisste. De samme menneskene drar på IKEA for å spise kjøttboller til lunsj, fordi det er billig og OK:

 

Jeg kunne nok satt noe slikt som dette inn på et barnerom hvor det ville vært aktuelt å ha tv. Men som en TV for en som bryr seg om TV er den fullstendig uaktuell. For øvrig svært skeptisk til svarte filt-fronter foran på møbelet. Fronten må da støvsuges istedenfor å tørkes over, og en IR-bender gjør fint nytten med å sende signalder inn i skap/skuffer.

 

Og jeg er ikke enig i at en slik søppelpakke er miljøbesparende. Denne driten varer jo ikke lenge, og det er langt bedre å kjøpe dyrere kvalitetsprodukter fremfor en pakke som skal være så billig som mulig! Det tror jeg de fleste forstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk flest skifter ikke ut TVen annahvert år, dermed kan TVen like gjerne være en del av et møbel. Genialt konsept fra IKEA, for den gjennomsnitlge kunde, altså. Ikke for de som kjøper 70-tommers plasma og 9.2-surround-anlegg.

 

Edit: har faktisk trua på at IKEA fort kan bli en av de store spillerne på TV-markedet. De skjønner iallefall (historisk sett) hva forbrukeren vil ha, i motsettning til de som driver i dag.

Endret av olegunnaro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette virker som et bra konsept for målgruppen de sikter på.

Når det er snakk om miljøvenlighet og hvor lenge dette holder, så er vell systemet modulært og må bygges, og da kan man erstatte TVen med tilsvarende fra neste generasjon av samme produktet om nødvendig på et senere tidspunkt (forutsatt at de løser det på denne logiske måten).

Dette er ikke noe jeg ville kjøpt, selv om jeg godt kunne kjøpt andre ting fra IKEA. Som student og estetisk minimalist med DIY tendenser har IKEA mye som kan passe meg om jeg skulle trenge inventar.

Lenke til kommentar

Når teknologien utvikler seg så må man kaste hele driten. Så det er ikke miljøvennelig eller billig på sikt.

 

Med mindre det er snakk om ett VELDIG stort sprang i teknologien som direkte påtvinger en oppgradering (ala FM->DAB) så tviler jeg på at målgruppen vil bry seg. Min mor er strålende fornøyd med min utrangerte LCD 32-tommer som ble kjøp inn for ~3500 kroner i 2005, og kommer nok til å bytte ut flere andre deler av stueinnredningen før det skjer noe på den tekniske fronten. Andre familiemedlemmer og bekjente sitter fremdeles med CRT-bokser og er helt fornøyde med det.

 

Min bekymring er heller det motsatte; vil man kunne erstatte de elektroniske komponentene når de gir seg etter 7-10-15 år, eller må man kjøpe nye møbler (er det snakk om VESA-fester eller proprietære løsninger)? DET er det som eventuelt vil bekymre kundegruppen, om de i det hele tatt tar høyde for begrenset levetid for diverse elektroniske komponenter. Bortsett fra det, så ser hele konseptet gjennomtenkt ut når kundegruppen er som den er. Ting ser helhetlig ut, det tekniske er godt gjemt (selv menyer er enkle for den gjennomsnittlige teknofob) og man har fjernet det 'skumle' ved å kjøpe multimedia.

Lenke til kommentar
Ja, det er ganske "åpenbart", men det er også ganske korttenkt. Når teknologien utvikler seg så må man kaste hele driten. Så det er ikke miljøvennelig eller billig på sikt.
6500 spenn er billig når du får tv, anlegg med subwoofer og tv-bord/møbel alt i ett.Miljøvennelig? dette er mer miljøvennlig siden skjermen integreres i møbelet.Mindre materialer går bort da, enn om man har en tv som man setter oppå et separat møbel.Og hva vet du om at skjermen ikke kan byttes senere? Dette er jo et byggesett, no?Jeg synes dette er billig, genialt og ressursbesparende (derav miljøvennlig).Når tv'n min konker en dag, stikker jeg på ikea.

 

Er egentlig enig i dette, men stopper på TV og møbel. Den audiovisuelle opplevelsen ser ikke ut til å bli noen høydare, spesielt ikke med en trådløs sub hvor forstyrrelser lett kommer inn. Særlig hvis den kjører på 2.4ghz bånder, noe som virker sannsynlig.

Lenke til kommentar

I et barnerom hadde jeg kjøpt en sikkert like god TV med et mer barnevennlig utvalg av kommode, dvd/bluray og høytalere, samt mye billigere enn ikea. Problemet med Ikea er som andre har nevnt tidligere bygg kvaliteten, helt greit første gang du har satt det opp og skrudd rælet fast i veggen, med en gang du flytter på det detter bakvegger og skjøter går opp, å etter stramme skruer går ikke da du heller skrur ut hele festet. Til og med kona har insett at IKEA er dårlig kvalitet, men helt greit for en midlertidig løsning. Og midlertidige løsninger er dårlig miljøvennlig da de byttes ofte.. Meh... bygger det heller selv. Så kan unga få den gamle tv'n som er innbrent med NRK super logo i høyre hjørne uansett :-).

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...