Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man sis opp fordi man leter etter ny jobb?


trpolar

Anbefalte innlegg

Et lite spm her. Jeg har akkurat sagt fra meg den stillingen jeg har pr i dag(men fortsetter på arbeidsplassen enn så lenge), men jeg kommer til og være aktivt jobbsøkende pga at jeg ikke orker og jobbe der jeg gjør lengre av div årsaker. Om jeg sier fra til sjefen min at jeg kommer til og se meg om etter noe annet, kan de da si meg opp uten annen grunn? Jeg kommer ikke til og si opp selv før jeg finner noe..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bumpe tråder fra 2003 er dårlig forumskikk. Splittet ut spørsmålet ditt i en egen tråd.

 

Til emnet: Nei, det at man leter (aktiv) etter ny jobb er ikke saklig oppsigelsesgrunn. Men du har sagt fra deg stillingen, men fortsetter på arbeidsplassen. Har din arbeidsgiver godtatt dette, og plassert deg i ny stilling? Eller hva er det du har gjort her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bumpe tråder fra 2003 er dårlig forumskikk. Splittet ut spørsmålet ditt i en egen tråd.

 

Til emnet: Nei, det at man leter (aktiv) etter ny jobb er ikke saklig oppsigelsesgrunn. Men du har sagt fra deg stillingen, men fortsetter på arbeidsplassen. Har din arbeidsgiver godtatt dette, og plassert deg i ny stilling? Eller hva er det du har gjort her?

Okei, skal heller lage ny tråd senere :)

 

Ja, jeg er ansatt som lageroperatør, men har de siste 2 årene sittet på ordrekontoret. Jeg har sagt fra meg kontorbiten og gått tilbake til 'gulvet' fordi jeg er lei av mas og bråk og fordi det forhåpentligvis tvinger dem til og gjøre noen grep. Men nå er jeg ikke sikker på at det blir bedre og jeg vil ikke trø på lageret resten av livet så da vurderer jeg og si opp helt og finne meg noe annet, men det frister jo ikke og si opp en 100% fast stilling før jeg vet at jeg har noe og gå til, men samtidig så vil jeg gjerne varsle om at jeg søker på andre jobber slik at de er klar over at jeg tenker og flytte på meg.

Endret av trpolar
Lenke til kommentar

Ja, de liker det ikke, men kan ikke tvinge meg, så den biten er grei. De legger det uansett ikke på meg, fordi de vet hva som har skjedd og hvordan det har vært, men de synes det er synd fordi jeg gjør en god jobb og fordi de ikke har mange som kan det og det er en 'nøkkelstilling'. Men ingen sure miner ute og går.

Lenke til kommentar

Et lite spm her. Jeg har akkurat sagt fra meg den stillingen jeg har pr i dag(men fortsetter på arbeidsplassen enn så lenge), men jeg kommer til og være aktivt jobbsøkende pga at jeg ikke orker og jobbe der jeg gjør lengre av div årsaker. Om jeg sier fra til sjefen min at jeg kommer til og se meg om etter noe annet, kan de da si meg opp uten annen grunn? Jeg kommer ikke til og si opp selv før jeg finner noe..

Stillingsvernet beskytter deg, så du faktisk gjøre noe klandreverdig OG di arbeidsgiver må ha korrigert OG gitt deg muligheten til forbedring før en oppsigelse finner sted, (dette gjøres i praksis at man mottar 1 muntlig advarsel, så en skriftlig deretter mottar man en oppsigelse). Det ansees som god arbeidsetikk å informere arbeidsgiver om at du har intensjoner om å slutte, slik at de kan begynne å leite etter en erstatning. (dette kan og lede til en dialog som resulterer i at det du mistrives med blir fikset).

 

Å plutselig levere en oppsigelse og fortelle at man har fått en ny jobb er ikke bra hvis du ønsker et godt forhold til og gode referanser fra arbeidsgiveren din.

 

Så begynn dialogen om at du planlegger å finne deg en nye jobb, fordi at du mistrives og ikke ønsker å ende opp med å bli en byrde for bedriften, da kan ikke en arbeidsgiver klandre deg for noe med at du ser etter en ny jobb da trivsel er et krav under AML ;)

 

-frank

Lenke til kommentar

Å plutselig levere en oppsigelse og fortelle at man har fått en ny jobb er ikke bra hvis du ønsker et godt forhold til og gode referanser fra arbeidsgiveren din.

 

-frank

Det er ganske normalt å si opp uten å advare ledelsen mange måneder føre.

Det som er viktig, er at personen selvsagt jobber ut oppsigelsestiden.

Men det kommer jo litt ann på hvor lang oppsigelsestid man har og.

Det finnes ingen krav på at man skal fortelle sjefen at man ser etter en annen jobb.

Og har man f.eks 3 mnd oppsigelsestid, så har sjefen god tid på seg for å finne en erstatter.

Lenke til kommentar

Å plutselig levere en oppsigelse og fortelle at man har fått en ny jobb er ikke bra hvis du ønsker et godt forhold til og gode referanser fra arbeidsgiveren din.

 

-frank

Det er ganske normalt å si opp uten å advare ledelsen mange måneder føre.

Det som er viktig, er at personen selvsagt jobber ut oppsigelsestiden.

Men det kommer jo litt ann på hvor lang oppsigelsestid man har og.

Det finnes ingen krav på at man skal fortelle sjefen at man ser etter en annen jobb.

Og har man f.eks 3 mnd oppsigelsestid, så har sjefen god tid på seg for å finne en erstatter.

 

Det er forskjell på hva loven og forskrifter krever, og hva som er god folkeskikk. Jeg har vært butikksjef og ingenting er mer frustrerende når man får en oppsigelse med beskjeden om at den ansatte har funnet seg en ny jobb. Det handler om hva som er høflig og ærbødig ovenfor en arbeidsgiver.

 

-frank

Lenke til kommentar

Et lite spm her. Jeg har akkurat sagt fra meg den stillingen jeg har pr i dag(men fortsetter på arbeidsplassen enn så lenge), men jeg kommer til og være aktivt jobbsøkende pga at jeg ikke orker og jobbe der jeg gjør lengre av div årsaker. Om jeg sier fra til sjefen min at jeg kommer til og se meg om etter noe annet, kan de da si meg opp uten annen grunn? Jeg kommer ikke til og si opp selv før jeg finner noe..

Stillingsvernet beskytter deg, så du faktisk gjøre noe klandreverdig OG di arbeidsgiver må ha korrigert OG gitt deg muligheten til forbedring før en oppsigelse finner sted, (dette gjøres i praksis at man mottar 1 muntlig advarsel, så en skriftlig deretter mottar man en oppsigelse). Det ansees som god arbeidsetikk å informere arbeidsgiver om at du har intensjoner om å slutte, slik at de kan begynne å leite etter en erstatning. (dette kan og lede til en dialog som resulterer i at det du mistrives med blir fikset).

 

Å plutselig levere en oppsigelse og fortelle at man har fått en ny jobb er ikke bra hvis du ønsker et godt forhold til og gode referanser fra arbeidsgiveren din.

 

Så begynn dialogen om at du planlegger å finne deg en nye jobb, fordi at du mistrives og ikke ønsker å ende opp med å bli en byrde for bedriften, da kan ikke en arbeidsgiver klandre deg for noe med at du ser etter en ny jobb da trivsel er et krav under AML ;)

 

-frank

Takk for godt svar. Jeg har egentlig en god dialog med både lagersjefen og arbeidslederen min, og jeg har lenge vært en av bedriftens største pådrivere for og få til positive endringer, noe som tydeligvis ikke kommer til og skje. Vertfall ikke under det styre som sitter nå, og han blir nok sittende en stund. Jeg var oppe i går og snakket med han og fortalte både han og arbeidsleder at jeg har begynt og se etter ny jobb. De virket overasket, men ønsket meg lykke til og sa at siden vi nå har en åpen dialog på det så kan det hende jeg slipper oppsigelsestid på det også, om det skulle dukke opp en jobb med snarlig tiltredelse. Så fornøyd med det, bare synd de ikke ser ut til og ta til seg at de mister en ressurs fordi arbeidsplassen suger og de ikke interesserer seg for det. Ja, nå høres jeg selvgod ut, men jeg(og de) vet de mister nøkkelkompetanse som er vanskelig og erstatte, vertfall snarlig, og nå står sommer og høysessong for tur også, men når de bare kommer med masse dumme røl og at jeg er så flink og de vil ha meg der tull så får det bare være. Om de vil ha meg der så får de interessere seg litt for ansattes ve og vell på arbeidsplassen da. Så litt vemodig er det, jeg kommer til og savne masse gode koleger og det er litt skummelt og gå fra det som er trygt til noe nytt, men til syvende og sist så tjener jeg nok bare på det. Endret av trpolar
Lenke til kommentar

Det er forskjell på hva loven og forskrifter krever, og hva som er god folkeskikk. Jeg har vært butikksjef og ingenting er mer frustrerende når man får en oppsigelse med beskjeden om at den ansatte har funnet seg en ny jobb. Det handler om hva som er høflig og ærbødig ovenfor en arbeidsgiver.

 

-frank

Bare for å spørre... Om en ansatt valgte å si opp jobben, og leverte en oppsigelse til seg som leder, uten å ha snakket om det tidligere. Ville du da straffet ham for det, om du skulle vært hans referanse?

Om personen ikke er helt fornøyd med lønnen f.eks, så kan det jo selvsagt være lurt å snakke om det med sjefen. Men man trenger faktisk ikke å si ifra i flere måneder før man leveren en oppsigelse.

 

Når en ansatt leverer en oppsigelse, så er det og normalt at lederen har en samtale med den ansatte.

Der kan og den ansatte fortelle hva han likte, ikke likte og hvorfor han valgte å levere en oppsigelse.

Om en leder ikke klarer å skaffe en ny ansatt innen oppsigelsestiden, det er ikke den ansattes feil.

Lenke til kommentar

Å levere en oppsigelse uten beskjed på forhånd er uansett dårlig for fremtidige referanser, sett bortifra at du allerede har fått deg en jobb. Men kan fortsatt være greit å ha til senere hvis man ønsker å skaffe ny jobb igjen. Er man litt lur, så kan man også bruke det nye jobbtilbudet til sin egen fordel ved å si til arbeidsgiver at man har fått tilbud om ny jobb men ønsker å beholde den nåværende jobben, mot en lønnsøkning. Det kommer jo ann på hvor man jobber, men en bekjent av meg fikk 150 000 kr mer i årslønn ved å gjøre slik.

Lenke til kommentar

Jeg nevnte jo at det er lurt å ta det opp med sjefen, om man er misfornøyd med lønnen. Da kan man forhandle. Det er for sent å forhandle når man har levert sin oppsigelse.

Men jeg syntes uansett det er feil av lederen å gi bli en dårligere referanse pga en ansatt har levert en oppsigelse uten å varslet om det på forhånd.

Om den ansatte bryter oppsigelsestiden, da vil det selvsagt være noe helt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...