Gå til innhold

Fjernoppklaringssoldat (feltoperatør)


MaG9z

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2012gss: Det var da bra det ikke bare var meg. :thumbup: Har ikke store kunnskapen selv, virker som det er litt hemmelighetsfullt. Trent mye til opptaket eller?

 

Killswitch: Selve kravene er ikke stort vanskelig. Har klart de fleste kravene med god margin, bortsett fra 8km med 22kg på 52 min; den har jeg ikke testet meg på enda. Har blitt en del trening med sekk, men blir nok mye mer nå som russetiden er over og eksamenstiden snart er ferdig!

 

Jepp, HelloGoodbye, skal rett ut på tur på fjellet i morgen, so the race has begun.

Lenke til kommentar

Dette er ikke et forsøk på å "skyte deg ned," men vær klar over at gutta i fjernesk er 110% knallharde folk. På et opptak møtte det rundt 80 mann, hvorav 20 av de var GBU fra GSV. I uke to av øvelsen var det bare GSV-folk igjen, med unntak av en ekstern (dette er tall jeg selv har jobbet med). Fjernesk er HARDT! Anbefaler ekstremt mange turer med sekk - tyngre og tyngre. Når du har jobbet opp nok støttemuskulatur er det viljen og psyken det går på, men det er tross alt litt vanskeligere å trene. Hvis det skulle gå åt skogen, anbefaler jeg at du søker GBU ISTAR (GSV). Med den opplæringen du får der vil du lære MYE om deg selv, og tilegne deg en god del feltkunnskaper og seighet. Lykke til på opptaket - det er hvertfall ikke noe for meg!

Lenke til kommentar

Dette er ikke et forsøk på å "skyte deg ned," men vær klar over at gutta i fjernesk er 110% knallharde folk. På et opptak møtte det rundt 80 mann, hvorav 20 av de var GBU fra GSV. I uke to av øvelsen var det bare GSV-folk igjen, med unntak av en ekstern (dette er tall jeg selv har jobbet med). Fjernesk er HARDT! Anbefaler ekstremt mange turer med sekk - tyngre og tyngre. Når du har jobbet opp nok støttemuskulatur er det viljen og psyken det går på, men det er tross alt litt vanskeligere å trene. Hvis det skulle gå åt skogen, anbefaler jeg at du søker GBU ISTAR (GSV). Med den opplæringen du får der vil du lære MYE om deg selv, og tilegne deg en god del feltkunnskaper og seighet. Lykke til på opptaket - det er hvertfall ikke noe for meg!

 

Hehe, har regnet med at det blir harde opptak og hard konkurranse. Gåing med sekk har jeg begynt med for en stund siden, så er ofte på langturer i skog og mark, eller på fjellturer. Passer meg bra at jeg liker friluftslivet så godt. :)

 

Bra forslag, for det er akkurat det jeg har som andrevalg :thumbup: Hvis jeg faller ut av fjernesk, så skal jeg inn som grensejeger i januar.

Takk,takk! Jeg skal nok jobbe som en okse for å komme meg inn til fjernoppklaring, så skal nok gi de andre gutta litt konkurranse.

Lenke til kommentar

Legg fokus på å gå langt med sekk. Bedre med 4 timer med 20 kg enn 45 min med 35 kg. Tren seig styrke i beina, løp mellom 10-15 km 1-2 dager i uka, tøy godt ut. Varier bruken av støvler og joggesko i skauen, tren støttemusklatur i både ankler og knær, og lær deg å teipe beina.

Husk også å trene knebøy, utrolig bra øvelse, og tren utholdenhet i skuldra. Tåler du mye juling i skuldrene og korsryggen, og har noen seige bein som tåler distanser over 30 km eller mer, så er det motivasjonen din står på til slutt.

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hvordan ligger dere an på pakningsløpet? Seigt, ja..Hva slags terreng tester dere i?

 

Det finnes flere pakningsløp. Det lengste er 8km på grusvei med godt og vel 20kg i bagasjen, og 52min har vært kravet. I løpet av året i Fjernesk kommer du til å løpe den etappen jevnlig, og da er 40 minutter helt innen rekkevidde.

 

Ellers, når det gjelder opptak var vi 218 som begynte, og 14 som fullførte.

Endret av kjetilbmoe
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg er ei jente, veldig godt utholdenhettrent (3000m tid: 10:29)
Jeg vet at bare dette vil ikke holde til å komme inn som fjenoppklaringssoldat.. Øvelser jeg bør øve på? Har ei jente sjangs til å komme inn?

Er godt i gang med styrke trening, kondisonen har jeg inne og den vil jeg forbedre enda mer frem mot opptaket.

Håper på svar!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...