Simen1 Skrevet 26. mai 2012 Skrevet 26. mai 2012 Jeg skal lage ei lekestue i hagen. Den vil jeg lage selv både siden jeg har en del byggematerialer som kan brukes og fordi jeg vil ha utfordringen med å lage noe selv og få noe som er 100% slik jeg ønsker. Siden det kreves byggetillatelse og mer byråkrati hvis størrelsen er over 10 m2 ønsker jeg å holde størrelsen under det. Da dukker det opp noen spørsmål, jeg håper dere kan hjelpe med: 1. 10 m2 gjelder vist ytterste mål, dvs. mellom hjørnene på taket. Men hvis jeg velger å lage en platting eller veranda med gelender foran lekestua, inngår den i arealet jeg må holde under 10 m2? 2. Er det noen juridisk høydebegrensning (byggetillatelse etc?) 3. Sommeren er ganske kort her i nord så jeg tenkte jeg skulle isolere lekestua og legge en 16A kurs dit for lys og varme (forskriftsmessig utført selvsagt). Utløser dette krav om å følge byggeforskrifter for bolighus?
Cerwell Skrevet 27. mai 2012 Skrevet 27. mai 2012 1 & 2: Dette er styrt kommunalt. Har du sjekket kommunens nettsider? Hos meg ligger denne informasjonen ute under 'Informasjon om tiltak' & FAQ. I min kommune (All info fra kommunens nettsider): Ikke søknads/meldepliktig - Forutsetninger: Areal: BRA eller BYA=Maks 15m2. Maks høyde: 3m ved møne & 2,5m ved gesims. Terrasse/platting: Maks høyde: 0.5m Min avstand fra nabogrense: 4m Mrk: Plassering ikke til hinder for normal ferdsel og vandring. ----------------------- 3: Elanlegget tilpasses området det skal installeres i, men det kan være greit å tenke igjennom 'tiltenkt bruk': En lekestue brukes jo ofte av barn. Du kan jo vurdere håndtering av eventuelle farer ved å velge plastlamper fremfor glass, varmekabel før panelovn etc. Lykke til!
Simen1 Skrevet 27. mai 2012 Forfatter Skrevet 27. mai 2012 (endret) Takk for gode tips. Jeg må sjekke kommunens hjemmesider. Det er i hvert fall 15 m2 som gjelder her Endret 27. mai 2012 av Simen1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå