Gå til innhold

Guide: PHP- & MySQL-innføring: Kapittel 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oi, interresant! Jeg burde vel egentlig vente til etter eksamen men...Edit: btw er ikke Unix og Linux det samme.
Linux er basert på Unix, men Linux er for Pc'er og Unix for servere.

 

Så Linux kan ikke kjøre på servere da, forstår jeg ...

Forslår at du tar en titt på de andre svarene til samme innlegg og følg linkene for mer info.

Lenke til kommentar

Oi, interresant! Jeg burde vel egentlig vente til etter eksamen men...Edit: btw er ikke Unix og Linux det samme.

Linux er basert på Unix, men Linux er for Pc'er og Unix for servere.

 

Da må min telefon være en PC. Og alle maskiner med OS X være servere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Det er valgfritt om man vil bruke paranteser eller ikke, prøv selv: http://writecodeonline.com/php/

Det er like "valgfritt" som echo (((((((((("paranteser som ikke er en del av et funksjonskall er bare for å avgrense uttrykk og ikke riktig å bruke unødvendig mange av, selv om det ikke gir execution error"))))))))));

 

Tro meg, PHP er MYE mindre rotete enn JavaScript.

Tro meg, PHP er MYE mer rotete enn JavaScript. 100% enig med Terrasque. Mens JavaScript har problemer med ukompatible implementasjoner (JScript), DOM-API-et og at det blir litt for mye komitéstyrt har PHP problemer med at språket ser ut som om det har arvet litt fra alle språk og API-er i verden, men så er det satt sammen av en person helt uten langtidshukommelse og plan for prosjektet. Jeg har programmert PHP profesjonelt i fem år nå, og det går omtrent ikke en dag hvor jeg ikke må slå opp i dokumentasjonen hvordan array- og string-funksjoner brukes, rekkefølge på parameter og navn på konstanter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tro meg, PHP er MYE mindre rotete enn JavaScript.
Tro meg, PHP er MYE mer rotete enn JavaScript.
De to ulike script språkene eksekveres jo ulike steder så sammenligningen blir litt irrelevant i og med at de ikke kan erstatte hverandre.På server sia liker jeg best C++ og binding direkte mot OS api'et slik at jeg ikke trenger noen webserver installert for å svare.Det som forøvrig er mest irriterende med scripting på klient siden (bruk av f.eks JS/CSS/HTML) er browser forskjeller.

Men om du koder en side med både PHP på server siden og mye javascript på klient siden blir du gal i hodet.

Spesielt når PHP koden påvikrer javascriptene.

Og ja javascript er forsjellig på forsjellige browsere om du skal ha tak i cursor posisjon og litt mer avanserte ting.

 

Lenke til kommentar

PhP er, og forblir mitt favoritt-programmerings språk. Syntes det er dobbelt så gøy å sitte med PhP enn f.eks. Java, men smak og behag sikkert :p Føler også at jeg mestrer PhP og mySql noe bedre enn andre språk jeg kan også.

 

 

Interessant artikkel! Gleder meg til C++-utgaven :)

Lenke til kommentar

Personlig er jeg mye mer komfortabel med syntaksen i PHP enn JavaScript.

 

For eksempel så har JS en grusom måte å håndtere stringer sammen med typer på, mens PHP er hakket bedre (men fortsatt ikke helt bra, men ifølge min mening bedre).

 

I tillegg så er jeg mye mer komfortabel med å gjøre database operasjoner med PHP frammfor AJAX.

 

Og som ble ovenfor så tolker forskjellige nettlesere JS anderleders som gjør det litt mer unødvendig komplisert.

 

Jeg dømmer også JS utifra det originale språket og ikke alle 3. parts API'er som er der ute (men jeg bruker og elsker dem).

 

Uansett så bruker jeg ofte begge språkene selv (siden man egentlig ikke har noe valg), men jeg trur jeg skifter te ruby eller python snart for PHP er ikke som sent fra himmelen, tvert imot :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi, interresant! Jeg burde vel egentlig vente til etter eksamen men...Edit: btw er ikke Unix og Linux det samme.

 

Unix var et operativsystem som ble utviklet på slutten av sekstitallet av noen smarte folk på Bell Labs i USA, blandt annet Dennis Ritchie, som er kjent som koskaperen av programmeringsspråket C (som runtimen til PHP er skrevet i, forresten). Dennis døde en uke før Steve Jobs, men den minst fortjente personen fikk mest oppmerksomhet, naturligvis.

 

Unix ledet til BSD, som ledet til forskjellige Linux (Linus Torvalds), Minix (Andrew S. Tanenbaum), Apple Mac OS X, og Sun Microsystems' (Oracle) Solaris OS. Linux forgrenet seg så til forskjellige distribusjoner.

Lenke til kommentar

vet noen om noen som er villige til å lage websiden min med forum og sånt?helst gratis for jeg har prøvd å lære meg PHP og HTML og sånt men jeg klarer ikke...

 

Det finnes da masse ferdige rammeverk for denslags hvor du ikke behøver å programmere i det hele tatt. Forslår at du tar en titt på Wordpress og Joomla!

Lenke til kommentar

Echo og include er ikke funksjoner i PHP, de er såkalte "language constructs". Se dokumentasjonen for echo (http://no2.php.net/echo) "Note: Because this is a language construct and not a function, it cannot be called using variable functions." og reserved keywords (http://php.net/manual/en/reserved.keywords.php)

 

For å demonstrere dette:

 

<?php

$func = 'echo';

$func('Hello World!');

 

Dette gir følgende feilmelding:

"Fatal error: Call to undefined function echo() in /var/www/lang_construct_test.php on line 3"

 

Mener derfor at de ikke burde skrives slik "echo()".

 

Greit å vite antar jeg : )

Lenke til kommentar
Oi, interresant! Jeg burde vel egentlig vente til etter eksamen men...Edit: btw er ikke Unix og Linux det samme.
Linux er basert på Unix, men Linux er for Pc'er og Unix for servere.

 

Så Linux kan ikke kjøre på servere da, forstår jeg ...

Forslår at du tar en titt på de andre svarene til samme innlegg og følg linkene for mer info.

var VELDIG enkelt forklart ja, men de FLESTE Linux distroer kjører på pc da, mens de FLESTE Uni kjører på servere, fornøyd? (Og jo veit at du har Linux for servere, kjører Ubuntu server selv..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...