Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy S III


Anbefalte innlegg

Gsm arena er vel ikke kjent for å være de mest nøytrale. Ikke det at jeg misstenker amobil for å være de som har fasiten, men de allet fleste konkluderer mosatt av hva gsm arena gjør i denne saken. Heller tror jeg ikke at htc har vesentlig bedre lyd, men vi diskuterer små nyanser. For meg betyr det lite hvilken mobil som har marginene på sin side, noe jeg skjønner er viktigere for enkelte andre. Men en ting synes klart. Samsung har ikke noen teknologibombe i forhold til konkurrentene lengre, og bra er det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gsm arena er vel ikke kjent for å være de mest nøytrale. Ikke det at jeg misstenker amobil for å være de som har fasiten, men de allet fleste konkluderer mosatt av hva gsm arena gjør i denne saken. Heller tror jeg ikke at htc har vesentlig bedre lyd, men vi diskuterer små nyanser. For meg betyr det lite hvilken mobil som har marginene på sin side, noe jeg skjønner er viktigere for enkelte andre. Men en ting synes klart. Samsung har ikke noen teknologibombe i forhold til konkurrentene lengre, og bra er det...

 

Brukerne på head-fi forumet kommer til samme konklusjonen som gsmarena. Er faktisk dem jeg stoler mest på. Jeg tror forskjellen ligger i at htc har skrytt av sitt beats audio opplegg, som sikkert booster bassen og gir mulighet for equalizing, men de benytter likevel den innebygde lydbrikken fra tegra 3, som jeg kan skrive under på at er kjip. Samsung har derimot investert i en ordentlig lydbrikke, noe de som sitter med ordentlige headset merker. I tillegg fantes det noen tweaks for gamle galaxy S som gav den virkelig bra lyd, ogsom antagelig kan brukes på SIII også, men det får vi nok ikke vite før den har vært i salg en stund.

Lenke til kommentar

Det er flott å hylle ett nettsted når de underbygger dine påstander, men den gangen de ikke underbygger dine påstander, så er de "kjøpt" og "betalt" :)

Jeg bruker ikke noe fast nettsted til referanser, og jeg noterer meg at andre her "bytter" referanser, etter hva som passer inn i deres meninger. Leser man på diverse dedikerte forum, så får man høre akkurat det man vil, og trenger man "bekreftelse" på at man har valgt "rett", så gjerne for meg ;)

Lyd målt med tekniske innretninger, klarer aldri å gjengi hva som er god lyd, og hva som er dårlig lyd. Lyd uten harmonisk forvrengning, oppleves som hard og "skrikende" og vil ikke oppfattes som god lyd. For å skille god og dårlig lyd, må man faktisk plugge i høyttalere/hodesett, og høre selv. Å tro at man skulle klare å måle seg til god lyd, er som å tro på nissen :D

Når det kommer til bildekvalitet, finnes det metoder for å måle støy på bilder. Rekk opp hånde de som tror at dette er lik god/dårlig bilder :D

Lenke til kommentar

Morsomt å lese hvordan enkelte her ikke klarer å akseptere at S3 blir slått (med små marginer) på enkelte områder av HTC OneX :)

OnX har bedre lyd og tar bedre bilder, men her er det jo snakk om små nyanser, og er vel for pokker ikke verdens undergang? Kan jo også glede Samsung fansen med at Nvidia enda ikke har optimalisert driverne til Tegra3. Det vil komme i neste oppdatering fra HTC, og man vil få en markant ytelse forbedring. Da blir kanskje S3 også slått på ytelse tester ;) Hvordan ville det føles for en ihuga Samsung kjøper?

Hvor har du lest at folk ikke aksepterer at S3 tar dårligere bilder enn One X? Hvis det er meg du tenker på, så har det rett og slett med at hvis du ser på bildene selv, så ser du at bildet tatt med S3 er skarpere og klarere enn One X sitt, og lurer derfor på hvorfor Amobil har konkludert med at One X er bedre (noe de forhåpentligvis vil svare på snart).

 

At du begynner å snakke om at Nvidia snart skal optimalisere driverne til T3 slik at One X (kanskje) blir hakket over S3 er jo bare latterlig, og fremstiller deg som den største fanboyen i tråden her. "Den vil komme i neste oppdatering" bla bla, det vil alltid komme forbedringer gjennom software, og dette gjelder for S3 også. Kanskje slår den One X enda mer i neste oppdatering? Jeg bryr meg ikke, og vil heller ikke at du skal komme med dine synsinger om det, for S3 er mer enn rask nok som den er når det kommer til ytelse (og det synes du sikkert om din One X også).

Lenke til kommentar

Du får gjerne kalle meg fanboy, men det er langt ifra sannheten. Men når "min" telefon ikke lever helt opp til benchmark på markedet, så klarer jeg faktisk å akseptere det ;)

Hvis du tar av deg Samsungbrillene, og leser hva Amobil faktisk skriver om kameraet, så vil du se at ett, ja jeg gjenntar, ETT utsnitt, kanskje ikke gjenspeiler den hele og fulle sannheten? Hvorfor forventer du at Amobil skal svare deg?

 

Edit: Glemte å svare deg angående T3 optimaliserte drivere. Dette er ikke noe poeng for meg, men det har lekket ut på XDA at 1.30.xxx oppdateringen fra HTC inneholder optimaliserte drivere fra Nvidia. Man kan jo alltids kritisere HTC for å gi ut en telefon, før drivere er optimalisert. Men i dagens marked er det vel slik at ting må ut på markedet, og man har ikke "rå" til å vente. Jeg har ingen problemer med de driverne jeg har pr i dag, og jeg bryr meg ikke om syntetiske tester. Det har jeg aldri gjort. Men jeg ser jo at dette er viktig for enkelte, og jeg lurte bare på hvordan de ville føle det hvis OneX skulle skåre høyere enn S3 på syntetiske tester i fremtiden? Vil de da ange sitt kjøp? Vil de selge sin S3 for så å anskaffe seg en OneX? Eller vil de faktisk skjønne at slike tester ikke betyr en tøddel for hvordan en telefon oppfører seg, og hvordan den er i daglig bruk?

Endret av newnick
Lenke til kommentar

Så jeg klarer ikke å akseptere det, ref blunkefjes? Og Samsungbriller? Jeg har aldri hatt en Galaxy-telefon, og eneste Samsung-mobilen jeg har hatt var en jalla klapp for ti år siden. Så tror heller det er på tide du tar av deg HTC-brillene :) De har lagt ved TO utsnitt, og hvorfor legger de isåfall ved to utsnitt hvor S3 er best på begge (av det jeg kan se), for så å konkludere med at One X er bedre? Hvor er logikken? I utgangspunktet var jeg bare nysgjerrig på om Amobil hadde skrevet feil mobilnavn under bildene.

 

Forventer? "Forhåpentligvis" - jeg HÅPER at Amobil svarer, jeg forventer det ikke. Big difference.

Lenke til kommentar

Lyd målt med tekniske innretninger, klarer aldri å gjengi hva som er god lyd, og hva som er dårlig lyd. Lyd uten harmonisk forvrengning, oppleves som hard og "skrikende" og vil ikke oppfattes som god lyd. For å skille god og dårlig lyd, må man faktisk plugge i høyttalere/hodesett, og høre selv. Å tro at man skulle klare å måle seg til god lyd, er som å tro på nissen :D

 

Kunne ikke sagt det bedre selv. Her kommer også det store problemet. Folk foretrekker forskjellig lydkarakter, og kan gjøre testing vanskelig (hvis kvaliteten er rimelig lik). Hvis det så er smak og behag som ligger til grunn, og lydkvaliteten er på samme gode nivå bør dette komme til syne i en test. Får tolke det slik at kvaliteten er god på begge. Har uansett en ampdac til å nyte musikk.

S3 har også en del kvaliteter som slår positivt ut, f.eks. USB otg.

Lenke til kommentar

Morsomt å lese hvordan enkelte her ikke klarer å akseptere at S3 blir slått (med små marginer) på enkelte områder av HTC OneX :)

OnX har bedre lyd og tar bedre bilder, men her er det jo snakk om små nyanser, og er vel for pokker ikke verdens undergang? Kan jo også glede Samsung fansen med at Nvidia enda ikke har optimalisert driverne til Tegra3. Det vil komme i neste oppdatering fra HTC, og man vil få en markant ytelse forbedring. Da blir kanskje S3 også slått på ytelse tester ;) Hvordan ville det føles for en ihuga Samsung kjøper?

Hvor har du lest at folk ikke aksepterer at S3 tar dårligere bilder enn One X? Hvis det er meg du tenker på, så har det rett og slett med at hvis du ser på bildene selv, så ser du at bildet tatt med S3 er skarpere og klarere enn One X sitt, og lurer derfor på hvorfor Amobil har konkludert med at One X er bedre (noe de forhåpentligvis vil svare på snart).

denne sammenligningen står det at S3 tar bilder opptil 1920x1080 piksler men One X tar bare opptil 1280x1024 (SXGA) piksler. ;)

Endret av Leseren
Lenke til kommentar

Morsomt å lese hvordan enkelte her ikke klarer å akseptere at S3 blir slått (med små marginer) på enkelte områder av HTC OneX :)

OnX har bedre lyd og tar bedre bilder, men her er det jo snakk om små nyanser, og er vel for pokker ikke verdens undergang? Kan jo også glede Samsung fansen med at Nvidia enda ikke har optimalisert driverne til Tegra3. Det vil komme i neste oppdatering fra HTC, og man vil få en markant ytelse forbedring. Da blir kanskje S3 også slått på ytelse tester ;) Hvordan ville det føles for en ihuga Samsung kjøper?

Hvor har du lest at folk ikke aksepterer at S3 tar dårligere bilder enn One X? Hvis det er meg du tenker på, så har det rett og slett med at hvis du ser på bildene selv, så ser du at bildet tatt med S3 er skarpere og klarere enn One X sitt, og lurer derfor på hvorfor Amobil har konkludert med at One X er bedre (noe de forhåpentligvis vil svare på snart).

denne sammenligningen står det at S3 tar bilder opptil 1920x1080 piksler men One X tar bare opptil 1280x1024 (SXGA) piksler. ;)

Stemmer de standby tidene, og tale tidene etc.

 

I så fall er jo gs3 et kvantesprang foran one x

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmmm... Jeg antar at det bare er hva produsentene har oppgitt, så det er nok å ta med en klype salt :-)

Ifølge gsmarena sin batteritest er Samsung bedre, men ikke et stort hestehode foran :-)

http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s_iii_vs_htc_one_x-review-759p8.php

 

 

Og Newnick:

Jeg anser meg selv som en Samsung-fan. Dersom One X var bedre enn S3, ville jeg nok kjøpt S3 allikevel (nå venter jeg på Note 2, da, som også viser det, allerede da Note ble annonsert, visste jeg at arvtageren til min S2 kom til å bli Note 2). Jeg synes det er mer interessant å lese om nye Samsung-modeller enn HTC-modeller. Dette innrømmer jeg gjerne.

Det betyr også at jeg vil se ting med Samsungbriller, ja sannsynligvis. Men jeg prøver så godt jeg kan å være nøytral, allikevel. Realitet er realitet. Apple er dødsgode på markedsføring, uansett hvor lite jeg liker det. HTC virker som har en tendens til å skape mer kvalitetsfølelse, og så kan jeg heller "unnskylde" det med at Samsung ofte faktisk har kvalitet, uavhengig av hvordan den føles i hånda. Det er mer fanboyen i meg som sier det.

 

Jeg er derimot interessert i hvilket kamera som er best, og hvem som scorer høyest på benchmarks. Ikke fordi det betyr så utrolig mye i praksis, men mer fordi det er "bragging rights" å ha den beste telefonen på hvert område. Jeg har egentlig ansett lyden som et tapt område i fordel HTC, det er først etter å ha lest i denne tråden at det tyder på at det ikke er så tapt som jeg egentlig trodde.

 

Da jeg så på bildene i liten størrelse, før de var klikket på, konkluderte jeg fort med at den i midten så best ut. Jeg åpnet bildet av statuen, og så nøyere på dem. Jeg synes fremdeles at det virkelig ser ut som om S3 har mindre støy enn OneX. Fargene kan vurderes, og det vet jeg ikke med tanke på at jeg ikke var der da de ble tatt, kanskje har OneX nøyere fargegjengivelse, det er ikke lett å vite for meg som bare har sett bildene. Men ut ifra de tre bildene der, så ser S3 langt bedre ut. Den har bedre detaljgjengivelse og mindre støy. Og ut ifra din egen standard: "Når det kommer til bildekvalitet, finnes det metoder for å måle støy på bilder. Rekk opp hånde de som tror at dette er lik god/dårlig bilder :D" . Det er her du og Amobil som stemmer OneX, og det er i hvert fall fire som har stått opp imot Amobil sin konklusjon med en holdning av denne: "Ehm... For meg ser da virkelig ut som om S3 har mindre bildestøy". Hvis du har behov for det, så kan jeg sikkert finne alle sammen, kanskje jeg finner flere også :-)

 

Du sier også at det nettstedet som på absolutt alle områder prøver å gi et så vitenskaplig syn som mulig med tall og bilder med helt like forutsetninger uavhengig av mest mulig, er et som er kjent for å ikke være spesielt nøytralt...

 

Det som har blitt bemerket er nemlig fra vi som støtter S3 at:

- Exynos scorer bedre i benchmarks slik det er nå.

- Vi stiller spørsmålstegn til hvilken av OneX og S3 som har best kamera ut ifra våre vurderinger av akkurat de samme bildene som Amobil har tatt med i testen for å demonstrere sin påstand.

- Vi stiller spørsmålstegn til hvilken av OneX og S3 som har best lydkvalitet, fordi andre tester synes å konkludere med at realiteten kanskje ikke er at Beats er så langt framfor markedet som de vil ha det til, og at Samsung faktisk har lagt ved en skikkelig god DAC, bare at de ikke promoterer det i like stor grad som HTC gjør (kan man trygt si..).

 

Jeg tror det dekker det meste vi er uenig i med testen. Noen sier også pris, men det har jo Amobil svart på, i forhold til at det er bare en måte de har valgt å håndtere praksisen deres på. Det er det bare å respektere :-)

 

Det du sier er:

- Tester betyr ingenting, men T3 vil få en oppdatering som kanskje gjør at den slår S3.

- Amobil sier at OneX tar bedre bilder, aksepter det og at OneX ganske enkelt er bedre enn S3 på noen områder, den også.

- Kvaliteten på lyden kan ikke måles, så de som faktisk bruker tid på å prøve å sammenligne det waster tiden sin. (Jeg vet dog at dette er en generell holdning som svært mange har, så jeg skal overhode ikke prøve å endre din mening på dette, for å si det slik. Selv har jeg ingen idé om det lar seg gjøre, eller ikke.)

 

 

Jeg vet ikke hvem av disse som høres mest fanboy ut, og det kan nok også være måten jeg legger det fram på. Men jeg føler ingen har vært spesielt bombastiske på om S3 er bedre. Og jeg føler at du er relativt bombastisk på at OneX har overtaket på områdene vi diskuterer.

 

Jeg har sagt bombastisk at S3 scorer bedre i syntetiske tester. Men jeg kan gjerne vise til det også. I begge testene til Amobil var S3 forholdsvis 22% og 25% sterkere enn OneX.

 

Jeg sitter egentlig med en konklusjon her, til tross for min Samsungfanboyisme: Enten så ler du når du leser og skriver alt dette, og i det fall er du et troll, eller så blir du utrolig frustrert over alle som er imot deg, og i det fall vil jeg kalle deg en fanboy med OneX-briller.

 

Uansett, er det jo helt tydelig at vi er ganske enige om at det er ingen av mobilene som vil utklassere den andre i praksis. I praksis er det liten forskjell, og det er hovedsaklig bare tall som er forskjellen. Du vil ikke være misfornøyd hverken med S3 eller OneX.

Endret av Leifen18
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ler ikke, men jeg rister litt på hodet av og til. Hvis du virkelig søker fasiten, så leser du flere tester, fra flere forskjellige nettsteder, og styrer selvfølgelig unna dedikerte samsung nettsteder/forum. Da vil du nok oppdage at One X stort sett gjør det bedre på 3 viktige områder, byggekvalitet, lyd og kamera.

Hvis du tror det å måle støy i et bilde = godt eller dårlig bilde, er du på villspor. Det er mye annet som teller inn. Optikken er viktig, og her har HTC et mye mer lyssterkt objektiv. Dessuten kan det jo tenkes at eksempelbildet amobil har er tatt med forskjellige lysåpning, lukketid og iso. Ett enkelt bilde vil aldri gi deg fasiten.

Skjermen på OneX er også foretrukket av enkelte, men der må man vel heller snakke om smak og behag. Den er litt skarpere, vesentlig mer lyssterk, men ikke på høyde når det kommer til sort nivå.

Byggekvalitet. Der er det vel ingen som sitter på fasiten, men OneX har vist seg å være meget solid bygget. Se her:

http://www.youtube.com/watch?v=v98m74Cqq4E

Og ikke minst her:)

http://www.youtube.com/watch?v=aweXae_S3x8

Lenke til kommentar

Hvorfor rister du på hodet når han har laget en så grundig post med sine meninger, og dine? Han er i det minste åpen og ærlig om alt han sier. Hvilke tester er det egentlig du har lest, som hevder One X har bedre kamera og lyd? Hvis du har lest så mange forskjellige tester som det virker som, burde det være en smal sak å legge ved minst 3 linker til seriøse test-sider (som støtter dine konklusjoner).

 

Å måle støyen i et bilde er ikke ene og alene noe som definerer bildekvaliteten, nei. Men når både støyen, fargen og skarpheten er bedre på bildet av hovedkortet tatt med S3, ja da må det vel være lov å konkludere med at S3-bildet er bedre? Av statuen var kanskje ikke fargene like bra, men skarpheten og støyen var fortsatt bedre på bildet tatt med S3 spør du meg.

 

Så forøvrig ikke ut som store drop-høyden i filmen din, det der ville vel iPhonen min også tålt.

Lenke til kommentar
Spiller vel ingen rolle hva Samsung hevder den er laget av, så lenge det ser ut som, og føles som, alt for mye plast. Det gir ikke et inntrykk av kvalitet.
De fleste mobiler idag er jo laget av en eller annen type plastform.... Hva ellers skulle den være laget av ??

 

htc one s består av mikro arc oksidert aluminium :p (dårlig forsøk på å ovesette til norsk)

Lenke til kommentar
Morsomt å lese hvordan enkelte her ikke klarer å akseptere at S3 blir slått (med små marginer) på enkelte områder av HTC OneX :)OnX har bedre lyd og tar bedre bilder, men her er det jo snakk om små nyanser, og er vel for pokker ikke verdens undergang? Kan jo også glede Samsung fansen med at Nvidia enda ikke har optimalisert driverne til Tegra3. Det vil komme i neste oppdatering fra HTC, og man vil få en markant ytelse forbedring. Da blir kanskje S3 også slått på ytelse tester ;) Hvordan ville det føles for en ihuga Samsung kjøper?
Hvor har du lest at folk ikke aksepterer at S3 tar dårligere bilder enn One X? Hvis det er meg du tenker på, så har det rett og slett med at hvis du ser på bildene selv, så ser du at bildet tatt med S3 er skarpere og klarere enn One X sitt, og lurer derfor på hvorfor Amobil har konkludert med at One X er bedre (noe de forhåpentligvis vil svare på snart).
denne sammenligningen står det at S3 tar bilder opptil 1920x1080 piksler men One X tar bare opptil 1280x1024 (SXGA) piksler. ;)

 

du så nok feil, det står at begge klarer 3264x2448 piksler

Lenke til kommentar
Spiller vel ingen rolle hva Samsung hevder den er laget av, så lenge det ser ut som, og føles som, alt for mye plast. Det gir ikke et inntrykk av kvalitet.
De fleste mobiler idag er jo laget av en eller annen type plastform.... Hva ellers skulle den være laget av ??

 

htc one s består av mikro arc oksidert aluminium :p (dårlig forsøk på å ovesette til norsk)

 

HTC one s har ikke NFC, derfor kan de bruke aluminium....

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...