Gå til innhold

Hvorfor lydkort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Integrerte lydkort bruker gjerne CPU-kraft for å prosessere lydene (musikken). Hvis CPU har mye å gjøre (selv bare noen milisekunder) kan man få brudd i lyden. Et dedikert lydkort gjør all jobben selv med egen lydprosessor og får sjelden det problemet (bortsett fra dårlige drivere, billig/dårlig designet lydkort da).

Lenke til kommentar

Jeg tenkte asus p9x79 pro. Deluxe versjonen har lydkort tror jeg.

 

Så og si alle hovedkort har integrert lydkort. Mente du at Deluxe har dedikert lydkort?

Jeg blanda det med wifi, så nei. Deluxe har ikke lydkort.

No rot du fælt. Alle de asus kortene har lydkort. Det er standard på så og si alle hovedkort.

Eg har faktisk til gode å finne et eneste hovedkort uten lydkort integrert.

Da må det i så fall være et server hovedkort. Og det er jo ikke det du skal ha.

 

Kvalitets forskjellen på integrert og et skikkelig lydkort er alt i fra middels til voldsom.

Ville så absolutt ha vurdert et i fra asus feks.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Selv på ganske billige høyttalere (alt av dedikerte PC høyttalere er å regne som billige) kan du fint høre forskjell på gode og dårlige lydkort, akkurat som at du kan høre forskjell på gode og dårlige høyttalere selv på billige lydkort. Poenget her er vel heller at det er verdt å finne den rette balansen.

Er du på et relativt konservativt budsjett, altså om du benytter typiske "multimedia høyttalere", type Creative Labs, Logitech og liknende, da er det bedre å legge pengene i best mulig høyttalere. Forskjellen fra integrert lydkort med 500,- høyttalere opp til integrert lydkort med 2000,- høyttalere er mye større enn om du hadde gått for dedikert 1500,- lydkort med 500,- høyttalere.

I denne sammenhengen vil "gode høyttalere" typisk være dedikert løs-komponent stereo eller hjemmekino eller evt. studio-monitorer. Det er selvsagt forskjell på integrerte lydkort, men jevnt over begynner kvaliteten å bli såpass, at for folk flest, som ikke bruker like mye penger på lyd-utstyr som de gjør på PC'en, så leverer de bra nok lyd. Driver du derimot med musikk/lyd produksjon eller liknende, så vil et dedikert lydkort kunne gi ting som ASIO drivere og andre nyttige ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...