Gå til innhold

BK: Sothønefamilien elsker brød !


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig sjarmerende bilde, med flott komp og fokus! :)

 

Alltid trist når sånne små nøster ikke klarer seg. Teorien din om mink som synderen kan høres rimelig ut, men jeg kan lansere enda en mulighet - skjønt jeg er ikke helt sikker på om dette gjelder sot- eller sivhøner...: I alle fall så jeg en gang på et naturprogram at en av disse artene vanligvis får større kull enn de klarer å fostre opp. Det de da gjør er å utsette ungene for skikkelig tøff behandling, med hakking og dukking i vannet. Dette pågår til de svakeste bukker under.... - en brutal verden... ! Nå skulle man jo tro at i dette tilfellet burde de uansett klare å fostre opp 3 unger, men likevel - det kan være uerfarne foreldre eller andre ting som gjør at de muligens kan ha gjort dette selv - ikke vet jeg..., har bare aldri glemt den reportasjen...

Lenke til kommentar

Tusen takk for omtale Astrid..

Det sørgelige er at da jeg kom dit på morgenen, var også de to siste ungene borte og foreldrene svimset frustrert rundt, antagelig på leting etter sine kjære små..de ville heller ikke ha brød som jeg kastet ut, så de var helt tydelig sorgtunge..

Det gladelige oppi tristheten er at jeg har funnet et annet reir hvor det er 5 unger..her er moren i reiret sammen med ungene hele tiden, mens far tar villig av kneipbrødet jeg serverer..og han frakter mesteperten tilbake til mor og barn..

En god erstatning for den forrige tragedien, men jeg har en vond smak når jeg tenker på de ..uff , livet er fullt av stygge overraskelser .

Lenke til kommentar

Tusen takk for omtale Astrid..

Det sørgelige er at da jeg kom dit på morgenen, var også de to siste ungene borte og foreldrene svimset frustrert rundt, antagelig på leting etter sine kjære små..de ville heller ikke ha brød som jeg kastet ut, så de var helt tydelig sorgtunge..

Det gladelige oppi tristheten er at jeg har funnet et annet reir hvor det er 5 unger..her er moren i reiret sammen med ungene hele tiden, mens far tar villig av kneipbrødet jeg serverer..og han frakter mesteperten tilbake til mor og barn..

En god erstatning for den forrige tragedien, men jeg har en vond smak når jeg tenker på de ..uff , livet er fullt av stygge overraskelser .

Uff, ja - det er virkelig hjerteskjærende å ta del i slike tragedier... Det du beskriver tyder jo på at det er utenforstående som har vært på ferde, f.eks. mink som du har mistanke om. I nabokommunen her jeg bor har visse sjøfuglarter hatt store problemer med reproduksjon pga. mink - man har innført skuddpremie og det har hjulpet på fuglebestanden. Ikke noe kjekt tiltak, akkurat, men minken hører tross alt ikke hjemme i norsk fauna og det er for galt å la de utbre seg til stor skade for andre arter....

Lenke til kommentar

Du sier Astrid :

Uff, ja - det er virkelig hjerteskjærende å ta del i slike tragedier... Det du beskriver tyder jo på at det er utenforstående som har vært på ferde, f.eks. mink som du har mistanke om. I nabokommunen her jeg bor har visse sjøfuglarter hatt store problemer med reproduksjon pga. mink - man har innført skuddpremie og det har hjulpet på fuglebestanden. Ikke noe kjekt tiltak, akkurat, men minken hører tross alt ikke hjemme i norsk fauna og det er for galt å la de utbre seg til stor skade for andre arter....

 

 

Ja, det er akkurat her broblematikken ligger, skal vi ta vare på minken eller tåler vi en drastisk og hard beskattning av allerede rødlisttruede fuglearter ? blir litt som ulvedebatten men allikevel en vesens forskjell..fuglene kan ikke skjærmes via gjerder etc.

Jeg har sett hvordan mink har tatt måke, og det var en av mine tamme måker, som har sittet på skulderen min..minken svømte ca. 100 meter under isen, så uten varsel, grep den omkring måkas hals og holdt den nede til den druknet(en annen mink satt oppå måka mens jævelskapen pågikk)..noe av det værste jeg har sett i mitt liv .

Endret av TerjeSolheim
Lenke til kommentar

Du sier Astrid :

Uff, ja - det er virkelig hjerteskjærende å ta del i slike tragedier... Det du beskriver tyder jo på at det er utenforstående som har vært på ferde, f.eks. mink som du har mistanke om. I nabokommunen her jeg bor har visse sjøfuglarter hatt store problemer med reproduksjon pga. mink - man har innført skuddpremie og det har hjulpet på fuglebestanden. Ikke noe kjekt tiltak, akkurat, men minken hører tross alt ikke hjemme i norsk fauna og det er for galt å la de utbre seg til stor skade for andre arter....

 

 

Ja, det er akkurat her broblematikken ligger, skal vi ta vare på minken eller tåler vi en drastisk og hard beskattning av allerede rødlisttruede fuglearter ? blir litt som ulvedebatten men allikevel en vesens forskjell..fuglene kan ikke skjærmes via gjerder etc.

Jeg har sett hvordan mink har tatt måke, og det var en av mine tamme måker, som har sittet på skulderen min..minken svømte ca. 100 meter under isen, så uten varsel, grep den omkring måkas hals og holdt den nede til den druknet(en annen mink satt oppå måka mens jævelskapen pågikk)..noe av det værste jeg har sett i mitt liv .

Åh - det må bar ha vært ubeskrivelig grusomt...

Jeg synes for såvidt også det er en annen helt vesentlig forskjell ift. forvaltningen av ulv og villmink: - ulven har hatt sin naturlige plass i vår natur i uminnelige tider, mens minken har aldri hørt hjemme her, - det vi finner av villmink er fra rømt tammink eller avkom av disse. Når en da ser på hvilken skade den gjør, må jeg si jeg har stor forståelse for at man ønsker å få den bort igjen fra naturen.

 

Og bare for å presisere - jeg mener absolutt at vi skal ha bærekraftige stammer av alle våre rovdyr som naturlig hører hjemme i den norske faunaen - det er problematisk ift. husdyrhold, men det må vi klare å finne brukbare løsninger på!

 

Pussig også - et lite fuglebilde fører oss rett inn i rovdyrdebatten...!

Endret av Astrid E. Saltveit
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...