Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen: Samfunnsøkonomi Vår 2012


Anbefalte innlegg

Aha, misforstod deg litt, beklager :)

Danlar forklarte det egentlig ganske greit, når regjeringen øker avgiften på dieselbiler blir den totale inntekten pr solgte bil mindre. Bedriften tjener altså mindre. Da justerer bedriften antall biler den kjøper / får tilsendt (usikker på hvordan bil bedrifter i Norge gjør akkurat det der) og prisen oppjusteres for å kompensere for både avgiften og det reduserte antall biler. (tror jeg.. :p)

 

Trenger ikke beklage, vi prøver alle å hjelpe hverandre her uansett :).

 

Men jeg er dog uenig i det du sier. Engangsavgift på import av dieselbiler er en indirekte avgift. Indirekte avgift er definert slik i wikipedia: "Ved indirekte skatter er hensikten at den som formelt er ilagt skatten, skal kunne velte skattebyrden over på andre. En typisk indirekte skatt er merverdiavgiften, hvor selgeren velter skattebyrden over på kjøperen gjennom et påslag i prisen." (http://no.wikipedia.org/wiki/Skatt)

 

For om importørene av dieselbilene plutselig må betale 50.000 kroner mer i avgifter per bil, så vil de bare legge 50.000 kroner på den daærende salgssummen. Det vil si at de tjener like mye per bil som fra før. Selvfølgelig vil de få solgt færre biler, pga av at prisen blir 50.000 dyrere, men det er igjen pga. et negativt skifte i etterspørselskurven.

 

Slik mener jeg og flere andre jeg har snakket med at det er. Ganske så sikker på at det er slik, for jeg vet ihvertfall at importørene bare legger avgiften oppå den daværende prisen. De gidder ikke "spandere" avgiften på deg.

 

Snakket med læreren min om det i sted:

"Prisen på diesel biler bil eventuelt øke pga økte avgifter. Tilbudskurven vil skifte oppover mot venstre, det gir økt likevektspris"

 

Og tror alle er enige om at etterspørselskurven ikke kan få et negativ skift noe som tilsier at prisen på dieselbiler blir billigere, når utgangspunktet er at prisen går opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hørte her om dagen at egen pc er obligatorisk og besvarelsen må leveres på minnepenn, stemmer det?

 

Det er ikke obligatorisk med pc, og minnepenn er forbudt! (du kan ta den med med alle filene dine på, men den skal være levert inn) Sensorer/lærere er som vi vet teknologisk dumme og ser ikke forskjell på en minnepenn og trådløst internett fra telenor. derfor er det forbudt.

Lenke til kommentar

Snakket med læreren min om det i sted:

"Prisen på diesel biler bil eventuelt øke pga økte avgifter. Tilbudskurven vil skifte oppover mot venstre, det gir økt likevektspris"

 

Og tror alle er enige om at etterspørselskurven ikke kan få et negativ skift noe som tilsier at prisen på dieselbiler blir billigere, når utgangspunktet er at prisen går opp.

 

Du har fortsatt ikke kommet med noen begrunnelse på hvorfor tilbudskurven vil få et negativt skifte om det innføres økte avgifter på dieselbiler. Du bare gjentar konklusjonen din. Den besvarelsen ovenfor svarer til en 2'er imorgen og hjelper ingen av oss.

 

Så kan du værsåsnill begrunne hvorfor du mener det vil forekomme et negativt skifte i tilbudskurven?

Lenke til kommentar

Men folkeeeens, hvordan viser dere bensin/diesel-salget med avgift i et diagram? Jeg skjønner selvsagt at det ilegges en avgift og at t-kurven får negativt skifte, men forutsetter dere at det er et marked med fullkommen konkurranse? Det er jo egentlig ikke det i det hele tatt, heller oligopol/monopolistisk konkurranse og da vil skiftene se annerledes ut enn om det hadde vært fullkommen konkurranse (med likevektspris, osv.)

Lenke til kommentar

Snakket med læreren min om det i sted:

"Prisen på diesel biler bil eventuelt øke pga økte avgifter. Tilbudskurven vil skifte oppover mot venstre, det gir økt likevektspris"

 

Og tror alle er enige om at etterspørselskurven ikke kan få et negativ skift noe som tilsier at prisen på dieselbiler blir billigere, når utgangspunktet er at prisen går opp.

 

Du har fortsatt ikke kommet med noen begrunnelse på hvorfor tilbudskurven vil få et negativt skifte om det innføres økte avgifter på dieselbiler. Du bare gjentar konklusjonen din. Den besvarelsen ovenfor svarer til en 2'er imorgen og hjelper ingen av oss.

 

Så kan du værsåsnill begrunne hvorfor du mener det vil forekomme et negativt skifte i tilbudskurven?

 

Det er åpenbart at det vil forekomme et skifte i tilbudskurven, ettersom det er en direkte avgift på produsert mengde. EKS. 5 Bensin koster 100 kr å produsere, det ilegges en avgift på 10 % av staten og dermed koster det 110 kr å produsere/fremstille (whatever!) 5 liter bensin. DETTE ER HVA DET KOSTER BEDRIFTEN Å PRODUSERE BENSINEN, og du ser dette med en økt marginalkostnad ;-)

Lenke til kommentar

På tentamen før så har vi hatt et lignende tilfelle. Da gikk vi utifra at det var fullkommen konkuranse på markedet, selvom det var nærmere oligopol. Husker ikke hvilke marked det var, men lurer på om det var bensinmarkedet da og.

 

Jeg tror ikke det er veldig farlig hva du velger, men du får nok mest score om du velger å gå for å vise modellene med utgangspunkt i et oligopol/monopolistisk marked. Men så lenge du nevner at bensinmarkedet egentlig er et oligopol så vil jeg tro at det går greit om du forutsetter at markedet har fullkommen konkurranse. Tror jeg går for det siste ihvertfall, om det blir aktuelt.

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Snakket med læreren min om det i sted:

"Prisen på diesel biler bil eventuelt øke pga økte avgifter. Tilbudskurven vil skifte oppover mot venstre, det gir økt likevektspris"

 

Og tror alle er enige om at etterspørselskurven ikke kan få et negativ skift noe som tilsier at prisen på dieselbiler blir billigere, når utgangspunktet er at prisen går opp.

 

Du har fortsatt ikke kommet med noen begrunnelse på hvorfor tilbudskurven vil få et negativt skifte om det innføres økte avgifter på dieselbiler. Du bare gjentar konklusjonen din. Den besvarelsen ovenfor svarer til en 2'er imorgen og hjelper ingen av oss.

 

Så kan du værsåsnill begrunne hvorfor du mener det vil forekomme et negativt skifte i tilbudskurven?

 

Grunnen til at T øker kan også kobles til at bedriften får en avgift = den eksterne kostnaden

 

Konklusjon:

T øker først grunnet høyere kostnader for bedriften

E vil mest sannsynlig synke etterhvert grunnet markedskreftene

Endret av Warnz0r
Lenke til kommentar

Snakket med læreren min om det i sted:

"Prisen på diesel biler bil eventuelt øke pga økte avgifter. Tilbudskurven vil skifte oppover mot venstre, det gir økt likevektspris"

 

Og tror alle er enige om at etterspørselskurven ikke kan få et negativ skift noe som tilsier at prisen på dieselbiler blir billigere, når utgangspunktet er at prisen går opp.

 

Du har fortsatt ikke kommet med noen begrunnelse på hvorfor tilbudskurven vil få et negativt skifte om det innføres økte avgifter på dieselbiler. Du bare gjentar konklusjonen din. Den besvarelsen ovenfor svarer til en 2'er imorgen og hjelper ingen av oss.

 

Så kan du værsåsnill begrunne hvorfor du mener det vil forekomme et negativt skifte i tilbudskurven?

 

Til en hver pris produsentene klarer å tilby et produkt, må du nå også legge til den nye bilavgiften.

 

Noen bedrifter klarer å produsere billigere enn andre. Tenk de som gjerne klarer å produsere billigst i markedet - de klarer å produsere en bil til 50,000kr og kan selge bilen til denne prisen og ende opp med et overskudd på 0kr (noe som ikke skjer da de selger bilen til prisen i likevekt).

 

Nå som det har kommet en avgift på dieselbiler, på la oss si 30,000kr, ser vi at den aller billigste bilen som kan bli solgt i markedet er 80,000kr. Da blir utgangspunktet for tilbudskurven høyere, dvs. lengre oppe på Y-aksen.

 

Dette gjelder for alle tilbyderne i markedet, i alle punktene langs tilbudskurven, og dermed vil hele grafen forskyves 30,000kr opp i pris.

 

(Beklager hvis dette er dårlig forklart)

Lenke til kommentar

Snakket med læreren min om det i sted:

"Prisen på diesel biler bil eventuelt øke pga økte avgifter. Tilbudskurven vil skifte oppover mot venstre, det gir økt likevektspris"

 

Og tror alle er enige om at etterspørselskurven ikke kan få et negativ skift noe som tilsier at prisen på dieselbiler blir billigere, når utgangspunktet er at prisen går opp.

 

Du har fortsatt ikke kommet med noen begrunnelse på hvorfor tilbudskurven vil få et negativt skifte om det innføres økte avgifter på dieselbiler. Du bare gjentar konklusjonen din. Den besvarelsen ovenfor svarer til en 2'er imorgen og hjelper ingen av oss.

 

Så kan du værsåsnill begrunne hvorfor du mener det vil forekomme et negativt skifte i tilbudskurven?

 

Grunnen til at T øker kan også kobles til at bedriften får en avgift = den eksterne kostnaden

 

Konklusjon:

T øker først grunnet høyere kostnader for bedriften

E vil mest sannsynlig synke etterhvert grunnet markedskreftene

 

Det står ingenting om at en bedrift får en avgift?

er dieselbiler og eieren av diesebiler som får avgift. akkurat slik som avgift på piggdekk.

Muligens i form av høyere bompenger på dieselbiler.

Lenke til kommentar

Snakket med læreren min om det i sted:

"Prisen på diesel biler bil eventuelt øke pga økte avgifter. Tilbudskurven vil skifte oppover mot venstre, det gir økt likevektspris"

 

Og tror alle er enige om at etterspørselskurven ikke kan få et negativ skift noe som tilsier at prisen på dieselbiler blir billigere, når utgangspunktet er at prisen går opp.

 

Du har fortsatt ikke kommet med noen begrunnelse på hvorfor tilbudskurven vil få et negativt skifte om det innføres økte avgifter på dieselbiler. Du bare gjentar konklusjonen din. Den besvarelsen ovenfor svarer til en 2'er imorgen og hjelper ingen av oss.

 

Så kan du værsåsnill begrunne hvorfor du mener det vil forekomme et negativt skifte i tilbudskurven?

 

Til en hver pris produsentene klarer å tilby et produkt, må du nå også legge til den nye bilavgiften.

 

Noen bedrifter klarer å produsere billigere enn andre. Tenk de som gjerne klarer å produsere billigst i markedet - de klarer å produsere en bil til 50,000kr og kan selge bilen til denne prisen og ende opp med et overskudd på 0kr (noe som ikke skjer da de selger bilen til prisen i likevekt).

 

Nå som det har kommet en avgift på dieselbiler, på la oss si 30,000kr, ser vi at den aller billigste bilen som kan bli solgt i markedet er 80,000kr. Da blir utgangspunktet for tilbudskurven høyere, dvs. lengre oppe på Y-aksen.

 

Dette gjelder for alle tilbyderne i markedet, i alle punktene langs tilbudskurven, og dermed vil hele grafen forskyves 30,000kr opp i pris.

 

(Beklager hvis dette er dårlig forklart)

 

Endelig!! Takker og bukker!

 

Læreren min mener at det er monopolistisk konkurranse, men at oppgaven kommer neppe til å handle om dette.

Lenke til kommentar

Snakket med læreren min om det i sted:

"Prisen på diesel biler bil eventuelt øke pga økte avgifter. Tilbudskurven vil skifte oppover mot venstre, det gir økt likevektspris"

 

Og tror alle er enige om at etterspørselskurven ikke kan få et negativ skift noe som tilsier at prisen på dieselbiler blir billigere, når utgangspunktet er at prisen går opp.

 

Du har fortsatt ikke kommet med noen begrunnelse på hvorfor tilbudskurven vil få et negativt skifte om det innføres økte avgifter på dieselbiler. Du bare gjentar konklusjonen din. Den besvarelsen ovenfor svarer til en 2'er imorgen og hjelper ingen av oss.

 

Så kan du værsåsnill begrunne hvorfor du mener det vil forekomme et negativt skifte i tilbudskurven?

 

Grunnen til at T øker kan også kobles til at bedriften får en avgift = den eksterne kostnaden

 

Konklusjon:

T øker først grunnet høyere kostnader for bedriften

E vil mest sannsynlig synke etterhvert grunnet markedskreftene

 

Det står ingenting om at en bedrift får en avgift?

er dieselbiler og eieren av diesebiler som får avgift. akkurat slik som avgift på piggdekk.

Muligens i form av høyere bompenger på dieselbiler.

 

Sorry, ble hengt opp i det at de snakket om bedrifter før her, men ja uansett så er det snakk om at det skal settes en engangsavgift = den eksterne avgiften sånn jeg har forstått det

 

Ps. Ikke skriv det ang. bompenger for dieselbiler på eksamen i morgen. Da synker karakteren din drastisk ;)

Endret av Warnz0r
Lenke til kommentar

Hahah, trodde først det var snakk om å legge en avgift på selve drivstoffet diesel, men FØRST NÅ skjønner jeg at det dreier seg om en avgift på dieselbil/bensinbil....

 

http://bil.bt.no/bil/Ny-dieselavgift-gir-neppe-bedre-milj-11263.html

 

Dersom det blir spurt etter andre virkemidler er faktisk køprising (rushtidsavgift) et godt virkemiddel. I læreboka vår står det at fra flytende trafikk til saktegående kø øker CO2-utslippet og NOx-utslippet med henholdsvis 53 og 150 prosent. Samfunnet påføres altså økte eksterne kostnader!

Lenke til kommentar

Det handler jo kun om at når det kommer en avgift vil det koste bedriften mer å produsere bilen. Ergo må vi forbrukere betale mer for en dieselbil, noe som fører til at etterspørselen vil synke og det vil igjen føre til at bedriften velger å tilby mindre for å få ny likevekt i markedet.

Lenke til kommentar

Jeg kan garantere at det er tilbudskurven dette vil gå utover (og i dette tilfellet et negativt skifte) ;-) Både fra mine foreldre som begge er økonomer, faglærer og mine to lærebøker; Samfunnsøkonomi 2 og Pareto 2. Etterspørselen vil selvsagt synke i etterkant, men rekkefølgen vil alltid når det gjelder avgifter, subsidier, ting som påvirker produksjonsfaktorene, være:

1. skifte i tilbudskurve

2. skifte i etterspørselskurve

Lenke til kommentar

Jeg tror deg, og jeg hadde nok skrevet det på eksamen, men jeg forstår bare ikke hvorfor endringen i marginalkostnaden medfører noen endring da de jo lemper avgiften på kjøper. Men er sikkert bare sliten i hodet, så forstår det nok forhåpentligvis imorgen.

 

Takk for alle forklaringene! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...