Gå til innhold

Hjelp til kjøp av stasjonær PC. Hovedsaklig til foto/video-redigering


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Da er det tid for at jeg kjøper min første (private) stasjonære datamaskin. Har brukt stasjonær en del på medier og kommunikasjon-studiet mitt, og familien hjemme har hatt stasjonære. Kan skru litt, har byttet harddisk og ram og lignende. Og jeg kjenner en del som kan skru, så å sette sammen selv kan gjøres, dog det hadde vært flott å få den helt klar levert.

 

Da jeg driver med foto (og delvis video), er hovedgrunnen til at jeg trenger en stasjonær pc at jeg trenger noe bedre enn en laptop å jobbe med. Programmer som blir brukt er Lightroom, Photoshop, After Effects og Premiere Pro i hovedsak. Så at pc-en klarer å kjøre disse glatt er et must. Sett borti fra disse blir det surfing, nedlasting og vanlig databruk. Eventuelle spill som maskinen klarer å kjøre blir bare en bonus da jeg uansett har X360.

 

Lagringsplass er også fint å ha, hvertfall 500 GB. Har en ekstern USB3-harddisk på 500gb som også kan plugges , og da trenger jeg også USB3-kontakter.

 

Om dere legger til skjerm/tastatur/mus og lignende er opp til dere (om dere har noen bra tips), da det er hovedsaklig PC jeg trenger hjelp til. Skjerm blir også viktig da jeg trenger god fargegjengivelse.

 

Prisklasse er jeg litt usikker på, da jeg ikke har mye erfaring fra hvor mye dette koster nå til dags. Tenker maks 10 000 samlet (inkludert skjerm o.l) om dette er mulig. Helst billigst mulig, da jeg egentlig ikke har så mye penger å legge i dette.

 

Utseendet gjør meg ingenting, da jeg ikke skal på noe slags LAN eller lignende.

 

Ble litt lang post, så hvis det ble TL;DR er en liten recap her:

  • Stasjonær PC
  • Minst 500gb harddisk
  • USB-3
  • Brukes til foto og video/må kunne kjøre Adobe-programmer uten problem.
  • 5-10 tusen inkludert alt. Skjerm kan kjøpes senere separat om det blir for dyrt, da jeg har en OK skjerm liggende.
  • Helst ferdig montert, om det er mye å spare kan jeg skru det sammen ved hjelp av venner.
  • Har lovlig Windows 7, så operativsystem vil jeg ikke betale igjen for.

Om det er mere dere lurer på er det bare å spørre, er som sagt litt ny på stasjonære. Og på forhånd takk for all hjelp :)

 

EDIT: Om det er rimelig i pris vil jeg gjerne ha SSD-disk. Er vel ingen store bakdeler med det, kontra vanlig harddisk? Slipper gjerne støyen og varmen om jeg kan.

Endret av uTukt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen!

 

Da er det tid for at jeg kjøper min første (private) stasjonære datamaskin. Har brukt stasjonær en del på medier og kommunikasjon-studiet mitt, og familien hjemme har hatt stasjonære. Kan skru litt, har byttet harddisk og ram og lignende. Og jeg kjenner en del som kan skru, så å sette sammen selv kan gjøres, dog det hadde vært flott å få den helt klar levert.

 

Da jeg driver med foto (og delvis video), er hovedgrunnen til at jeg trenger en stasjonær pc at jeg trenger noe bedre enn en laptop å jobbe med. Programmer som blir brukt er Lightroom, Photoshop, After Effects og Premiere Pro i hovedsak. Så at pc-en klarer å kjøre disse glatt er et must. Sett borti fra disse blir det surfing, nedlasting og vanlig databruk. Eventuelle spill som maskinen klarer å kjøre blir bare en bonus da jeg uansett har X360.

 

Lagringsplass er også fint å ha, hvertfall 500 GB. Har en ekstern USB3-harddisk på 500gb som også kan plugges , og da trenger jeg også USB3-kontakter.

 

Om dere legger til skjerm/tastatur/mus og lignende er opp til dere (om dere har noen bra tips), da det er hovedsaklig PC jeg trenger hjelp til. Skjerm blir også viktig da jeg trenger god fargegjengivelse.

 

Prisklasse er jeg litt usikker på, da jeg ikke har mye erfaring fra hvor mye dette koster nå til dags. Tenker maks 10 000 samlet (inkludert skjerm o.l) om dette er mulig. Helst billigst mulig, da jeg egentlig ikke har så mye penger å legge i dette.

 

Utseendet gjør meg ingenting, da jeg ikke skal på noe slags LAN eller lignende.

 

Ble litt lang post, så hvis det ble TL;DR er en liten recap her:

  • Stasjonær PC
  • Minst 500gb harddisk
  • USB-3
  • Brukes til foto og video/må kunne kjøre Adobe-programmer uten problem.
  • 5-10 tusen inkludert alt. Skjerm kan kjøpes senere separat om det blir for dyrt, da jeg har en OK skjerm liggende.
  • Helst ferdig montert, om det er mye å spare kan jeg skru det sammen ved hjelp av venner.
  • Har lovlig Windows 7, så operativsystem vil jeg ikke betale igjen for.

Om det er mere dere lurer på er det bare å spørre, er som sagt litt ny på stasjonære. Og på forhånd takk for all hjelp :)

 

EDIT: Om det er rimelig i pris vil jeg gjerne ha SSD-disk. Er vel ingen store bakdeler med det, kontra vanlig harddisk? Slipper gjerne støyen og varmen om jeg kan.

 

SSD er bedre på alle måter i forhold til en HDD. Det eneste minuset er at det er dyrt.

Når du kjøper en ferdigbygd pc så får du operativsystem på kjøpe som vil koste deg 1000 kroner.

Lenke til kommentar

Okei

SSD er bedre på alle måter i forhold til en HDD. Det eneste minuset er at det er dyrt.

Når du kjøper en ferdigbygd pc så får du operativsystem på kjøpe som vil koste deg 1000 kroner.

Okei, da blir det SSD. Og om jeg ikke bestiller ferdigbygd pc sparer jeg inn det på operativsystemet.

 

Skal prøve å se om jeg klarer å sette sammen noe selv på komplett.no, og så kan noen av dere kanskje se over det. Går utifra at det er lettest å bestille derifra og samtidig ok priset?

 

Og om noen har tid må dere gjerne komme med forslag. :)

 

Mvh uTukt

 

edit:

 

Har sett på multicom.no, og funnet noe som virker bra!

http://www.multicom....4;c:100582;fl:0

 

Hvordan ville denne fungert til mitt bruk? Jeg prøvde å konfigurere litt, og kom fram til dette her.

  • 3rd gen. Intel Core i7-3770 Quad Core 3.4-3.9GHz, HD Graphics 4000
  • 8GB DDR3 kit (2x4GB) 1333MHz
  • DVD brenner (standard)
  • 1TB (1000GB) SATA 7200RPM Harddisk
  • Jeg ønsker maskinen levert uten mus (Har Logitech G5 liggende fra før, funker fint)
  • LOGITECH Illuminated Keyboard USB
  • Jeg ønsker maskinen levert uten operativsystem
  • ASUS 27" Full-HD LED montor VE276Q [+2 198,-]

Da havner prisen, inkludert skjerm, datamaskin og tastatur (+ mus) på 10 187,- inkl. mva. (10 371,- inkludert frakt også).

Helt ærlig synes jeg det er mye penger. Mer enn jeg hadde håpet å legge i for en datamaskin. Og prisen på SSD var sikkert 3 ganger mer enn jeg hadde trodd, så det utgår nok.

 

Men hva sier dere, som kan en del, om dette oppsettet? Hvordan er ytelsen i forhold til mitt bruk? Burde jeg valgt en annen basis-pc å gå utifra? Hvis det er over-kill, kan jeg spare litt penger ved å kjøpe en svakere maskin, eventuelt andre plasser?

 

Mvh uTukt :)

Endret av uTukt
Lenke til kommentar

Takk for tips, visste ikke det angående oppløsningen :)

Er vel noe lignende det her jeg burde se på istedet?

http://www.dustinhome.no/product/5010609241/hp-zr2440w-24-wide-tft-led-black/#intcmp=hp_crazy_days_topproduktboks2_120523

 

Men om man tar utgangspunkt i den PC-en jeg foreslo et par poster opp, den vil vel ikke ha noe problem med å kjøre det jeg har behov for?

Lenke til kommentar

PC'en du foreslår vil ikke ha problemer med programmene du skal bruke.

Jeg ville allikevel ikke ha satset på den maskina da den;

- Synes å ha lite kabinett og svak strømforsyning

- Mangler grafikk kort

- Mangler USB 3.0 i front

- Ikke har SSD som systemdisk

- kunne hatt raskere og mere minne (med dagens priser)

Lenke til kommentar

Velg skjerm senere. I foto er en god skjerm med riktige farger viktig for resultat av redigeringen.

 

ASUS PA246Q er en god budsjett monitor til 3690 hos Dustin.

 

Her er ett forslag på maskindeler. Se bilde

post-77598-0-58213700-1338196976_thumb.png

Endret av troari
Lenke til kommentar

I enhver situasjon der Adobe kan tilby GPU-akselerasjon vil vel et skjermkort være bedre?

Jeg har sett flere demonstrasjoner utført av Intel der det var et bilde som skulle bygges opp. Det var flere kombinasjoner som ble testet. Både 1 og 2 gen Intel-prosessorer med og uten skjermkort. HD graphics 3000 var helt klart raskere enn samme prosessor + skjermkort. Mulig fordi jobben kan utføres av prosessoren med en gang, istedenfor å bruke tid på å sende jobben til grafikk-kortet. Men til spill og tyngre film-redigering vil grafikk-kort være bedre. Men til foto redigering og enkel film-redigering holder det i massevis med HD graphics 3/4000.

Lenke til kommentar

... Det var flere kombinasjoner som ble testet. Både 1 og 2 gen Intel-prosessorer med og uten skjermkort. HD graphics 3000 var helt klart raskere enn samme prosessor + skjermkort. ...

Du har tilfeldigvis ikke kilder på noe av dette? Undersøker selv en del om dagen om faktisk utbytte med CUDA, OpenGL etc.

Endret av Marius E
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...