Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen: Politikk og menneskerettigheter VÅR 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reply til Hanna93:

 

Venstre har lenge vært anti-Frp (spesielt under Sponheim tiden), men nå vet jeg at hvertfall Unge Venstre syns det er greit å samarbeide med Frp...så det skjer ting :) Skei Grande mener vel fortsatt at avstanden til Frp er litt for stor.

Venstre ville nok helst foretrukket en sentrumsregjering med Høyre.

 

Jeg oppfatter det også slik at Krf er litt splittet med tanke på Frp (en god del velgere har jo hoppet over fra Krf til Frp). Mins Hareide sa at det skulle komme en klar konklusjon på det temaet i god tid før valget. Det er flere sentrale politikere i Krf, også Hareide, som åpner for regjeringssamarbeid med Frp, men jeg har ikke fått med meg noe "endelig-ja" fra partiet enda.

Hva får Senterpartiet ut av å være i regjering med AP og SV? :)

 

Hvis oppgaven blir at vi skal drøfte mulige regjeringsalternativer i 2013, hvem vil Venstre kunne samarbeide med? Har forstått det slik at KRF er delt med tanke på samarbeid med FRP, stemmer dette?

 

SV får, gjennom å være i regjering, makt til å fremme sine hjertesaker. Makten veier nemlig tyngre enn prinsippene. Gjennom at regjeringen tar initiativ til saker, vil SP (gjennom kompromiss) få føre sine hjertesaker til Stortinget, mot at AP og SV får gjennom sine saker som SP kanskje ikke like fornøyd med. Det vil si at det er viktigere for SP å få igjennom noen av sine saker enn å stå utenfor som et opposisjonelt parti (uten makt) for stå på sine ideologiske krav.

 

Venstre ønsker åpent å samarbeide med Høyre, men de nevnte på landsmøtet sist at de er villig til å støtte en regjering med FrP, (hvis FrP ikke står særlig sterkt). Så alternative regjeringskoalisjoner er: Venstre, Høyre, FrP eller det som Venstre aller helst ønsker: Venstre, Høyre og Kristelig Folkeparti.

 

KrF har ikke uttalt hvem de ønsker å samarbeide med. De skal bestemme det på landsmøtet høst 2012. Antageligvis vil de velge den borgerlige siden, men Hareide har uttalt at KrF er et "parti på vippen" som kan danne regjeringer på begge sider av partiskalaen.

 

Sentrumspartiene står svakt hver for seg (og også sammen slik valgmålingene er i dag), men de har mulighet til å endre regjeringssammensetning på grunn av at verken høyre eller venstresiden klarer å danne et flertall alene. Altså får et lite parti, stor makt.

 

Takk! :-)

Endret av Hanna93
Lenke til kommentar

Kvifor veljarar skifter parti vil nok vere relevant i ein slik oppgåve..Ein kan sjå på kva som skjer med sv no.

SV får ikkje gjennom sine kampsaker, som sannsynlegvis har noko med storleiken på partiet. Og veljarane har mogleg for store forhåpninger til partiet og skifter parti fordi partiet ikkje har kapasitet til å utføre ynskjet. Men det hjelper ikkje veljarane så mykje uansett, for då mistar partiet meir makt og saken vil mest sannsynleg ikkje gå gjennom på ein periode.

 

formulerer meg eigentleg svært dårleg, men eg håpar dykk skjønar poenget :)

Endret av asmund93
Lenke til kommentar

Kvifor veljarar skifter parti vil nok vere relevant i ein slik oppgåve..Ein kan sjå på kva som skjer med sv no.

SV får ikkje gjennom sine kampsaker, som sannsynlegvis har noko med storleiken på partiet. Og veljarane har mogleg for store forhåpninger til partiet og skifter parti fordi partiet ikkje har kapasitet til å utføre ynskjet. Men det hjelper ikkje veljarane så mykje uansett, for då mistar partiet meir makt og saken vil kanskje ikkje gå gjennom.

 

formulerer meg eigentleg svært dårleg, men eg håpar dykk skjønar poenget :)

 

Også kan vi bruke termen "velgere på vandring". Velgere er ikke lenger tilknyttet ett parti på grunn av at samfunnet ikke er like klassebevisst. Det er ofte enkeltsaker som opptar velgerne. Feks har Sv tapt mange velgere på grunn av at regjeringen har sendt tropper til Afghanistan, noe Sv er fryktelig imot. Det samme gjelder Sp, de mister stemmer fra bønder o.a når Sp ikke innfrir de kravene som velgerne har til partiet (feks kontantstøtten som skal fjernes). Kanskje lønner det seg for Sv og Sp og ikke stå i regjering. Da vil kanskje oppslutningen øke. Det kan være lurt med tanke på at partiene er farlig nær sperregrensen og kanskje tilogmed kan forsvinne fra politikken (pga at de mister utjevningsmandatene og vil på den måten høyst sannsynlig ikke få noen mandater på stortinget)

Lenke til kommentar

Også kan vi bruke termen "velgere på vandring". Velgere er ikke lenger tilknyttet ett parti på grunn av at samfunnet ikke er like klassebevisst. Det er ofte enkeltsaker som opptar velgerne. Feks har Sv tapt mange velgere på grunn av at regjeringen har sendt tropper til Afghanistan, noe Sv er fryktelig imot. Det samme gjelder Sp, de mister stemmer fra bønder o.a når Sp ikke innfrir de kravene som velgerne har til partiet (feks kontantstøtten som skal fjernes). Kanskje lønner det seg for Sv og Sp og ikke stå i regjering. Da vil kanskje oppslutningen øke. Det kan være lurt med tanke på at partiene er farlig nær sperregrensen og kanskje tilogmed kan forsvinne fra politikken (pga at de mister utjevningsmandatene og vil på den måten høyst sannsynlig ikke få noen mandater på stortinget)

 

Absolutt!

Endret av asmund93
Lenke til kommentar

En kort sammenligning, korriger gjerne om noe skulle være feil..

 

post-149000-0-82432900-1337880006_thumb.jpg

(klikk på bildet for større versjon)

du kan ikke få det over på PC? Slik av man ser hva som står der?

 

Hvis du zoomer inn så skal det gå bra, eller er det "skjønnskriften" min det er snakk om? :p

Lenke til kommentar

En kort sammenligning, korriger gjerne om noe skulle være feil..

 

post-149000-0-82432900-1337880006_thumb.jpg

(klikk på bildet for større versjon)

du kan ikke få det over på PC? Slik av man ser hva som står der?

 

Hvis du zoomer inn så skal det gå bra, eller er det "skjønnskriften" min det er snakk om? :p

 

Må nok si at skriften er litt vanskelig og få lest :p

Lenke til kommentar

Sentrumspartiene har mistet mange stemmer og blitt betydelige svakere de siste årene, noen som har en bra forklaring på hvorfor?

 

Det finnes ingen fasit, men det ligger kanskje litt i tiden. KrF har en gammel og ikke minst konservativ ideologi som ikke tiltrekker seg ny velgerskare. Sp lider en regjeringsslitasje. Samtidig har ikke Sp en flaggsak som kan representere partiet og som kan mobilisere nye velgere, med unntakt av EU. Under EU-debattene blomstret velgertallene i Sp, men det er tvilsomt at EU spørsmålet vil dukke opp igjen med det første. Samtidig blir det også færre og færre småbønder.Venstre derimot har økt i oppslutning det siste året etter fiaskovalget i 2009. Venstre prøver å fornye seg, både når det gjelder miljøpolitikk, økonomipolitikk og innvandringspolitikk. De har flaggsaker (som miljø) som gjør at Venstre er på dagsordenen. Vi kan tilogmed si at Venstre beveger seg mer mot høyresiden i sin politikk. Feks frir Venstre til partiet Høyre og de vurderer å bytte sitt standpunkt om EU fra nei, til ja.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å lese alt :((((

 

 

 

En kort sammenligning, korriger gjerne om noe skulle være feil..

 

post-149000-0-82432900-1337880006_thumb.jpg

(klikk på bildet for større versjon)

du kan ikke få det over på PC? Slik av man ser hva som står der?

 

Hvis du zoomer inn så skal det gå bra, eller er det "skjønnskriften" min det er snakk om? :p

Lenke til kommentar

Huff, jeg burde egentlig ikke lese innpå her, da jeg bare blir mer forvirret..... Har problemer med å få skilt informasjon fra hverandre. Legger snart årene inn og satser på at det går bra i morgen! Lykke til alle sammen :-)

 

eg føler det samme, tror eg snart gir meg og bare tar til takke med de notatene eg har gjort meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...