Gå til innhold

Vurderer å kjøpe brukt speilrefleks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gleder meg at slike tilbud dukker opp fra tid til annen. Det viser at det lønner seg å ha god tidshorisont på kamerahus og vite hva man egentlig ønsker seg mens man lever godt med sitt nåværende hus. Derfor er det alltid lurt å kjøpe et billig kamerahus som første speilrefleks, og legge pengene i objektiver. Etter at man har tatt tilstrekkelig antall tusen bilder har man skaffet seg et svært mye bedre grunnlag for å vite hvilket kamerahus man egentlig har lyst på og kan slå til når gode tilbud dukker opp. Det er dumt å ha betalt mange tusen for det første huset når man oppdager hva man egentlig har lyst på. Alle som "investerer" i kamerahus gjør egentlig en tabbe. Det er objektivene man skal investere i, mens kamerahusene skal være forbruksvare.

Lenke til kommentar

Gleder meg at slike tilbud dukker opp fra tid til annen. Det viser at det lønner seg å ha god tidshorisont på kamerahus og vite hva man egentlig ønsker seg mens man lever godt med sitt nåværende hus. Derfor er det alltid lurt å kjøpe et billig kamerahus som første speilrefleks, og legge pengene i objektiver. Etter at man har tatt tilstrekkelig antall tusen bilder har man skaffet seg et svært mye bedre grunnlag for å vite hvilket kamerahus man egentlig har lyst på og kan slå til når gode tilbud dukker opp. Det er dumt å ha betalt mange tusen for det første huset når man oppdager hva man egentlig har lyst på. Alle som "investerer" i kamerahus gjør egentlig en tabbe. Det er objektivene man skal investere i, mens kamerahusene skal være forbruksvare.

 

Takk for svar. Har du ett konkret tips vedrørende kamerahus da?

Lenke til kommentar
Takk for svar. Har du ett konkret tips vedrørende kamerahus da?

Hva robertaksland har av tips, må han komme med selv; men jeg er enig i poenget at kamerahus er "forbruksvare".

 

Jeg vil si at det er et fornuftig sted å begynne med kamerahus som 600D og D5100 da de har alle egenskapene som et moderne hus bør ha (god sensor, brukbar video, utvippbar skjerm osv), de er fornuftig priset, og har en bildekvalitet som vil holde i mange år.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Har du ett konkret tips vedrørende kamerahus da?

 

Det kommer helt an på hvor "ivrig" fotograf du regner med å være i årene som kommer, og hvor mye penger du tror du kommer til å legge i denne hobbyen fremover. Personlig kjøpte jeg mitt første speilrefleks bare for et halvt år siden, et Canon 1100D med kit på tilbud til 2990, og supplerte med 50mm f/1.8 til 900 kroner. Jeg er storfornøyd med hvor mye jeg egentlig har fått for nesten ingen penger, og bruker dette utstyret for det det er verd og tar meg god til til å vurdere hvilke objektiver jeg skal anskaffe meg i tiden som kommer.

 

Et brukt 450D for 2000 kroner er absolutt et godt kjøp, rent bortsett fra at det begynner å bli litt gammelt. Nikon har jeg liten erfaring med, men D3000 for 1000 er jo en kjempebillig inngangsport til Nikon sitt univers uansett. Når brukte 500D/550D dukker opp til under 3500 er det god verdi, og så får man 1100D kit til 2790 for tiden, noe som er svært mye for pengene. Disse konkrete tipsene vil jeg mene gir utmerket valuta for pengene som første speilrefleks.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke slik at det alltid er bildekvaliteten vi betaler for når vi velger et 600D fremfor feks. 1100D. Problemet med innstegsmodeller er for meg i stor grad to ting:

 

- Ergonomi

- Byggekvalitet

 

Det er overhodet ikke noe galt med et kamera i innstegsklassen med tanke på bildekvalitet (sett at man har valgt "riktig" objektiv), men når man skrur på tyngre objektiver som 85mm f/1.2L og 70-200 f/2.8L USM IS II etc. så blir det rett og slett helt feil.

 

Innstegsmodellene (i mine øyne) er rett og slett laget for damehender og eller for de som prioriterer lettvinthet med tanke på plass etc. fremfor stabilitet og komfort.

 

Den mangler også kontrollhjulet samt displayet oppå huset for raskere innstillinger.

 

Skulle jeg satset på et "innstegskamera" i klassen speilrefleks i dag, ville jeg nok vertfall gått for 60D. Den er litt mer ergonomisk, og har display på toppen. Dette gjør ting mye enklere med tanke på innstillinger.

 

Nå er det jo også slik at ikke alle tenker at dem skal ha et kamera og vokse med, men et kamera som tar fine bilder. Hvis man ikke har spesielle ambisjoner om å fortsette å utvikle seg innen foto, men å få flotte bilder på enklest mulig måte ville jeg heller annbefalt et kamera ala Sony NEX-5N fremfor 1100D med KIT.

 

Men, det er å slik jeg tenker, og man bør så klart ikke være enig med meg om det :)

Lenke til kommentar

Jeg vil fortsatt anbefale deg Canon 600D fremfor 1100D. Forskjellene i selve huset kan du se her:

http://snapsort.com/compare/Canon-1100D-vs-Canon-600d (bl.a. bedre og større skjerm som er utflippbar - og utgang for ekstern mikrofon)

 

Den største forskjellen er imidlertid at 600D vanligvis leveres med kit-objektivet med IS (stabilisering), mens 1100D vanligvis leveres med kit-objektivet uten IS. Objektivet med IS er generelt et mye bedre objektiv, det er bl.a. en god del skarpere.

 

Lykke til med valget!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...