Gå til innhold

Canon 550d eller 600d?


Anbefalte innlegg

Hei.

Tenker å investere i et nytt speilrefleks. Har tidligere hadd et Sony a300, men for øyeblikket står valget mellom Canon 550d og 600d.

 

Såvidt jeg har forstått er 600d "oppfølgeren" til 550d, men samtidig skal vist 600d huset være ganske mye større og tyngre enn 550d sitt, og det er vel egentlig hovedgrunnen til at jeg vurder 550d fremfor 600d.

 

Så det jeg lurer på er om 600d er verdt den lille ekstra vekten/størrelsen og forsåvidt en tusenlapp dyrere fremfor 550d?

 

- Ina

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg merket ingen relevant størrelsesforskjell på 550D og 600D når jeg brukte dem om hverandre. Synes personlig at begge er ganske ubehagelige å holde i på grunn av størrelsen, og den totale størrelsen vil jo variere med hvilket objektiv man setter på. Det går for øvrig rykter om at 650D skal annonseres i løpet av juni. Jeg vet det er litt ubrukelig av meg å spre usikkerhet på den måten, men om det ikke haster ville jeg ventet og sett om hoppet mellom 600D og 650D (eventuelt 550D og 650D) er verdt litt ekstra. Canon har blant annet en ny bildeprosessor som de setter i alle de nye kameraene. Dette skal redusere bildestøy med 75 % eller noe i den dur fra 600D, som har forrige generasjons prosessor. Dette er grunn nok til å gå for nyeste modell, da jeg hadde problemer med å bruke min gamle 550D på ISO 800 - sammenlignet med min 5D Mark II som gir klare bilder på ISO 1600.

 

Men igjen, dette er bare rykter og kanskje det ikke blir annonsert noe i det hele tatt. xxxD-modellene har imidlertid blitt lansert årlig den siste tiden, og årets modell har ikke kommet. Nikon har derimot lansert noe nytt, så Canon kommer nok til å svare. Konklusjonen min er hvert fall at 550D og 600D er så godt som samme kamera når det er i bruk, med unntak av utvippbar skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...