Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historie og filosofi 2 eksamen - identitet, fellesskap og ansvar - 23. mai 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet dere om noen filosofer som snakker om fellesskap?

 

Georg Wilhelm Friedrich Hegel har meninger om både fellesskap og identitet.

 

Han sier:

 

"Staten er individets selvrealisering. En menneskelig selvrealisering består i at man fritt finner sin plass i fellesskapet, for fellesskapets vilje er ikke noe annet, og fremmed fra individets vilje. Mennesket blir seg selv gjennom noe annet en det selv.

Hegel selv viser hvordan herren blir herre gjennom den knekten han hersker over, og omvendt."

 

Kilde: Jan Brage Gundersen, Den lille filosofihistorien, Aventura, Oslo 1992

Lenke til kommentar

Vet dere om noen filosofer som snakker om fellesskap?

 

Georg Wilhelm Friedrich Hegel har meninger om både fellesskap og identitet.

 

Han sier:

 

"Staten er individets selvrealisering. En menneskelig selvrealisering består i at man fritt finner sin plass i fellesskapet, for fellesskapets vilje er ikke noe annet, og fremmed fra individets vilje. Mennesket blir seg selv gjennom noe annet en det selv.

Hegel selv viser hvordan herren blir herre gjennom den knekten han hersker over, og omvendt."

 

Kilde: Jan Brage Gundersen, Den lille filosofihistorien, Aventura, Oslo 1992

Takk :)
Lenke til kommentar

Har notert disse punktene

 

- Ideologier

- Trekke inn antikken

- Trekke inn ismene

- Religioner, modernitet

- Konflikter

- Kan knytte identitet til kjønn ( simone b)

- Opplysingstiden

- Ekistensialfilosofien ( Sartre og Heidegger)

 

 

Tror oppgaven blir noe som

 

" Individets ansvar i et felleskap i det moderne(globaliserte) felleskap"

Endret av Coffe123
Lenke til kommentar

Har tatt tii meg mer eller mindre alt som har blitt nevnt her + at jeg har henta sammendraget til boka og annet info på nett... føler jeg begynner å få det under kontroll. ;)

 

På tide å ta kvelden for min del. Takker alle som har kommet med innspill! Lykke til folkens! :D

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har tatt tii meg mer eller mindre alt som har blitt nevnt her + at jeg har henta sammendraget til boka og annet info på nett... føler jeg begynner å få det under kontroll. ;)

 

På tide å ta kvelden for min del. Takker alle som har kommet med innspill! Lykke til folkens! :D

 

 

kan du legge ut sammendraget eller linke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er lurt å se på kompetansemålene til eksistens&mening

 

Kompetansemål:

Historie og filosofi 2

Eksistens og mening

 

- Gi eksempler på problemstillinger og temaer som har vært gjenstand for menneskenes eksistensielle og religiøse undring og refleksjon i moderne tid, og gjennom samtale uttrykke kjennetegn ved filosofisk refleksjon

 

 

- Vurdere hva som former historisk identitet hos individer og grupper, og gi eksempler på hvordan ulike fellesskap har formet, forsterket og formidlet historisk identitet

 

http://www.udir.no/L...&s=3&hoid=23089

Endret av Coffe123
Lenke til kommentar

Har tatt tii meg mer eller mindre alt som har blitt nevnt her + at jeg har henta sammendraget til boka og annet info på nett... føler jeg begynner å få det under kontroll. ;)

 

På tide å ta kvelden for min del. Takker alle som har kommet med innspill! Lykke til folkens! :D

 

 

kan du legge ut sammendraget eller linke?

 

Her er linken: http://historieogfil...appelendamm.no/

 

Det ligger et sammendrag til hvert av kapittlene der. Først trykker du på et av kapittelene til venstre, så finner du sammendragene nederst til høyre. :)

Endret av gunleik92
Lenke til kommentar

Unnskyld? heldige? Reint helvette er det

 

Heldige? Ja! Filosofi er jo snadder. Selv koste jeg meg på heldagsen for en drøy måned siden, tror resultatet ble 8-9 sider :) Jeg har to valgfag, tysk og HiFi. Dessverre fikk jeg førstnevnte i tillegg til bokmål og nynorsk.

Lenke til kommentar

Uff, hater å måtte øve i siste lita... må nok sette på brannalarmen igjen

Kan du komme hit til Notodden også?

 

Gjør det sjæl

Nei, de blir så sure :)

 

Ok, skal se hva jeg får til. Kommer an på om jeg blir oppdaget osv. Ikke sats alle korta på at jeg kommer, så ikke glem all HI&FI'en du har sugd opp grovt gjennom dette forumet av skolelyse, behjelpelige eksamensentusiaster da.

Lenke til kommentar

Har sjanger du skriver i noe spesielt å si? Blir det naturlig å bruke artikkelform? Hvor mye forventer de at vi skriver? Blir jo fort et tema man kan skrive 100 sider om.

 

Sjangeren er ikke det som er viktig her. På de aller fleste slike oppgaver blir du bedt om å skrive en tekst eller å drøfte.

Når det kommer til antall sider så er det ikke noe bestemt antall de forventer. Men bør nok hvertfall ha 3-4 sider og helst ikke skrive sinnsykt mange. For å si det sånn du får ikke karakter etter hvor mange sider du har men hvor godt innholdet er på de sidene. Hold deg til tema og ikke trekk inn for mye utenom (bare for å fylle sidene, da må det være ett poeng med det)

Endret av Ekaarigs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...