Gå til innhold

[Løst] Siste AMD oppgradering, eller "ditche" AMD ~ allround CPU


Anbefalte innlegg

Jeg har en AMD Phenom II X4 956, og denne er den tregeste komponenten i systemet. Kansje på tide å oppgradere. Håper noen kan hjelpe meg med om jeg skal ta en siste AMD oppgradering.

 

- Det viktigste er "ALU"-type arbeid som å starte opp programmer, kompilere kode og lignende. Single thread ytelse er viktigst her men full ytelse er også viktig. Interaktivt bruk.

 

- Jeg kommer noen ganger til å kjøre noen simuleringer i bakgrunnen på alle tilgjengelige kjerner. Det er FPU-intensivt, men jeg bryr meg ikke så mye om FPU-ytelsen, hvis det er for tregt kan jeg kjøre det på andre maskiner. Det som er viktig er å ha mye cache, sånn at det ikke går tregere å bruke PCen når det andre kjører i bakgrunnen.

 

- Jeg har 16 GB ECC minne, og vil helst bruke ECC for å få vite hvis det er noe feil med minnet (og korrigere noen uunngåelige feil).

 

Har sett på en AMD FX-8150 3.6GHz CPU, den ser fin ut for meg, men jeg leste her på forumet at Bulldozer har dårlig single thread ytelse. Hvordan ligger den f.eks. an vs. f.eks. Intel Core i5 3550, som er det nærmeste jeg fant i pris (Intel 50 kr billigere)?

 

Antageligvis så må jeg bytte til Intel før eller senere, fordi AMD sier at de ikke vil konkurrere på ytelse noe mer. Så alternativet er å klare meg med Phenom II litt til og spare opp penger til et nytt hovedkort og Xeon. Et annet alternativ er å vente på noe fra AMD, men jeg har ikke hørt om noe.

 

Beklager langt innlegg, setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering: Jeg overklokket CPUen til 3.7 GHz og den er merkbart raskere :D Følgende (gamle) innlegg er litt rotete. Håper ikke denne samtalen kommer øverst, ikke så viktig.

 

 

Ok, ser ut til at Piledriver kommer ut snart, siden de "giret opp" for 8 måneder siden. Skal nok sjekke ut benchmarks, men det ser litt dårlig ut .

 

Edit: leste anandtech teksten ;)

Det er en info som mangler i anandtech sin "Compile Chromium Test": Kjører de prosessen parallelt ("make -jN", hvor N er antall kjerner + 1) eller kompilerer de bare en fil om gangen (default i make). Det er forskjellen på ta 100 % nytte av alle kjerner vs. å bare bruke en. Litt avhengig av hvordan Chromium er strukturert er det ikke 100 % av alle 8 kjerner med "-j9", betydelig lavere hvis det er mange "targets" med færre enn 8 filer å kompilere. Uansett, hvis de kjører make parallelt så har ikke Piledriver en sjanse heller under sånne belastninger, da er hver kjerne latterlig mye tregere enn Phenom. Da lurer jeg på om de har gjort en feil et sted. Hivs de ikke kjører make parallelt, så ser vi bare ytelse for en enkelt kjerne, og da har Piledriver en sjanse vil jeg si. Det her minner meg litt om Pentium 3 -&--#62; Pentium 4, men på den annen side så hadde i hvert fall Intel Pentium 4er med høye klokkefrekvenser.

 

Takker for link om Piledriver ;)

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...