Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i leggene etter løpetur


privinius

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg begynte å løpe for 2-3 mnd siden for å trene til opptak i Forsvaret, men hver eneste gang jeg tar meg en tur, så får jeg veldig vondt i leggene dagen etter, så jeg må ta meg noen dagers pause før neste tur.

 

Jeg antar dette ikke er særlig bra med tanke på Forsvaret, og med tanke på at jeg helst ville rukket å løpe litt mer før opptaket.

 

Jeg har tidligere vært hos ortoped og operert i venstre fot for plattfothet, men det skal vel ikke ha noe å si.

På sesjon del 2 sa også legen at det var noe med fotbuen min eller lignende.

 

Er dette noe jeg burde stikke til ortoped eller fysioterapaut for? Kanskje få innleggssåler eller lignende? :)

 

Mvh, Privinius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd litt forskjellig.

 

Jeg gikk til en ortoped som laget såler til meg. Det vil ikke være feil å gå til løplabbet, men jeg tipper en ortoped vil kunne komme med en bedre vurdering.

 

Jeg har også vært en tur til akupunktur. Kjente på en måte at det skjedde noe, men gikk ikke lenge nok til å kunne gjøre opp en mening om det hjalp eller ikke.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange svar! :)

 

Var på löplabbet i dag, fikk med meg et par nye sko som var MYE bedre egnet. De filmet meg med de tidligere skoene og de nye, og forbedringen var veldig stor med tanke på pronasjonen. Fikk også tak i kompresjons-strømpe til leggene og Ibux gel som jeg merket gjorde smertene en del mindre. :)

 

Jeg får ta meg en liten pause med løpingen og heller drive med svømming.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tror nok ikke det vil hjelpe å vente med løping og heller svømme.

Det at du får vondt i leggene er rett og slett at musklene i leggene dine ikke klarer blastningen når du løper.

Jeg hadde samme problem, bare at jeg fikk det mens jeg løp og endte ofte opp med å måtte legge meg ned på bakken og vente til smertene gikk over. Jeg snakket med en fysioterapaut på studio hvor jeg trener, og han sa at det var svært vanlig, og at det kom av at leggene ikke var vant med påkjenningen.

 

Så han anbefalte meg å enten; gå turer og jogge i 1-2 min av og til, eller stikke på løpebanen. Der skulle jeg da springe (70-80% av maks fart) på langsidene (100m), for så å gå i rolig tempo i svingene. Dette skulle jeg holde oppe i rundt 8 runder (under melkesyrenivået). Ulempen med sistnevnte er at springing (spurting/sprinting) krever masse av muskulaturen i kroppen og dermed bare kan utføres 1-2 ganger i uka de første 2-3 mnd, for ikke å overbelaste noe og ende opp med beinhinnebetennelse osv.

 

Men dette hjalp masse! Nå er jeg i full gang med å løpe gjevnlig og er i god form. Nå skal det sies at jeg er litt for tung for å løpe lengre distanser (godt trent 90kg), pga fare for skader på knær, ankler og hofter. Men med gradvis tilvenning og respekt for seg selv sånn at man ikke pusher 100% hver gang, men varierer intensiteten og lengden etter formen man er i, og hvordan man gjorde det sist gang.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...