Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Switcher for nettverk i kontorlandskap


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er ansvarlig for å kjøpe inn utstyr og sette opp nettverk for et kontorlandskap. Vi ender opp med sikkert 200 nettverkspunkt, men tror behovet er rundt 50 til å begynne med.

 

Da kontorlokalene skal deles mellom ulike leietakere, vil vi dele nettverket med VLAN.

 

Behovet vil være 1 x 16/24-ports gigabit og 2 x 48-ports gigabit. 48-ports switchene vil være tilkoblet nettverkspunktene i kontorlokalet, mens 16/24-ports switchen vil stå nede i kjelleren. Vi tenker å trekke 4 x gigabit ethernet mellom switchen i kjelleren og en av switchene i kontorlokalet. Årsaken til det er at vi kommer til å plassere servere i kjelleren, slik at det vil være en del trafikk mellom etasjene.

 

Jeg har forhørt meg litt med en lokal leverandør. De anbefaler følgende:

 

1 x HP A5120-24G EI 12.990,-

2 x HP A5120-48G EI 13.990,-

 

Fordi jeg ikke er noen ekspert på switcher og kapasitet, så tenkte jeg å høre litt her.

 

Må jeg ha såpass kraftige (kremt, dyre) switcher for å dekke behovet?

 

Både HP og D-Link har jo modeller som er langt rimeligere, men jeg vet ikke hva jeg skal se etter for å dekke behovet.

 

Hvis noen har litt peiling og har en mening om hvilken løsning vi bør gå for som tilfredstiller kravet til hastighet, men også er fornuftig prismessig, så setter jeg pris på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor skal du gjøre routing? (sw eller brannmur)

Har du egen dhcp server?

 

Dette vil ha no å si for om du trenger sw med lag 2 eller lag 3. som igjen vil ha noe å si for pris

 

Vil sw stå i eget rom eller må de være lydløse?

 

Takk for svar :)

 

Vi har en Monowall som fungere som router, brannmur og dhcp-server i dag, denne vil vi fortsette å bruke.

 

De vil stå i et eget rom (noen i et datarom, andre i et lite skap for nettverksutstyr). Så støy har ikke noe å si.

Lenke til kommentar

Lag2:

D-LINK DGS-3100-48 (den samme som brukes på The Gathering)

D-LINK DGS-3100-24

 

Begge disse har lik eller høyere kapasitet enn HP.

 

Jeg ser ingen grunn til å ikke få for disse, selv om jeg personlig ikke har jobbet så mye med D-Link tidligere.

 

Lag3

CISCO SG300-52

CISCO SG300-28P

 

Er også et alternativ dersom du ønsker å gå for lag3 switcher

 

 

Disse har jeg jobbet litt med men ikke brukt i noe "tungt" miljø.

 

Hvis du vil vente til over helgen kan jeg gi noe informasjon om hvordan CISCO SG300-52 klarer seg i et lanparty miljø med ca 70 brukere.

 

JC

 

edit: skrivefeil

Endret av P0nduz
Lenke til kommentar

Hei,

 

Har selv jobbet en del med nettverk, mest med HP og Cisco sine modulære switcher(Cisco 4506 og HP 5300xl\5400zl), samt noen av 1U bedrift modellene deres. Dette er ekstremt solide switcher, og er nesten evigvarende, teknologien blir som oftest utdatert lenge før de ryker. Men prisen er også i samme retning som kvaliteten i dette tilfellet.

 

Jeg har noe erfaring fra Cisco sin SB200(LAG2) og SB300(LAG3). Disse kan ikke sammenlignes med skikkelige bedrifsmodell switcher, men har i mine tilfeller fungert tilfredsstillende til sitt bruk. Har selv arrangert LAN med en SG300-52 som kjerneswitch, og 8stk SG200-26 som bordswitcher, og ca 150 deltagere. Jeg kjenner ikke til D-Link switchene det er referert til, men ut i fra rask skumlesing ser det ut til at disse har tilsvarende spesifikasjoner.

 

Ettersom du allerede har en router til å utføre lag3, kan jeg anbefale en SG200 serien for ditt bruk. Med en SG200-26 porters i kjelleren kan du da kjøre 4x1Gbit til hver av SG200-50 kantswitchene dine for å øke kapasiteten inn mot kjernen din.

 

Grovt pris estimat:

2stk 4200,-kr - Cisco SB 200 48 x Gigabit + 2 Combo SFP/RJ45

1stk 2100,-kr - Cisco SB 200 24 x Gigabit + 2 Combo SFP/RJ45

 

Jeg hadde dog vurdert de dyrere bedriftsmodellene til de ulike leverandørene. Men dette er noe du selv må ta til etterretning. Det er ingen tvil om at de enklere switchene klarer oppgavene. Og har du et flatt og enkelt nettverk, som ikke er kritisk vil dette være et godt alternativ.

 

Er det derimot bedrifter som skal benytte nettene, hadde jeg personlig lagt mer penger i utstyret. Nettverk og internett er noe bedrifter er svært avhengige av i dag. Funksjoner, muligheter og kvalitet er langt bedre når du beveger deg opp i prisklassen 10-20.000,-kr pr stk for disse switchene. Hvor dyrt er egentlig dette dersom du ser på det helhetelige prosjektet?

 

mvh

Endret av ATG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...