Gå til innhold

Herrebunad


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på noe med bunad. Jeg har lest litt rundt omkring og har fått vite at bunaden du kjøper skal være fra stedet familien din har røtter.

 

Jeg var jo født og oppvokst i et lite sted i Nedre Eiker i Buskerud. Men mine to foreldre har røtter ifra et annet land. Er det da mulig for meg å kjøpe bunad fra Buskerud, eller må foreldrene mine ha røtter i Norge for at bunad er aktuelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting er jo det man ofte diskuterer tilhørligheten til bunaden når man møtes. Du har jo helt klart tilhørlighet til Buskerud. Ingen nekter deg å kjøpe Hordalandsbunad om du liker den bedre, men i det noen begynner å diskutere Hordaland og du ikke har særlig mer enn at "Bergen er den største byen" å komme, at det kan bli litt kleint.

 

Selv sliter jeg med å finne ut hvilken jeg skal velge. Kan velge mellom fire stykker.

Endret av Kavinsky
Lenke til kommentar

Så du har løst problemet med hvilken bunad du skal kjøpe. Hvorfor kan vi ikke diskutere hvor man burde kjøpe bunaden? Er interessert i skaffe meg bunad selv, men det er jo som sagt ganske dyrt.

 

Det billigste jeg har sett er 17 999, men inkluderer ikke noe sølv. Dette må kjøpes separat og jeg har ikke regnet på det regnestykket ennu. Det jeg ikke liker med dette firmaet er at du bare legger inn dine mål på hjemmesiden deres også får de produsert den i Thialand.

 

Den neste jeg fant må du faktisk dra til for å ta faktiske mål og prøve noen testbunader. De selger bunaden for 28 000, inklusivt sølvknapper og mansjettknapper.

 

Tredje alternativ som jeg fant var disse som solgte bunaden for 24 555, men skjorte. strømper og sølv kommer i tillegg.De hadde i likhet med alternativ 2 en stor utstillings butikk i Norge der man kunne prøve forskjellige størrelser osv.

 

For knapper trenger bunaden min dette tilbehøret:

Knapper utgjør mesteparten av sølvet. 5 store til kjolen (den lange jakka), 5 små til vesten, og 4-8 små til buksen. (2 på hvert kne og eventuellt 4 til klaffen) For øvrig så trenges en halsnål og armknapper (mansjettknapper) samt knespenner. Som tilbehør bør en kar ha kniv, og damene vil jo like at mennene har klokke så de kommer seg hjem i rimelig tid...

 

Sjekk hvor mye sølv din bunad trenger her.

 

Min totale kostnad for alt sølvet jeg trenger (ikke inklusivt kniv og klokke) er dette:

5 store: 140 kr stk = 700 NOk

5 små: 120 kr stk = 600 NOk

4-8 små bukse: 120 kr stk = 480/960 NOK

Halsnål: 1065 kr

Mansjettknapper: 380 kr

Buksespenner Romerike: 879

Totalt: 4104 NOK

 

Hva synes dere om den bunaden jeg uansett går for?:

 

 

romerike-bunadrosen-01.jpg

 

 

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Selv er jeg litt sånn kritisk til såpass store overflater med lyse farger på en bunad. Må være ekstremt upraktisk iom at det blir møkkete fort, synes veldig godt hvis den er møkkete, og kan i visse tilfeller få flekker som du aldri får vekk. Sånn sett er det jo mye lettere med en mørk bunad. Jeg vet i hvert fall at det er hovedgrunnen til at pappa kjøpte bunad fra der foreldrene hans er ifra istedenfor Ringeriksbunad(som er der vi bor nå).

Lenke til kommentar

Kunne valgt Østlandsbunad, men fører ikke noe tilhørighet til den egentlig selv om moren min er derfra. Bestemoren min er fra Trøndelag så og fører en tilhørighet til stedet så synes at Borgerbunaden fra Trøndelag er en bunad jeg har lyst på:

 

vest_mann_Large.jpg

bunadseventyret_trondheim2.jpg

skjorte_mansjett_borgerbunad_Large.jpg

Endret av Rankiz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man er fri til å velge hvilken bunad man vil, ingen krav at den må komme fra der du bor/har bodd eller lignende. Men selvsagt, man velger en bunad man har assosiasjoner til. For min del, blir det nok en Borgerbunad fra Trøndelag

 

Pga spredd slekt, har jeg en del å velge mellom, men jeg velger denne pga jeg synes den er penest. Er nok en stund til den er kjøpt og klar til bruk though..

 

EDIT: Jeg er født, oppvokst og bor i Stavanger, men har foreldre som de siste 5 årene har bodd i Trondheim i tillegg til besteforeldre og tante som har bodd der i 20+ I tillegg har jeg besteforeldre på andre siden i Bodø. Har også slekt i Bergen, selv om det er snakk om tremenninger..

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Man er fri til å velge hvilken bunad man vil, ingen krav at den må komme fra der du bor/har bodd eller lignende. Men selvsagt, man velger en bunad man har assosiasjoner til. For min del, blir det nok en Borgerbunad fra Trøndelag

 

Pga spredd slekt, har jeg en del å velge mellom, men jeg velger denne pga jeg synes den er penest. Er nok en stund til den er kjøpt og klar til bruk though..

 

EDIT: Jeg er født, oppvokst og bor i Stavanger, men har foreldre som de siste 5 årene har bodd i Trondheim i tillegg til besteforeldre og tante som har bodd der i 20+ I tillegg har jeg besteforeldre på andre siden i Bodø. Har også slekt i Bergen, selv om det er snakk om tremenninger..

Man kan velge hvilken bunad man har lyst til, men jeg velger en bunad jeg har tilhørighet til, ellers ser jeg ikke vitsen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei igjen,

 

det var jeg som starta detta inlegget. Lurte bare på en ting til. Om faren min bodde i bergen da han først kom til norge, kan jeg ordne bunad derifra óg?

Du kan jo velge hvilken bunad du vil, men du føler tilhørighet til Bergen? Greit å spørre seg det spørsmålet før man går til innkjøp av en bunad. Det er som regel noe man bare kjøper 1 gang i livet mtp at det koster 15-30 tusen. Sikkert noen som bare velger bunad pga hvordan den ser ut, men det hadde ikke jeg gjort.

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...