Gå til innhold

[Løst] Hvor viktig er sertifisert minne?


Anbefalte innlegg

Trenger minne til ASUS P8Z77-V DELUXE evt. P8Z77-V PRO.

 

Asus har en liste over godkjent RAM til hovedkortet: http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_DELUXE/#MSL

 

Hva betyr denne listen? Er det oversikt over minne de har testet, eller vil andre typer fungere fint?

 

Tenker enten 12GB eller 16GB.

 

Har planer om å legge meg på en stabil OC med Ivy Bridge i7 3770k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den listen er de brikkene produsenten har giddi å teste.

Den betyr ikke noe, kanskje om det står noen brikker der som ikke fungerer.

 

I laptop kan det være kresenhet i brikker med 4 eller 8 chipper osv.

 

På desktophovedkort var dette et tema på 90tallet.

Lenke til kommentar

Den listen er de brikkene produsenten har giddi å teste.

Den betyr ikke noe, kanskje om det står noen brikker der som ikke fungerer.

 

I laptop kan det være kresenhet i brikker med 4 eller 8 chipper osv.

 

På desktophovedkort var dette et tema på 90tallet.

 

Her er jeg virkelig uening. Etter ddr3 har jeg opplevd maaange ganger pc'er blir ustabile, ikke booter etc, dersom jeg har testa med noe annet en det som står i lista. Er ikke umulig at andre funker, men ville hold meg til lista for sikkerhets-skyld. ddr2 var mye greiere.

Lenke til kommentar

Her er jeg virkelig uening. Etter ddr3 har jeg opplevd maaange ganger pc'er blir ustabile, ikke booter etc, dersom jeg har testa med noe annet en det som står i lista. Er ikke umulig at andre funker, men ville hold meg til lista for sikkerhets-skyld. ddr2 var mye greiere.

Etter at vi fikk minnekontrolleren på CPU har QVL-lister for hovedkort vært rimelig verdiløse. Om minnebrikker fungerer eller ikke kommer an på hvor solid minnekontrolleren på CPU er, med dagens prosessorer er ikke dette et tema verdt diskusjon engang.

Lenke til kommentar

Jeg hiver meg på at dette ikke har noe å si. Eneste må være at det er visse ICer som ikke funker (f.eks. er det langt fra sikkert at gode gamle micron D9GTR liker seg på nyere maskiner), men det er da hvis det er stort aldersspenn mellom brikkene og hovedkortet gjerne. I praksis en ren formalitet, hvertfall om du skal kjøpe nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...