Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk for 10. trinn - 2012


Anbefalte innlegg

Har tre spørsmål:

-Er det noen her på forumet som har ferdige Excel-oppgaver (til eksamen) de har lyst å dele?

-Har jeg lov til å laste ned programfilen til GeoGebra, legge denne på en minnepenn og deretter installere programmet på skolens maskin i morgen? GeoGebra er perfekt for grafiske løsninger av ligninger.

-Ut i fra reglene for tillatte hjelpemidler tolker jeg det slik at på delprøve 2 kan du teoretisk sett ta med deg en iPod/mp3-spiller (som ikke har Wi-Fi eller datasender/mottaker) for å høre på musikk. Stemmer det?

Endret av ChrisseNisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi får utlevert hver vår PC (for at vi ikke skal kunne redigere andres excel-oppgaver), som alle er tilkoblet en trådløsskriver, slik at vi skriver ut selv. Skriveren står ved eksamensvaktens pult. Det samme gjelder (på skolen min) for de som har norsk og engelsk.

 

Men dette varierer selvsagt fra skole til skole :)

 

Tusen takk! :) Mye mulig at vi har det på den måten siden vi har fått så veldig lite informasjon.

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? :innocent:

 

Avstanden fra månen til jorda er 3,84*108

Radiosignaler fra en astronaut på månen går med lysets hastighet, det vil si 300 000 000 m/s.

Omtrent hvor mange sek bruker radiosignalene fra månen til jorda?

- ca. 0,1 s

- ca. 1 s

- ca. 10 s

- ca. 100 s

Endret av martegre
Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? :innocent:

 

Avstanden fra månen til jorda er 3,84*102

Radiosignaler fra en astronaut på månen går med lysets hastighet, det vil si 300 000 000 m/s.

Omtrent hvor mange sek bruker radiosignalene fra månen til jorda?

- ca. 0,1 s

- ca. 1 s

- ca. 10 s

- ca. 100 s

 

Tror du mener 3,84*108! Det er det oppgaven sier!

300 000 000=3*108

Siden det er 8 nuller på begge, kan du stryke alle disse. Da får du:

3,84/3 og det blir ca 1 sekund :)

Endret av Bushyasta
Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? :innocent:

 

Avstanden fra månen til jorda er 3,84*102

Radiosignaler fra en astronaut på månen går med lysets hastighet, det vil si 300 000 000 m/s.

Omtrent hvor mange sek bruker radiosignalene fra månen til jorda?

- ca. 0,1 s

- ca. 1 s

- ca. 10 s

- ca. 100 s

 

Jeg tipper du mente å skrive 3,84 * 108?

 

Isåfall, 3,84 * 108 = 3,84 * 100 000 000 = 384 000 000

 

384 000 000 / 300 000 000 = 1,28

 

Radiosignalene bruker da altså 1,28 sekunder, som rundes av til 1 sekund, siden der et det svaralternativet som er nærmest.

 

EDIT: For sein x)

Endret av Stupebr3tt
Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? :innocent:

 

Avstanden fra månen til jorda er 3,84*102

Radiosignaler fra en astronaut på månen går med lysets hastighet, det vil si 300 000 000 m/s.

Omtrent hvor mange sek bruker radiosignalene fra månen til jorda?

- ca. 0,1 s

- ca. 1 s

- ca. 10 s

- ca. 100 s

 

Tror du mener 3,84*108! Det er det oppgaven sier!

300 000 000=3*108

Siden det er 8 nuller på begge, kan du stryke alle disse. Da får du:

3,84/3 og det blir ca 1 sekund :)

 

Oi, ja, var 108 jeg mente, har rettet det opp nå :)

Tusen takk, Bushyasta og Stupebr3tt!

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? :innocent:

 

Avstanden fra månen til jorda er 3,84*102

Radiosignaler fra en astronaut på månen går med lysets hastighet, det vil si 300 000 000 m/s.

Omtrent hvor mange sek bruker radiosignalene fra månen til jorda?

- ca. 0,1 s

- ca. 1 s

- ca. 10 s

- ca. 100 s

 

Avstanden fra månen til jorda er 3,84*108 meter = 384 000 000 meter

 

Radiosignalene går i lysets hastighet, altså 300 000 000 m/s

 

384 000 000 meter

- 300 000 000 meter

= 84 000 000

 

Her kan du se at på 1 sekund har radiosignalene tilbakelagt 300 000 000 meter som nesten er strekningen fra månen og til jorden. De andre alternativene (henholdsvis 0.1 s, 10 s, og 100 s) er i nærheten av noe logisk svar i forhold til utregningene ovenfor. Dermed kan vi konkludere at det tar ca 1 sekund for radiosignalene å ankomme jorden fra månen. :ph34r:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det lov å ha med seg en minnepenn med regler og bruke datamskinen flittig på del 2 for å kunne lese av f.eks regelboken en har med seg på minnepennen? Altså at en ikke bare bruker datamskinen til excel, men også bruke den til alt annet, så lenge det ikke har noen form for kommunikasjon?

Lenke til kommentar

Har tre spørsmål:

-Er det noen her på forumet som har ferdige Excel-oppgaver (til eksamen) de har lyst å dele?

-Har jeg lov til å laste ned programfilen til GeoGebra, legge denne på en minnepenn og deretter installere programmet på skolens maskin i morgen? GeoGebra er perfekt for grafiske løsninger av ligninger.

-Ut i fra reglene for tillatte hjelpemidler tolker jeg det slik at på delprøve 2 kan du teoretisk sett ta med deg en iPod/mp3-spiller (som ikke har Wi-Fi eller datasender/mottaker) for å høre på musikk. Stemmer det?

 

Kan svare på 2 og 3:

2: Å ha med seg programfiler på personlige USB pins, og å ha med seg personlige USB pins i det hele tatt er forbudt på skolen vår under tentamen/eksamen.

3: Elektronisk utstyr som spiller av filer i ulike formater, for eksempel mp3- spillere, er heller ikke tillat, fordi du kan spille inn talemeldinger til deg selv, og legge inn på dem.

Lenke til kommentar

Kombinatorikk er det f.eks hvor mange mulige kominasjoner er det for fem personer og sitte? osv... Isåfall har jeg et spørsmål til det.

 

Rulett er et sjansespill. Et amerikansk ruletthjul har 18 røde lommer, 19 svarte og en grønn. Hjulet snurres rundt i motsatt retning og stopper i en av lommene.

 

a) Utfallsrommet har.......Utfall

 

b) hva er sannsynligeten for at kula stopper i en svart lomme?

Lenke til kommentar

Kombinatorikk er det f.eks hvor mange mulige kominasjoner er det for fem personer og sitte? osv... Isåfall har jeg et spørsmål til det.

 

Rulett er et sjansespill. Et amerikansk ruletthjul har 18 røde lommer, 19 svarte og en grønn. Hjulet snurres rundt i motsatt retning og stopper i en av lommene.

 

a) Utfallsrommet har.......Utfall

 

b) hva er sannsynligeten for at kula stopper i en svart lomme?

 

a) 18+19+1 = 38 Utfallsrommet har 38 utfall

b) 19/38 = 0,5 el.1/2 el. 50 %

Endret av Akano
Lenke til kommentar

Kombinatorikk er det f.eks hvor mange mulige kominasjoner er det for fem personer og sitte? osv... Isåfall har jeg et spørsmål til det.

 

Rulett er et sjansespill. Et amerikansk ruletthjul har 18 røde lommer, 19 svarte og en grønn. Hjulet snurres rundt i motsatt retning og stopper i en av lommene.

 

a) Utfallsrommet har.......Utfall

 

b) hva er sannsynligeten for at kula stopper i en svart lomme?

 

For fem personer å sitte: 5*4*3*2*1=120

 

a) 38 (18+19+1)

b) 19/38 = 1/2= 50%

 

Edit: fulgte ikke med, og så ikke at noen andre posta!

Endret av Bushyasta
Lenke til kommentar

Har tre spørsmål:

-Er det noen her på forumet som har ferdige Excel-oppgaver (til eksamen) de har lyst å dele?

-Har jeg lov til å laste ned programfilen til GeoGebra, legge denne på en minnepenn og deretter installere programmet på skolens maskin i morgen? GeoGebra er perfekt for grafiske løsninger av ligninger.

-Ut i fra reglene for tillatte hjelpemidler tolker jeg det slik at på delprøve 2 kan du teoretisk sett ta med deg en iPod/mp3-spiller (som ikke har Wi-Fi eller datasender/mottaker) for å høre på musikk. Stemmer det?

 

Kan svare på 2 og 3:

2: Å ha med seg programfiler på personlige USB pins, og å ha med seg personlige USB pins i det hele tatt er forbudt på skolen vår under tentamen/eksamen.

3: Elektronisk utstyr som spiller av filer i ulike formater, for eksempel mp3- spillere, er heller ikke tillat, fordi du kan spille inn talemeldinger til deg selv, og legge inn på dem.

 

Virker som det med minnepenn varierer fra skole til skole, men ut i fra Udir sitt reglement tolker hevdet slik at det er lov under delprøve 2. Jeg skal i hvert fall klargjøre en minnepenn og høre med eksamensvaktene i morgen før eksamen begynner.

 

Mp3-spillere burde vel være tillatt på delprøve 2, siden alt av hjelpemidler er tillatt, og om du dikterer en melding villedet jo akkurat været samme om du skrev den ned i en bok f.eks.

Lenke til kommentar

Kombinatorikk er det f.eks hvor mange mulige kominasjoner er det for fem personer og sitte? osv... Isåfall har jeg et spørsmål til det.

 

Rulett er et sjansespill. Et amerikansk ruletthjul har 18 røde lommer, 19 svarte og en grønn. Hjulet snurres rundt i motsatt retning og stopper i en av lommene.

 

a) Utfallsrommet har.......Utfall

 

b) hva er sannsynligeten for at kula stopper i en svart lomme?

 

Ja, det du sier stemmer: kombinatorikk har med kombinasjoner å gjøre.

 

a) utfallsrommet er det samme som antall mulige utfall = 18+19+1= 38 utfall.

 

b) Del antall ønskede utfall på antall mulige utfall: 19/38 = 0,5 = 50%. Sannsynligheten er 50%

Lenke til kommentar

Ble plutselig litt usikker. Er det lov å ha med seg minnepen med excell oppgaver som jeg har gjort tideligere? Eller er det ikke lov?

Læreren min svarte meg ikke skikkelig på spørsmålet, så jeg stiller det her, jeg.

 

Ja, det er lov, iallefall ifølge min lærer.

Lenke til kommentar

Ble plutselig litt usikker. Er det lov å ha med seg minnepen med excell oppgaver som jeg har gjort tideligere? Eller er det ikke lov?

Læreren min svarte meg ikke skikkelig på spørsmålet, så jeg stiller det her, jeg.

 

Ja, det er lov, iallefall ifølge min lærer.

 

I følge eksamensreglement skal det da være lov...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...