Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk for 10. trinn - 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som kan forklare Arkimedes prinsipp?

 

Er dette en del av pensum? Vår skole har aldri vært borti dette før..

 

Har heller aldri vært borti dette på skolen før, men kan forklare det allikevel:

 

Prinsippet går ut på at et legeme (for eksempel en fotball) har like stor oppdriftskraft (=fart "oppover") som vekten av det den presser bort.

 

Hvis du f.eks prøver å senke en fotball ned i vann, så vil vekten av vannet fotballen presser bort, være lik kreftene som presser ballen opp igjen. Dette måles såklart i Newton.

 

Dette hadde du sikkert funnet en forklaring på hvis du hadde googlet det? Eller? :)

Lenke til kommentar

Terese vil kjøpe éin mobiltelefon, éi mobilveske og eitt minnekort. Ho vel mellom det

du ser på bileta nedanfor.

 

c) Kor mange ulike kombinasjonar av éin mobiltelefon, éi mobilveske og eitt

minnekort kan Terese velje mellom?

 

hjelp? hvordan gjør man denne?

Lenke til kommentar

Terese vil kjøpe éin mobiltelefon, éi mobilveske og eitt minnekort. Ho vel mellom det

du ser på bileta nedanfor.

 

c) Kor mange ulike kombinasjonar av éin mobiltelefon, éi mobilveske og eitt

minnekort kan Terese velje mellom?

 

hjelp? hvordan gjør man denne?

 

Ant. mobil telefoner* Ant mobilvesker* ant.minnekort

 

Feks: 4*3*2=24

Lenke til kommentar

Trenger desperat hjelp. Er det noen her som kan parallellforsyvning?

 

 

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal parallellforskyve et vinkelben inn i en trekant. Oppgaven er å konstruere en trekant ABC hvor BC er 5,5 cm, vinkelben A er 75 grader, og vinkelben B er 45 grader.

Har konstruert vinkelben B og avsatt BC, og også konstruert A 75 grader, men hvordan skal jeg "skyve" A på plass...?

Lenke til kommentar

Trenger desperat hjelp. Er det noen her som kan parallellforsyvning?

 

 

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal parallellforskyve et vinkelben inn i en trekant. Oppgaven er å konstruere en trekant ABC hvor BC er 5,5 cm, vinkelben A er 75 grader, og vinkelben B er 45 grader.

Har konstruert vinkelben B og avsatt BC, og også konstruert A 75 grader, men hvordan skal jeg "skyve" A på plass...?

 

 

Jeg ville løst denne oppgaven på en annen måte.

 

Her er min konstruksjonsforklaring:

  1. strek opp en grunnlinje, og sett punkt B
  2. Konstruer vinkel B=45 grader
  3. Avsatte BC = 5,5 cm
  4. Konstruer vinkel C = 60 grader (Vi vet at vinkelsummen i en trekant er 180 grader, når vinkel A er 75 grader og vinkel B er 45 grader må vinkel C bli 60 grader: 180 - 75 - 45 = 60)
  5. Trekk AC dit vinkel C treffer grunnlinjen

 

Håper det ble forståelig, hvis ikke er det bare å spørre :)

Endret av anna.sol
Lenke til kommentar

Trenger desperat hjelp. Er det noen her som kan parallellforsyvning?

 

 

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal parallellforskyve et vinkelben inn i en trekant. Oppgaven er å konstruere en trekant ABC hvor BC er 5,5 cm, vinkelben A er 75 grader, og vinkelben B er 45 grader.

Har konstruert vinkelben B og avsatt BC, og også konstruert A 75 grader, men hvordan skal jeg "skyve" A på plass...?

Lenke til kommentar

Trenger desperat hjelp. Er det noen her som kan parallellforsyvning?

 

 

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal parallellforskyve et vinkelben inn i en trekant. Oppgaven er å konstruere en trekant ABC hvor BC er 5,5 cm, vinkelben A er 75 grader, og vinkelben B er 45 grader.

Har konstruert vinkelben B og avsatt BC, og også konstruert A 75 grader, men hvordan skal jeg "skyve" A på plass...?

 

Jeg ville ikke løst denne opg. ved bruk av parallellforskyvning ( har vist min løsningsmetode lengre opp), men tror nok du kan løse den slik du skriver også.

 

- konstruer normalen fra punkt C og til vinkel A (som du har konstruert)

- Sett passerspissen der normalen treffer vinkelen din

- Slå en bue over normalen og til ca. mitt under C (da har vi mye å gå på senere)

- Sett avstanden på passeren lik avstanden mellom punkt C og normalen.

- Sett passeren (behold avstanden) der buen du slo istad krysser normalen.

- Slå en bue som krysser buen du slo istad på undersiden av C.

- Trekk en linje gjennom dette punktet og C

 

Håper du forsto, hvis ikke er det fortsatt bare å spørre :) Lykke til!

 

Hva var egentlig Euklid kjent for?

 

Takk for svar :)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Euklid_fra_Alexandria

http://www.matematikk.org/biografi/vis.html?tid=62587

Endret av anna.sol
Lenke til kommentar

Noen som har en side med målenheter og omgjøring?

 

F.eks:

Tommer - centimeter

Minutter - timer

Centimeter - dm - m osv...

ml - cl osv....

Fart

 

Alt mulig av forholdstall vi bør kunne, feks: 2,5 tommer = 6,35 cm

 

Takk :)

 

 

Fant ingen superbra sider til omgjøring av måleenheter, men denne funker kanskje til noe?

 

Anbefaler også å pugge på fra cm2 --> dm2 -- > m2 osv, og fra cm3 --> dm3 -- > m3. Slike oppgaver var det på del 1 både i 2010 og i 2011, så lurt å kunne dette :)

Lenke til kommentar

Er det noen som kan forklare hvorfor -3² ⋅ (-3)² = - 81

Jeg får det bare ikke til å stemme :)

Oppgaven kommer fra del 1, 2011

 

Hvis det står -3² så er der 3 som er oppgitt i andre, altså 3⋅3, mens hvis det står (-3)² så et det -3 som er oppgitt i andre, altså -3⋅-3 (og - - blir jo som kjent +).

 

Altså som MrAinos skriver:

 

-3² = -3 * 3

(-3)² = -3 * -3

-3* 3 = -9

-3*-3 = 9

-9 * 9 = -81

 

-3² ⋅(-3)² =

-(3⋅3) ⋅ (-3⋅-3) =

-9⋅9 =

-81

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...