Gå til innhold

Apple gjør seg klare for høyoppløste skjermer


Anbefalte innlegg

Skjermoppløsning er en todimensjonal oppløsning av datapunkter, så oppløsningen blir da produktet av dimensjonene. 1024² har fire ganger så mange datapunkter (og dermed detaljer) som 512², og har dermed fire ganger så høy oppløsning.

 

Du tar til de grader feil, men det blir vel nytteløst å diskutere dette hvis du insisterer på en annen definisjon av oppløsning enn den resten av verden benytter. Det kan du godt få lov til, men det bemerkelsesverdige for meg er at hw.no som antakelig eneste "nyhetsside" velger å oversette dette feil. Såvel offisielle som alle engelskspråklige sider jeg klarer å finne som refererer denne nyheten skriver dette korrekt, nemlig dobling. Siden hw.no i hovedsak oversetter utenlandske artikler ord for ord, syns jeg det er pussig at de klarte å gjøre feil her.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermoppløsning er en todimensjonal oppløsning av datapunkter, så oppløsningen blir da produktet av dimensjonene. 1024² har fire ganger så mange datapunkter (og dermed detaljer) som 512², og har dermed fire ganger så høy oppløsning.

 

Du tar til de grader feil, men det blir vel nytteløst å diskutere dette hvis du insisterer på en annen definisjon av oppløsning enn den resten av verden benytter. Det kan du godt få lov til, men det bemerkelsesverdige for meg er at hw.no som antakelig eneste "nyhetsside" velger å oversette dette feil. Såvel offisielle som alle engelskspråklige sider jeg klarer å finne som refererer denne nyheten skriver dette korrekt, nemlig dobling. Siden hw.no i hovedsak oversetter utenlandske artikler ord for ord, syns jeg det er pussig at de klarte å gjøre feil her.

Hvis jeg tar feil, så må du klare å presentere et logisk resonnement som beviser det, ikke bruke slik meningsløs argumentasjon som du burde lagt bak deg på barneskolen.

 

Ingen av dere ville heller svare på hvordan du da rekner ut hvor mye større en oppløsning er enn en annen. Hadde du f.eks. holdt på med volummodellering så hadde du sett at det er en logisk brist i matematikken der, og at oppløsningen faktisk er produktet av dimensjonene.

Edit: Eksempel: Hvilken oppløsning er størst? 1920x1200 eller 2048x1080?

Endret av efikkan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...