Gå til innhold

Grotesk veterinæreksempel


Anbefalte innlegg

Veterinær som drev med tortur, valgte å pensjonere seg etter tiltale

 

Hunden hans døde etter operasjonsvikt

 

Hunddode1.jpg

 

DØDE: Hunden til Vaksdal-mannen Dagfinn Ekse hadde sterke smerter før den døde kort tid etter en svært smertefull operasjon.

 

- Da veterinæren (torturisten) kuttet opp buken, begynte hunden Tara å skrike helt avsindig, sier eieren.

 

Hunden Tara døde en halv time etter at hun fikk fjernet livmor og eggledere under en operasjon. Eieren klaget veterinæren inn til Mattilsynet.

 

 

Nå har veterinæren fått advarsel fra Mattilsynet.

 

I mars 2010 ble hunden til Vaksdal-mannen Dagfinn Ekse lagt inn for en planlagt operasjon hos veterinær. Tispen Tara hadde en livmorbetennelse som ga henne store smerter. Operasjonen som skulle fjerne livmor og eggledere ble fremskutt på grunn av nedsatt allmenntilstand.

 

Dagfinn Ekse arbeider til dagen på Haukeland universitetssjukehus. Han har vært til stede ved flere operasjoner der.

- Det jeg opplevde den dagen Tara ble operert, er klanderverdig fra ende til annen, sier Ekse til bt.no.

Hunden hylte noe enormt

Hunden Tara hoppet opp på operasjonsbenken den skjebnesvangre dagen.

Veterinærens assistent var ikke kommet da Tara ble klargjort for operasjon. Ekse ble bedt om å bistå som assistent av veterinæren, noe han nølende sa ja til.

- Da veterinæren kuttet opp buken, begynte dyret å skrike helt avsindig. Tara hylte noe enormt og rykket til, selv om hun lå festet, forteller Ekse.

Flere ganger skal veterinæren ha trukket egglederne gjennom operasjonsåpningen. Hver gang rykket det i Tara idet hun løftet hodet. Hundeeieren prøvde fortvilet å gi beskjed om at tispen måtte få mer bedøvelse og veske i kroppen. Hans ønsker ble kontant avvist.

Jeg holdt på å besvime

- Hundens smerteskrik var uutholdelig, og jeg var nær ved å besvime flere ganger, sier Ekse.

Det var på dette tidspunktet dukket assistenten opp, ifølge Ekse. Også hun skal ha reagert på at det ikke var hengt opp væske til hunden.

Da veterinæren går i gang med å klippe egglederne, hyler hunden uavbrutt.

Det er ifølge Ekse svært mye blod mens veterinæren arbeider med å klippe og binde av livmoren, slik at ikke hunden skal blø ut.

- Det er da jeg ser at en arterie står og pumper støtvis blod. Jeg sier til veterinæren at han må binde av den arterien, men han overser meg slik han overså smertehylene til hunden, sier han.

 

Hundhode3.jpg?updated=130520121203

 

Stopper ikke blødningen

Veterinæren går ifølge Ekse i gang med å lukke hunden uten å stoppe blødningen, fordi han mener at blødningen vil stoppe av seg selv.

Ekse forlater operasjonsrommet for å få fatt i en annen veterinærklinikk.

«Tara» blir frigjort fra spennene som har holdt henne fast på operasjonsbordet og båret inn i bilen til Ekse klokken 18.40.

Ekse ringer en annen veterinær fra bilen og informerer dem om at hunden trenger væsketilførsel.

Mens Ekse venter på veterinæren, holder han Tara i armene. Hunden blir stadig dårligere i pusten.

- Etter en stund begynner hun å puste overflatisk. Jeg prøver å gi henne munn til nese-innblåsing, uten hell, forteller han.

Hunden dør etter operasjonen

Tara dør klokken 19.05.

Da veterinæren kommer for å møte dem, kan hun bare konstatere at hunden er død. Hun skriver dødsattest på hunden.

Samme kveld ringer Ekse til veterinæren som utførte operasjonen for å informere ham om at hunden er død og at dødsårsaken trolig er blødning.

- Jeg ber ham innstendig om å avslutte all form for kirurgi, men han blir bare sint.

Hunden ble levert til obduksjon, dagen etterpå, ved Norges Veterinærinstitutt i Bergen.

Obduksjonen viste et svært blodfattig kadaver. I bukhulen var det omtrent 3 desiliter blod. Diagnosen ble forblødning i bukhulen.

- Ser alvorlig på forholdene

Ekse sendte klage til Mattilsynet, statens tilsyn for planter, fisk, dyr og næringsmidler.

I et skriv fra Mattilsynet 13. februar konkluderes det med at veterinæren som utførte operasjonen ikke har utøvd sin virksomhet på en faglig forsvarlig måte i forbindelse med behandling og operasjon av hunden Tara.

Det veterinærmedisinske rettsråd og Mattilsynet ser særlig alvorlig på følgende forhold:

Igangsettelse av operasjon uten assistent, mangelfull kontroll på anestesiens kvalitet og effekt, manglende intravenøs væske og mangelfull binding av blodårer.

Mattilsynet, regionkontoret for Hordaland og Sogn og Fjordane ilegger veterinæren advarsel for overtredelse av plikter og dyrehelsepersonelloven.

- Jeg er glad for at Mattilsynet så strengt på denne saken. Jeg håper han aldri rører et dyr igjen, sier Ekse.

Bt.no har vært i kontakt med den aktuelle veterinæren, men han ønsker ikke å uttale seg om en sak som er avsluttet, da han nylig har pensjonert seg.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herregud.... Aa operere paa en hund som kun har blitt dopet av Methyl (d som 'slaar ut' dyret i forkant av narkose) burde gi fengsels straff! Det gir ingen smertelindring, kun neddopende og beroligende effekt.

Fy f*** sier jeg bare. Hadde det vaert et menneske dette skjedde med hadde kirurgen blit fengslet for mordforsok.

Synds forferdelig synd paa eieren av hunden, men det jeg ikke fatter er hvordan han klarte aa staa der og se paa noe som naturligvis ikke ble gjort riktig. Hadde det vaert mitt kjealedyr som laa der hadde kirurgen blitt kasta ut og en annen dyrlege ville blitt tilkalt. Trenger ikke vaere veterinaer for aa skjonne at en hund som hyler er en hund som ikke har faatt nok smertestillende.

 

Hva mattilsynet angaar saa bryr de seg kun om det som alt har blitt mat, ikke fugl og fe som en gang skal bli mat og i alle fall ikke folks kjaeledyr. Det er absolutt siste prioritet.

 

Dyrepoliti JA TAKK!

Endret av bianco-pia
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...