Gå til innhold

Glutamine, er det verdt å kjøpe det?


Anbefalte innlegg

Hei kom over noe som het Glutamin, etter det jeg forstår så er det en aminosyre, og ifølge en side (http://www.muscleand.../glutamine.html) så er det veldig viktig hvis man driver med bodybuilding/vektløfting siden glutamin nivået tydeligvis synker drastisk.

 

Er dette viktig å få i seg? Isåfall hvor mye må man trene da (antall øvelser og hvor tungt man løfter), evt hvor lenge må man ha trent? Kommer dette med i feks. proteinpulver, eller er det et eget kosttilskudd. Og mest viktig, er det verdt det?

 

Edit: Fant denne på gymgrossisten, er det proteinpulver med glutamin, eller er det bare glutamin?

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen studier sier det kan være lurt å ta glutamintilskudd, andre sier det ikke er nødvendig. Hvis du er ny innen kroppsbyggning(0-2år) ville jeg heller fokusert på å trene rett og spise skikkelig mat isteden. Kjøp deg heller proteintilskudd med komplett aminosyreprofil(det vil si den inneholder blant annet glutamine). Som f.eks whey protein.

 

Det er btw glutamine i følgende mat: beef, chicken, fish, eggs, milk, dairy products, wheat, cabbage, beets, beans, spinach, and parsley. src: wikipedia.

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Takk! :) Bruker allerede Whey Protein. Og drikker mye (2-4l) melk om dagen, og er ogsp glad i egg. Så kanskje etter ett år så får jeg prøve det ut.

 

Bra :) Spis kylling/kalkun også å du har mer enn nok. Jeg kan finne ut hvor mye det er per 100g i de forskjellige hvis du er intr. Jeg regner med du allerede har mat-/treningsplan etc i orden så det var kun glutamin du lurte på?

Lenke til kommentar

Takk! :) Bruker allerede Whey Protein. Og drikker mye (2-4l) melk om dagen, og er ogsp glad i egg. Så kanskje etter ett år så får jeg prøve det ut.

 

Bra :) Spis kylling/kalkun også å du har mer enn nok. Jeg kan finne ut hvor mye det er per 100g i de forskjellige hvis du er intr. Jeg regner med du allerede har mat-/treningsplan etc i orden så det var kun glutamin du lurte på?

 

Hadde vært fint det! Kan ikke så mye om kosthold, pleier ofte å være "sulten og mett" samtidig (så da fyller jeg feks. på med mer proteiner), så hadde vært fint hvis du kom med noen flere tips :)

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Takk! :) Bruker allerede Whey Protein. Og drikker mye (2-4l) melk om dagen, og er ogsp glad i egg. Så kanskje etter ett år så får jeg prøve det ut.

 

Bra :) Spis kylling/kalkun også å du har mer enn nok. Jeg kan finne ut hvor mye det er per 100g i de forskjellige hvis du er intr. Jeg regner med du allerede har mat-/treningsplan etc i orden så det var kun glutamin du lurte på?

 

Hadde vært fint det! Kan ikke så mye om kosthold, pleier ofte å være "sulten og mett" samtidig (så da fyller jeg feks. på med mer proteiner), så hadde vært fint hvis du kom med noen flere tips :)

 

Skal se om jeg finner ut noe om innhold i morgen/til uka.

 

Når det gjelder kosthold bør du ha 5-8 måltider dagen inkl mellommåltider.

Hvis du skal opp i vekt(mer muskelmasse) bør du ligge på:

3-5g carbs/kg/dag

2-2.5g protein/kg/dag

rundt 0.8g fett/kg/dag.

Dvs hvis du veier 80kg skal du ha 240-400g carbs, 160-200g protein og 60g fett per dag. Fett kan justeres opp/ned etter hvor mye carbs du spiser.

Få i deg 25-40g protein, ~80-100g carbs per måltid fra frokost til første måltid etter trening. På kvelden trenger du ikke så mye carbs men heller få i deg mer protein og fett.

Når det gjelder matvarer; hvitt kjøtt, fet og mager fisk etc til minst 3 måltid dagen etter hva du har tid til å forbrede. Bedre å spise "skikkelig" mat å heller supplementere med proteinpulver om morgenen og før/etter trening + evt kasein før man legger seg.

 

Hvis det er mer du lurer på er det bare å skrive her eller /pm :)

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Innlegget over er selve definisjonen på broscience.

Brosience best sience. :thumbup: Tho mye av det jeg skriver er basert på forskning men jeg ser ikke problemet med å dele personlige erfaringer og/eller studier man har lest heller. Hvis du ser noe som er helt feil i følge en eller flere RCT studier feel free til å poste motargumenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnen til at det er så stor variabel når det gjelder inntak av carbs/protein er at man selv kan bestemme mengden etter hva målet er. Hvis man vil bulke ligger man på ~5g carbs/kg/dag og et proteininntak på rundt 2g/kg/dag og hvis man ikke vil gå opp i vekt så raskt(legge på seg mindre fett) kan man spise mer protein og mindre carbs men fremdeles ha et overskudd som tilrettelegger for muskelvekst.

Lenke til kommentar

Glutamin er bullshit. Du får nok i gjennom vanlig kosthold, skulle det ikke være nok vil kroppen selv produsere tilstrekkelig med glutamin, ettersom glutamin ikke er en essensiell aminosyre.

 

Det har blitt gjort studier angående glutamin, det har så langt ikke noe dokumentert effekt.

Lenke til kommentar

Grunnen til at det er så stor variabel når det gjelder inntak av carbs/protein er at man selv kan bestemme mengden etter hva målet er. Hvis man vil bulke ligger man på ~5g carbs/kg/dag og et proteininntak på rundt 2g/kg/dag og hvis man ikke vil gå opp i vekt så raskt(legge på seg mindre fett) kan man spise mer protein og mindre carbs men fremdeles ha et overskudd som tilrettelegger for muskelvekst.

 

Slik jeg ser det er det nok å legge seg på vektopprettholdelsesnivå + ett måltid (300~kcal). Dette er ca en kilo i måneden. Ser man at det ikke fungerer går man opp litt til. På denne måten reduseres fettmassen du legger på deg unødig betraktelig, og studier har vist at dess mindre fett man har mens man bygger muskel, dess mer av massen vil være muskel og fordelaktig vev (dvs ikke fett). Fokus på å ligge over 150/200g protein hver dag er helt feil spør du meg, det er kaloriinntaket som avgjør om du går ned eller opp overordnet sett.

 

Kalorier er bare den totale energien man får i seg gjennom mat, det er heller mer gunstig å se på makros og fordelingen av de isteden. F.eks 50/30/20 prosentfordeling mellom carbs/protein/fett. Hvis man skal følge prinsippet ditt om kun å se på kalorier kan man da bare spise 100% carbs dagen da. Hvis du regner på tallene jeg satte opp ser du oppdelingen:

 

Carbs = 1600 kcal 57%

Protein = 640 kcal 22%

Fett = 576 kcal 20%

Tot ~2800 kcal

 

Nå er det også vist at "bulking" fungerer bedre enn å ha et lite overskudd. Det går raskere å bulke opp i en periode også deffe etterpå. Men begge metodene fungerer, det er bare tiden det tar som er forskjellig.

Lenke til kommentar

Står mye rart på nett. Noen sei Glut er bra, andre sei det er BS.

Eg personleg for mye meir ut av øktene, når eg tar amino-syrer (glut, bcaa, beta-al. + prework) vs kun prework. Forskjelen er merkbart også.

 

Om du har råa og vil ha litt ekstra frå treningen, go for it.

Lenke til kommentar

Grunnen til at det er så stor variabel når det gjelder inntak av carbs/protein er at man selv kan bestemme mengden etter hva målet er. Hvis man vil bulke ligger man på ~5g carbs/kg/dag og et proteininntak på rundt 2g/kg/dag og hvis man ikke vil gå opp i vekt så raskt(legge på seg mindre fett) kan man spise mer protein og mindre carbs men fremdeles ha et overskudd som tilrettelegger for muskelvekst.

 

Slik jeg ser det er det nok å legge seg på vektopprettholdelsesnivå + ett måltid (300~kcal). Dette er ca en kilo i måneden. Ser man at det ikke fungerer går man opp litt til. På denne måten reduseres fettmassen du legger på deg unødig betraktelig, og studier har vist at dess mindre fett man har mens man bygger muskel, dess mer av massen vil være muskel og fordelaktig vev (dvs ikke fett). Fokus på å ligge over 150/200g protein hver dag er helt feil spør du meg, det er kaloriinntaket som avgjør om du går ned eller opp overordnet sett.

 

Kalorier er bare den totale energien man får i seg gjennom mat, det er heller mer gunstig å se på makros og fordelingen av de isteden. F.eks 50/30/20 prosentfordeling mellom carbs/protein/fett. Hvis man skal følge prinsippet ditt om kun å se på kalorier kan man da bare spise 100% carbs dagen da. Hvis du regner på tallene jeg satte opp ser du oppdelingen:

 

Carbs = 1600 kcal 57%

Protein = 640 kcal 22%

Fett = 576 kcal 20%

Tot ~2800 kcal

 

Nå er det også vist at "bulking" fungerer bedre enn å ha et lite overskudd. Det går raskere å bulke opp i en periode også deffe etterpå. Men begge metodene fungerer, det er bare tiden det tar som er forskjellig.

 

Bulking fører til unødig fettmasse. Dersom man trener er det ofte fordi man er blitt overbevist om livsstilsforandringer. Why the hurry? Jeg sier for øvrig ikke at makronæringsstoffssammensetning ikke er viktig, bare at det er lame å fokusere på en eller annen tilfeldig prosentsats for hver enkelt. Høyst sannsynlig får du i deg de nødvendige mengdene av makro X, Y, Z. Det avgjørende er energiinnholdet.

 

Nå nei. Det er ganske vanskelig å få i seg nok protein. Mange hiver innpå med carbs men det å fokusere på å få i seg nok protein er viktig hvis man vil bygge masse.

Lenke til kommentar

Kan også være placebo effekt da. Jeg ville heller satt pengene mine på kreatin isteden.

 

Glutamine studies:

A few studies have been done on glutamine to help us answer if Glutamine works.

A study done by Candow published by Eur J Appl Physiol 86:142-149, 2001 had 31 volunteers do resistance for 6 weeks. One group supplemented glutamine at high doses(0.4 grams per lb of lean muscle), while the other had maltodextrin. Both groups gained muscle at the same rate.

Another study published in J Strength Cond Res 17(3):425-438, 2003 had 29 on a strength training program. They were in 3 groups, creatine only, placebo, and glutamine and creatine. Both creatine groups gained muscle more than placebo, however no difference between the non-glutamine and the glutamine creatine combo. A seperate study in that issue J Strength Cond Res 17(4):810-816, 2003, using ribose, glutamine, and effervescent creatine showed no difference with the glutamine group.

Glutamine has also been suggested as a supplement that is better for dieters. The reason is due to some research on glutamine during stress situations. What does science say about that? The only study I could find on muscle preservation during dieting, is published in Journal of Sports Science and Medicine (2003) 2, 163-168. The researchers had 18 athletes for 12 days on a weight loss program, with half taking glutamine(0.16 g/ lb of bodyweight). They found no difference in muscle retention between the glutamine and non glutamine group.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...