Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er helt enig med at python er bra for begynnere!

 

Programerer selv i java (mitt første språk), python og c++, og python er det klart letteste å lære!

 

om du vil så kan jeg sende deg noen python oppgaver du kan prøve deg på :) de begynner ganske basic og øker gradvis. kommer fra python-kurset på UIB :)

Lenke til kommentar

Er helt enig med at python er bra for begynnere!

 

Programerer selv i java (mitt første språk), python og c++, og python er det klart letteste å lære!

 

om du vil så kan jeg sende deg noen python oppgaver du kan prøve deg på :) de begynner ganske basic og øker gradvis. kommer fra python-kurset på UIB :)

 

Det hadde vært supert :) Men først vil jeg lære meg basic Python.

Lenke til kommentar

Til litt inspirasjon, hva har dere programmert ?

 

Lite prosjekt jeg hadde i Jule-ferien som var: https://github.com/Maxtors/Stega

Ellers så går det meste i skoleoppgaver, så blir lite tid til egne prosjekter. Til sommern så står et lite risiko-analyse verktøy på agendaen ^^

 

Jeg skjønner det ikke helt. Hvilken skal jeg laste ned, skal jeg laste ned noe i det hele tatt? Beklager men jeg har aldri brukt github før.

 

http://ge.tt/9FVfJbH

 

Her er forelesningsnotatene og oppgavene fra inf109 (python) på UIB,

Alt er på norsk, og ganske enkelt å følge med på.

Er øvingsoppgaver og litt vanskeligere "obligatoriske oppgaver".

 

Huske å gjøre "fil.py.txt" om til "fil.py" (er noe rart som skjer når jeg laster ned fra universistetssiden)

 

lykke til :)

 

Takk, skal ta en titt på de litt seinere :)

 

Kan jeg lage små applikasjoner til data og Android-telefon med Python ? Vil lage en app som gir meg siste nytt fra internett-sider jeg vil se. Noe alá slike tiles som brukes i Opera bare at flisene viser siste nytt. Er det mulig i Python ?

Lenke til kommentar

]

Til litt inspirasjon, hva har dere programmert ?

 

Skal vi se.. Mitt største prosjekt er vel Nectarine Radio. Har også et lite test prosjekt på http://de.thelazy.net/ som jeg ikke har gjort noe videre med.. Liker web :D

Men de fleste av prosjektene mine er ikke direkte tilgjengelige.

 

Tja.. Andre ting.. Et lite pyGame basert spill (source) - Crappy, men begynte egentlig med å prøve å lese av data fra en xbox controller, så .. eh, vokste det litt videre :p En enkel puzzle game implentasjon (omtrent uten UI, så mest akademisk interesse), et program for å organisere filmer (web basert, ganske sparsom med dokumentasjon.. Trenger en MongoDB instance kjørende)..

 

*ser igjennom kode rotefolderen* program for å finne og hardlinke duplicate filer, noe crypto greier, Gnome2 widget for å pinge og rapportere respons på servere, julia fraktal, et program for å hente og tolke wow armory data, battlecalc for et gammelt nettspill.. Noe javascript greier (ajax-basert google maps ting med custom innlegging og redigering av nodes).. Et web-basert RTS spill som ikke er ferdig (type planetarion, hvis noen husker det), et program for å hente IP'er som laster ned en gitt torrent fil.. Noe lua stuff og her.. Gammel WoW addon, og en Rift addon gitt. Hadde glemt den :)

 

Men! Godt råd til deg! Begynn enkelt. Veldig, veldig enkelt. Lær deg å krype først. Så gå. Så kan du tenke på å danse ballett etter det :p

 

I begynnelsen så trenger du å forstå de enkle tingene. De klassiske "start-prosjektene" er ting som "Skriv inn navn -> Hei, <navn>!" og "Legg inn ord -> liste over ord skrevet inn hittl i alfabetisk rekkefølge -> legg inn nytt navn.. Repeter til ingen ord er gitt". Ikke så veldig fancy, men i begynnelsen bør det være morsomt nok bare å få datamaskinen til å gjøre slike enkle ting. Det er også nødvendig å starte med slike enkle ting for å få forståelse på hvordan det fungerer :) De byggeblokkene du bruker der er de samme du bruker senere på større programmer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja det går fint. Det er litt forskjellige måter å få det til på, avhengig om du bruker Windows, eller ikke. Og om det er et grafikkprogram, eller ren tekst.

 

Et eksempel. Lag en fil som du kaller hei.py, og som inneholder følgende.

navn = raw_input("Hva heter du: ")

print "Hei", navn
print ""

x = raw_input("Tast Enter")

 

Da kan du dobbelt-klikke på hei.py fra Windows explorer.

Lenke til kommentar

Ja det går fint. Det er litt forskjellige måter å få det til på, avhengig om du bruker Windows, eller ikke. Og om det er et grafikkprogram, eller ren tekst.

 

Et eksempel. Lag en fil som du kaller hei.py, og som inneholder følgende.

navn = raw_input("Hva heter du: ")

print "Hei", navn
print ""

x = raw_input("Tast Enter")

 

Da kan du dobbelt-klikke på hei.py fra Windows explorer.

 

Jeg er på ferie så dataen er hjemme, jeg bruker windows. Hvor finner jeg windows explorer ? Er det den søke"toolbaren" nede i venstre hjørne etter man han trykt på windows-knappen?

 

Spørsmål: Når man skal lage et applikasjon til Android, må man bruke Java eller funker det med andre språk også ?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
]

Jeg er på ferie så dataen er hjemme, jeg bruker windows. Hvor finner jeg windows explorer ? Er det den søke"toolbaren" nede i venstre hjørne etter man han trykt på windows-knappen?

 

Windows Explorer er programmet du bruker får å se på filene dine.

Åpne IDLE --> ctrl+n --> Lim inn kode --> ctrl+s --> f5

Du kan da finne koden igjen og kjøre den med IDLE. Workflow er opp til enkelt personer.

 

Spørsmål: Når man skal lage et applikasjon til Android, må man bruke Java eller funker det med andre språk også ?

 

http://code.google.c...roid-scripting/

Endret av JuletreDuden
Lenke til kommentar

Kan noen gi meg en grei forklaringen på hva de forskjellige ordene gjør i Python? Som feks, raw_input osv, det mest grunnleggende. Jeg har jo nå tenkt å lage en kalkulator som kan skifte både pounds til kilo, inches til cm osv. Til dette må jeg jo ha et grafisk grensesnitt. Hvilket program anbefaler dere? Vil ikke ha slik at jeg må skrive grensesnittet i koden.

 

Jeg vet det er veldig tidlig og tenke på og at jeg må lære meg Python først men det er bare greit å ha i bakhodet. Gjere det ein gang for alle :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan noen gi meg en grei forklaringen på hva de forskjellige ordene gjør i Python? Som feks, raw_input osv, det mest grunnleggende.

Det er en innebygget funksjon i Pythons standardbibliotek.

1. Du kan få hjelp via IDLE. Skriv:

help(raw_input)

og trykk enter

 

2. søk på python.org

 

Jeg har jo nå tenkt å lage en kalkulator som kan skifte både pounds til kilo, inches til cm osv. Til dette må jeg jo ha et grafisk grensesnitt. Hvilket program anbefaler dere? Vil ikke ha slik at jeg må skrive grensesnittet i koden.

Du må ikke ha en GUI for å lage en kalkulator. Hold deg til tekstbaserte programmer i starten. Jeg laget selv en, og benytter den enda - 10 år senere. Raskest å bruke tastaturet til å skrive regnestykker.

Og forresten; når det gjelder python, så kan du skrive regnestykker direkte i tolkeren (i IDLE f.eks).

 

Anbefaler deg å anskaffe denne lille boken:

http://www.amazon.com/Python-Pocket-Reference-Your-OReilly/dp/0596158084/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1343096113&sr=8-1&keywords=python+quick+reference

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...