Gå til innhold

Xcom - Enemy Unknown (XCOM 2012)


Anbefalte innlegg

Oisann. Sett dette?

 

GasStation_06.jpg

 

Fikk på en måte sår på sjela da jeg hørte 2k skulle lage en fps på Xcom lisensen de hadde plukket opp fra Microprose. Men Firaxis lager et tur-basert strategi-spill samtidig, uavhengig av det andre teamet.. Lead designeren vokste opp på UFO, tvang alle i studioet til å spille det, angivelig. Og alle elementene er der fremdeles.. minus noe av små-fiklet, som jeg helt ærlig ikke kommer til å savne uansett..

 

http://www.youtube.com/watch?v=qg1BXnUyezs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende- men samtidig er det ikke ett realistisk look de går for. Usikker på om jeg kommer til å spille dette.

 

Savner spillmakere som lager fiktive historier på vår planet, og ikke hele tiden skal skape sine egne miljøer basert på sin egen fantasi...

 

The Witcher 2 gjorde samme feilen, og jeg klarte ikke å svelge den nye pandoralignende verdenen den nye regissøren lagde. Jeg foretrekker de sentraleuropeiske miljøene fra The Witcher 1 hver eneste dag i uken, året rundt.

 

Jeg håper de har med regn og tåke for å skape stemning ihvertfall. Dersom man bare skal kjempe på solskinnsdager, og i perfekte solnedganger som på bildene i filmen, hopper jeg glatt over denne.

 

http://xenonauts.com/

 

Har forhåndsbestilt dette :)

Lenke til kommentar

:) Ingen som har spilt UFO: Afterlight, Aftershock, osv, med "simultaneous action system"? De er veldig gode "moderniseringer" av systemet, uten å miste den taktiske delen. Samme typen system som i Brigade E5 og 7.62. Det er egentlig et mye bedre system, som ser noenlunde ut i bedre grafikk. For hvis det er abstrakt, så kan du like gjerne spille originalen, ikke sant..?

 

Grunnen til at jeg ble så veldig positivt overrasket over Xcom 2012 er at de helt åpenbart har vært totalt med på hvor usannsynlig konge de forskjellige våpnene, all mekanikken, strategien med dekning, vegger du kan sprenge, forflytting, osv. er. Samme med den globale politikken, terror-missions, fanging av ufoer og ledere, osv. Men at de ikke har noe stort behov for å se "time-units" nede i venstre hjørnet, osv.

 

Litt samme som gjorde Silent Storm så bra. Egentlig, i det spillet, så hadde du jo ikke time-units i det hele tatt. Du hadde et digert tall, og en indikator som viste at nuh er det for lang tid til å skyte et snap-shot. Du telte aldri time-units mens du spilte det, ikke sant.

 

Xenonauts ser artig ut, da. Men det er ikke alltid at forenkling av en del ting gjør at du mister innlevelsen. Høres jo bra blåst ut å si det etter alle de grusomme konsoll-spillene de siste fem årene, men allikevel...

 

http://www.youtube.com/watch?v=JpvQGHCFKpQ

(Lead designeren på høyre siden. :))

Endret av nipsen
Lenke til kommentar

Spilte Silent Storm'ene akkurat som XCOM jeg, hadde alltid kontroll på TUs. Måtte jo passe på å ha nok igjen til å kaste granaten og slikt. :p

 

Holder på med Afterlight nå da (etter Steam tilbudet som var for ikke så lenge siden) men foretrekker faktisk Aftermath i den serien. Vet ikke om det er pga grafikken eller hva.

Lenke til kommentar

Jo, jo. Jeg telte endel jeg og. Men du /kan/ la være, og bruke "reservér tu" knappen. Så jeg klarer ikke å være så skeptisk som jeg burde i forhold til "gå langt, gå kort og skyte, spring, sikt og forbered skudd" versjonen..

 

Er det i Afterlight du begynner på Mars, eller noe slikt?

Lenke til kommentar

Er det i Afterlight du begynner på Mars, eller noe slikt?

 

Ja, du starter på Mars. Prøver å huske hva som skjedde i toeren (Aftershock) uten hell. :p Dvs jeg trodde dén var på Mars, men ser ut som man skulle ta igjen jorden der (ifølge mobygames). Spilte vel aldri ferdig Aftershock.

 

Greit med litt simultaneous slåssing også (blir litt Frozen Synapse-aktig) men er svakt for gode gamle XCOM turn-based. Er mindre skeptisk til Firaxis' XCOM remake da etter at jeg leste et intervju på RockPaperShotgun i går der Solomon bekrefter at man kan slå av GlamCam™ opplegget!

Endret av Godsaker
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Noen som er spent på det nye spillet nå da? Ser egentlig ganske greit ut, litt nyutvikling av serien, samtidig som det fortsatt kan kalles et XCOM-spill. Er egentlig glad de kvittet seg med TUs, men håper at soldatene er litt mer treffsikre til gjengjeld, siden du ikke vil få skutt tre-fire ganger på en tur lenger.

 

Kom også over denne i dag. Et tilbakeblikk på det første spillet :)

Lenke til kommentar

Det nye ser spennende ut, men en del forenklet på flere områder. Færre soldater å styre, aliens angriper ikke din base, kun en base osv. Samtidig er nok ikke soldatene så mye mer treffsikre heller i følge enkelte previews. Eller, en 90 % sjanse til å treffe betyr at 1 av 10 skudd skal bomme, og de "de små talls lov" indikerer at en risikerer lange tapsrekker selv om sannsynligheten for dette er liten.

 

Uansett synes jeg det ser bra ut og det frister veldig å prøve det når det kommer. Dagbladet og Pressfire.no hadde også en liten artikkel om spillet i dag, hvilket trigget meg til å se litt nærmere på det.

Lenke til kommentar

Sålenge det fortsatt er like skummelt og krevende, så tror jeg at det skal gå greit. Anker litt på at de har redusert geoscape en del, men det virker som om de har beholdt de fleste elementene. Spillet kommer jo også med en iron man-modus, hvor du bare har en lagringsfil, og spillet autolagrer hver gang du gjør noe. Tror jeg går for den med en gang, med mindre spillet er vanskelig å sette seg inn i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...