Gå til innhold

Ny innen programmering.


Anbefalte innlegg

JavaScript uten skikkelig OOP og php uten å forholde seg til datatyper er ikke noe kult =\

Om du begynner med java eller C#, har du kort vei til de andre språkene om du heller vil bytte, da det er mye som går igjen.

 

Hørres ut som det blir enten Java eller C#

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går selvfølgelig på personlige preferanser. For en del år tilbake begynte jeg å lære meg det basiske i C#. Deretter gikk jeg over til enkel webutvikling. Da jeg begynte på høgskole var det PHP og JavaScript 1.semester, så java på 2. semester. Nå er jeg ferdig med Java, og jeg har begynt å se på C# igjen, jeg trivdes ikke med Java.

Lenke til kommentar

Sto egentligt mellom Java og C#, men trur eg har bestemt meg for C# nå.

 

Noen gode bøker til C#, for folk som aldri har programmert før.

Godt valg! Det er et utrolig pent og lekent språk, samt at du kan gjøre hva pokker du vil med det!

Selv har jeg brukt "Sams - Teach Yourself the C# language in 21 days". Følger du leksjonene, og jobber jevnt nå i løpet av somemren så blir dette bra.

Lenke til kommentar

Sto egentligt mellom Java og C#, men trur eg har bestemt meg for C# nå.

 

Noen gode bøker til C#, for folk som aldri har programmert før.

Godt valg! Det er et utrolig pent og lekent språk, samt at du kan gjøre hva pokker du vil med det!

Selv har jeg brukt "Sams - Teach Yourself the C# language in 21 days". Følger du leksjonene, og jobber jevnt nå i løpet av somemren så blir dette bra.

 

Takk for svar, tenker eg begynner etter jobb imåra :p

Endret av Noiz
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det: Du kan helt fint lære deg å programmere elementære ting, samt lære deg spesialiteter og syntaksen til C# på 21 dager, men det krever jo mye tid å bli en god programmerer. Programmering er jo et typisk modningsfag vettu :) Vi får håpe motivasjonen din holder, så må du huske på å bruke forumet aktivt.

 

Jeg har dessuten klart meg uten CD-en. Etter litt Googling fant jeg ut at CD-en inneholdt ferdige kodeeksempler og slikt, men jeg tror du skal klare deg foruten.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Anbefaler deg å begynne med Java. Det er dette de fleste universiteter gjør verden rundt, som gir en god indikasjon på at det er et bra sted å begynne.

 

http://www.joelonsof...avaSchools.html

 

Jeg er delvis enig med han i artikkelen, OldMan, men Java er et svært nyttig språk å ha i CV-en sin i dagens jobbmarket. Om man kan skrive en hash table i C++, er det en fin bonus, men på langt nær ikke et krav for å få seg en interessant stilling i dag. Sant nok, jeg har inntrykket av at det er svært mange interessante stillinger som kun ansetter C/C++-kompetente folk, mye til Qt, osv., men det finnes utrolig mange fler antall stillinger som stipulerer krav om enten gode C#- eller Java-kunnskaper.

 

Takk for artikkelen, forresten. God lesing.

 

Til trådstarter: Noter deg at C# hovedsaklig har målplattformen som Windows, og at det brukes svært lite på andre plattformer. Android, f.eks., bruker utelukkende Java til utvikling av apps (med noen sære unntak), og fordi Java også brukes mye på alle plattformer, kan derfor Java være et bedre språk å kunne. Sant skal sies, når du kan den ene, er det lett å lære den andre, som egentlig er et rimelig generelt utsagn om programmering.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Til trådstarter: Noter deg at C# hovedsaklig har målplattformen som Windows, og at det brukes svært lite på andre plattformer. Android, f.eks., bruker utelukkende Java til utvikling av apps (med noen sære unntak), og fordi Java også brukes mye på alle plattformer, kan derfor Java være et bedre språk å kunne. Sant skal sies, når du kan den ene, er det lett å lære den andre, som egentlig er et rimelig generelt utsagn om programmering.

Plattform-kompatibilitet synes ikke jeg er et stort poeng når en skal lære et språk. Dessuten når Windows 90% av markedet allikevel.

Det er også i stor grad flyttbart. Mono er mer eller mindre på samme nivå som Microsoft .NET. Det eneste som mangler er Windows Presentation Foundation og Active Directory, hvor den sistnevnte uansett ikke kan flyttes til andre plattformer da det ikke finnes på andre plattformer.

Akkurat nå jobbes det med å støtte .NET 4.5 (som blir sluppet på slutten av året)

Mer om hva som foreløpig fungerer:

http://www.mono-proj...m/Compatibility

 

Du kan også bruke Mono på Android (MonoDroid)

Også på iOS med MonoTouch

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ganske typisk at hver gang noen kommer i C++-forumet og søker råd fordi vedkommende ønsker å begynne med C++, så er det side opp og side ned med "ikke begynn med C++". Hvis motivasjonen er tilstede, så går det helt fint å lære seg C++ som første programmeringsspråk. Riktig nok, hvis det primære målet med programmeringen er å lage nyttige programmer med en gang, så kommer du nok fortere i gang med det om du begynner med Java eller C#. Om du imidlertid ønsker å lære programmering for interessen sin skyld, så er C++ et minst like godt (om ikke bedre) alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske typisk at hver gang noen kommer i C++-forumet og søker råd fordi vedkommende ønsker å begynne med C++, så er det side opp og side ned med "ikke begynn med C++". Hvis motivasjonen er tilstede, så går det helt fint å lære seg C++ som første programmeringsspråk. Riktig nok, hvis det primære målet med programmeringen er å lage nyttige programmer med en gang, så kommer du nok fortere i gang med det om du begynner med Java eller C#. Om du imidlertid ønsker å lære programmering for interessen sin skyld, så er C++ et minst like godt (om ikke bedre) alternativ.

Hykler.
Lenke til kommentar

PHP og en liten webserver er vel også et greit sted å starte. Enkelt å begynne å lage små "hello world" greier og du kan dra nytteverdi av det med en gang og man plukker opp HTML, CSS, XML og etterhvert Javascript samt SQL underveis. De fleste trenger forståelse for alle disse teknologiene før eller siden. Webapplikasjoner er en kjempefin måte å lære programmering på.

 

Forøvrig masse fine tutorials for alle populære språk på W3C Schools.

Lenke til kommentar

Ganske typisk at hver gang noen kommer i C++-forumet og søker råd fordi vedkommende ønsker å begynne med C++, så er det side opp og side ned med "ikke begynn med C++". Hvis motivasjonen er tilstede, så går det helt fint å lære seg C++ som første programmeringsspråk. Riktig nok, hvis det primære målet med programmeringen er å lage nyttige programmer med en gang, så kommer du nok fortere i gang med det om du begynner med Java eller C#. Om du imidlertid ønsker å lære programmering for interessen sin skyld, så er C++ et minst like godt (om ikke bedre) alternativ.

Hykler.

 

Åja, gidder du å utdype den der litt, eller foretrekker du å bare slenge ut ubegrunna påstander og sånt? Det er kanskje en greie som du liker å drive med eller noe?

Endret av Dead_Rabbit
Lenke til kommentar
Åja, gidder du å utdype den der litt, eller foretrekker du å bare slenge ut ubegrunna påstander og sånt? Det er kanskje en greie som du liker å drive med eller noe?
Ok.

 

Ganske typisk at hver gang noen kommer i C++-forumet og søker råd fordi vedkommende ønsker å begynne med C++, så er det side opp og side ned med "ikke begynn med C++".

 

Riktig nok, hvis det primære målet med programmeringen er å lage nyttige programmer med en gang, så kommer du nok fortere i gang med det om du begynner med Java eller C#.

 

Hykler.
QED.

 

 

Neida, men det jeg reagerte på var at du egentlig sa akkurat det samme som alle andre her inne. "Java, osv., er bedre å begynne med." Folk sier jo faktisk aldri "ikke begynn med C++."

 

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Web er veldig høyt oppe i stakken å begynne, da. Jeg anbefaler enten Java, pga dens vennlighet mot nybegynnere, eller C, pga dens grunnleggenhet.

 

Og midt i mellom finner vi JavaScript, som jo er webrelatert, og slett ikke noe dumt utgangspunkt.

Jeg er egentlig for statisk sterk typing i et nybegynnerspråk fremfor dynamisk svak typing. Det er også litt mer alminnelig objektorientering i Java.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...