Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjemmeundervisning vgs


Anbefalte innlegg

Jeg går nå i tiende klasse. Jeg trives ikke i det hele tatt og tror(vet på en måte) jeg lider av angst. Sosial angst tror jeg. Jeg har ikke fått det diagnoser, men er ganske sikkert. Er også veldig deppa og har vært det i over et år nå. Har høyt fravær på skolen, gruer meg til hver eneste skoledag og gråter ofte bare på grunn av skolen. Jeg takler ikke tanken på å starte på vidergående til høsten. jeg er sikker på jeg kommer til å drukne i fravær. Har forresten lyst til å gå studiespess.

 

Jeg tror det beste for meg hadde vært å hatt hjemmeundervisning eller noe lignende. Det viktigste for meg er at jeg får være hjemme/alene eller i en mindre gruppe. men går det egentlig an? Jeg har jo ikke blitt diagnosert med noen sykdom som gir grunn til å være hjemme.. Går det på en eller annen måte og få det likevel? Om det for eksempel bare er depresjon og angst som skal til er det nok ikke så vanskelig for meg å få det diagnosert heller så lenge jeg forteller sannheten. Hvordan kan jeg gå frem? Hadde satt pris på om noen kunne fortalt litt om erfaringer eller andre tips, her eller gjerne på pm også!

 

Håper på svar. :)

Endret av always
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært i akkurat samme posisjon som deg. Jeg lider av sosial fobi og agorafobi (redsel for åpne plasser eller situasjoner med mange mennesker), så jeg hadde et veldig høyt fravær i tiende. Jeg hadde det like fælt på vgs og prøvde 3 år på rad å klare meg gjennom et skoleår. Jeg satt oppe hele natten bare så jeg slapp å våkne til at det var en ny skoledag, og sov når jeg kom hjem fra skolen.

 

Det jeg tror du bør gjøre er å få moren eller faren din til å kontakte skolen og forklare situasjonen, slik at skolen kan hjelpe deg med å finne den beste måten for deg å få hjelp på. Ta tak i dette problemet med én gang, slik at du kan bli frisk så fort som mulig. Og hvis du ender opp med å ikke kunne gå på vgs, så vil du sikkert få et friår der du får psykologisk hjelp og blir frisk nok til å klare å gå på vgs etter det friåret.

Jeg er 22 år gammel og jeg får nå psykologisk hjelp, deretter skal jeg utdanne meg som privatist, men for deg vil jeg anbefale å jobbe så hardt du kan med å bli frisk slik at du kan gå på vgs.

 

Uansett, om du eller foreldrene dine tar kontakt med skolen så vil de sikkert kunne gjøre noe for å hjelpe deg.

 

Jeg har ingen erfaring om hjemmeundervisning på ungdomsskolen, så spør om det også.

 

Jeg håper ting ordner seg for deg, for jeg vet hvor vanskelig det er å slite med det du gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for bra svar!

Læreren min vet at jeg mistrives på skolen og prøver så godt hun kan for å hjelpe. Tror ikke hun helt vet hva hun skal gjøre selv. Vet ikke om hun vet jeg lider av angst, men hun kan jo ha sine mistanker. Jeg har fått lov til å være på et slags rom med en venninne i noen matfriminutt sånn jeg ikke trenger å omgås med så mange andre. Har også begynt å snakke med en dame som jobber på skolen en gang i uken.

 

Jeg tror jeg nesten bare må holde ut de siste måndene i tiende klasse. Læreren sier at jeg bare må komme med forslag til ting hun kan gjøre for at jeg skal få det bedre på skolen. Har veldig lyst å bli frisk, og skal prøve så hardt jeg kan. Er det i det hele tatt muligheter for hjemmeundervisning/privatist? Hvis det går så kunne jeg jo kanskje snakket med rådgiveren og hørt litt om hun vet noe mer om det.

Igjen, tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke så mye om hjemmeundervisning på ungdomsskolen, men det kan sikkert en lærer fortelle deg noe om, eller så kan du søke det opp. Jeg synes du skal fortelle henne at du tror du har sosial angst, og om det er mulig for deg å komme i kontakt med psykolog. (Dette bør du forsåvidt også ta opp med foreldrene dine, for jo lenger du har det som dette jo verre blir det og jo lenger tid jo vanskeligere vil det være å bli frisk.)

 

Dette kan du forsåvidt også dra til legen din med. Fortell ham/henne situasjonen og så vil de vurdere det og sende inn en rekvisisjon til den psykiatriske tjenesten som er i nærheten av deg, og da vil de kontakte deg og sannsynligvis ha samtaler med deg og sette opp en plan for hvordan du skal bli frisk. Jeg opplevde aldri at skolen hjalp veldig når jeg fortalte hvordan jeg hadde det, så jeg vil tro det er best å ta dette med til en lege eller å kontakte den psykiatriske tjenesten nær deg.

 

Håper dette hjelper, jeg er litt usikker på hva skoler gjør i slike situasjoner siden jeg ikke har vært på ungdomsskolen på en stund.

 

Om du ender opp med å måtte studere som privatist så finner du sikkert noe informasjon her https://www.privatistweb.no/prweb/start.action?index=true eller så kan du stille spørsmål om det til rådgiveren på skolen din.

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket litt med lovteksten i opplæringsloven. Det ser faktisk ut som om det nå er lov å ha et opplegg med hjemmeundervisning i grunnskolen. Det må være et godkjent opplegg som skolen er med på.

 

Skolen har også plikt i forhold til opplæringsloven til å tilrettelegge for de elevene som har spesielle behov. Foreldre, fastlege og rådgiver på skolen, bør vel være "de rette knappene å trykke på".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...