Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg krangler litt med min nye Ivy Bridge, i5 3570K, på et Asus P8Z77-V Pro kort. Kjører stabilt på 4.5 GHz med vcore på 1,344V under full load, noe jeg syntes er i meste laget på så lav frekvens. Ser veldig mye forskjellige klokkeresultater og driftspenninger, blant annet 4,6GHz@1,184V. Jeg kjører en relativt hissig vannkjøling og holder CPU-en under 80 grader nesten lydløst, så har mer å gå på her.

 

Lurer på om noen har noen innspill til hva jeg kan prøve eller burde gjøre for å oppnå høyere frekvens og helst lavere spenning?

 

Målet var 4,8-5,0GHz, med såpass lav spenning at CPU-en vil overleve noen år. Bruker CPU Offset spenning for å unngå konstant høy spenning. Med konstant Vcore på 1,302V greier jeg 4,5GHz, og må opp på 1,37V for å oppnå 3,6GHz.

 

Har lite erfaring så blir glad for alle saklige innspill;) Legger ved Screenshot av bios, og CPUz og temp når jeg kjører prime.

post-22318-0-42105200-1336146924_thumb.jpg

post-22318-0-64368300-1336146935_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4.8-5.0 GHz kan du bare glemme med Ivy Bridge på ferdigkjøling, for 5GHz må du nok ha nedkjølt vann og en veldig heldig brikke. Kanskje fasekjøling til og med.

De fleste pleier også å gi seg når de når 80°C i Prime95 med Intel-prosessorer når de overklokker. Ivy Bridge tåler bare 5°C høyere temperaturer enn Sandy Bridge, så du har absolutt ikke mye å gå på.

Lenke til kommentar

4.8-5.0 GHz kan du bare glemme med Ivy Bridge på ferdigkjøling..

 

Han skriver at han har "relativt hissig vannkjøling"..

 

Men uansett, rart at han trenger såpass mye volt for å oppnå den clock'n han har sammenlignet med andre posts på nettet.

Lenke til kommentar

Yepp, som sunbug skrev. Jeg har en del å gå på når det gjelder kjølinga så dette er ikke problemet enda. Kjører det bare stille nå til jeg trenger mer guff. Lurer vel egentlig på om det er noen settings jeg ikke kan noe om som jeg kanskje burde gjort noe med?

Lenke til kommentar

Yepp, som sunbug skrev. Jeg har en del å gå på når det gjelder kjølinga så dette er ikke problemet enda. Kjører det bare stille nå til jeg trenger mer guff. Lurer vel egentlig på om det er noen settings jeg ikke kan noe om som jeg kanskje burde gjort noe med?

Internal PLL overvoltage hjelper på Sandy Bridge, men om det samme skjer med Ivy Bridge vet jeg ikke.

 

Igjen av Sandy Bridge-erfaringer, CPU VCore er det eneste som har noen praktisk effekt på maks klokk. Sannsynligvis siden man kun overklokker med multipliere.

 

Base clock kan gi deg 100-200 MHz ekstra, men det koster ofte like mye spenning som vanlig multiplier.

Lenke til kommentar

4.8-5.0 GHz kan du bare glemme med Ivy Bridge på ferdigkjøling, for 5GHz må du nok ha nedkjølt vann og en veldig heldig brikke. Kanskje fasekjøling til og med.

De fleste pleier også å gi seg når de når 80°C i Prime95 med Intel-prosessorer når de overklokker. Ivy Bridge tåler bare 5°C høyere temperaturer enn Sandy Bridge, så du har absolutt ikke mye å gå på.

 

Som vanlig har arni90 helt rikig her, 4,8-5ghz kan du nok legge fra deg. Og siden du "bare" har 1,344v og nesten 80c etter rett under 15 min med prime så har du nok ikke så veldig mye mer å gå på. Men uansett, 4,5ghz på ivy er jo bra det da, ikke noe å være misfornøyd med !

 

Vil ha ivy jeg også :( Lykke til videre !

Lenke til kommentar

Guide for overklokking av Ivy Bridge.

 

Du kan prøve å redusere CPU PLL for å få ned temperaturen.

 

Ellers bør du starte på lav spenning (CPU VCore) og prøve maks. frekvens før du øker spenninga.

Det er mange som starter på en for høy spenning og blir begrenset av temperaturen, som du kan se her.

IB skalerer også mye dårligere ved spenningsøkning enn SB på luft/vann.

 

Hva klarer du på 1,2 Volt?

 

4,8-5 GHz må du ha flaks med CPU for å klare uten minusgrader.

Lenke til kommentar

Takk for innspill:) Har lekt rundt med snart alle mulige settings som kan ha innvirkning uten noen bedre resultat, Internal PLL Overvoltage er på, men kjører fortsatt auto på CPU PLL. Hvilke verdier er det folk leker med her?

 

Loke_h: Jeg gikk gjennom guiden, takk for den men kom dessverre ikke lengre. Jeg har gått fram ved å øke til maks frekvens før jeg har økt spenninga ja, og når 4,3GHz ved konstant 1,2V, videre mener jeg at så sånn ut:

4,4GHz@1,24V

4,5GHz@1,30V

4,6Ghz@1,38V

 

Stoneheart: Kunne du ha posta bios settings? 4,6GHz på 1,25V er pent, og ja det kan jo sikkert være en god chip. Hvor høyt greier du å få den? og hva slags PLL kjører du på?

Lenke til kommentar

Spenning/frekvens kurven jobber veldig imot deg etterhvert, hadde gitt meg på 4,5.

 

Har min 3770k stabil(*) på 4,4ghz og 1,145v. Ganske fornøyd med det, har da ca. like temperaturer som du hadde i første post. (med luftkjøler).

 

*10x4gb runder med intelburntest.

 

Edit: Kanskje litt optimistisk og si stabil, men ikke mye mer som må til.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Yepp, dere har nok helt rett. Jeg har vel egentlig ikke kommet mye lengre enn når jeg starta tråen Holder meg på 4,5GHz ei stund siden det ser ut som det er det chipen min vil gi meg, men har jo fortsatt lyst til å pushe mer:P Drøyer litt og ser på resultater etter folk har dytta litt høyere spenninger over tid. Takk for alle svar, og om om noen kommer over noe er jeg fortsatt åpen for nye hint:)

Lenke til kommentar

Hei, jeg ny når det gjelder overklokking, men har faktisk akkurat fått meg pc med nøyaktig samme prosessor og hovedkort som OP.

Kan du hjelpe meg å få klokket pcen min? Har prøvd litt selv, men kun med AI tweaker i biosen..

 

blir ganske forvirret over turboV, tpu bryter på hovedkortet osv

 

Har en phanteks ph-tc14pe luftkjøler, litt usikker på mengden kjølepasta som jeg brukte, men cpuen holder 25 grader idle.

 

Hvilke programmer burde jeg laste ned hvis jeg skal måle temp under load osv? hvor finner jeg dem?

Er ikke ute etter å presse pcen min alt for hardt, vil bare få litt ekstra ut av den uten at den overanstrenger seg : p

 

EDIT:

i biosen, under AI tweaker står det:

Synchronizing Target CPU Tubo-mode speed 4223 mhz, vil det si at pcen er klokket til 4,2 ghz da eller?

Endret av g0b
Lenke til kommentar

Ikke bry deg om hva IDLE tempen viser da denne kan vise så ekstremt mye feil.

 

 

Tempen du må se på er når du stresser CPUen fullt. Kjører den på 100% over tid, temperaturen ser du etter en halv time - time :)

 

 

ang kjølepasta, et lite riskorn holder som regel, helst ikke mer en det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...