Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Grunnlag for vurdering?


Anbefalte innlegg

4/6 vurderinger holder det til grunnlag?

 

har tatt de fire første prøvene i et avsluttende fag der jeg har fått gode karakterer, kan jeg bare skippe de 2 siste vurderingene slik jeg ikke risikere å gå ned i karakter på de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror de 2 siste prøvene da telles som karakteren 0

 

slik gjør læreren vår det iallefall -.-

haha det er jo helt fucket, hva om en er syk de to siste da? ligger på 5er så detter ned på 3er.. tviler på det er sånn.

Lenke til kommentar

Det varierer litt fra lærer til lærer hvordan dette gjøres, men det er nok ikke uvanlig å telle det som stryk på prøven og at det dermed kan trekke nedover. Om dette er pensum som du ikke tidligere har blitt prøvd i, så vil jo ikke læreren ha mulighet til å vurdere den helhetlige kompetansen din. Derfor er det mange lærere som arrangerer en ekstra prøve for de som har gått glipp av en, eller en avsluttende prøve for å teste litt av alt. Er det "fucket"? Nei. Er du syk på eksamen, så får du ikke karakter i det hele tatt og må ta den opp igjen om du vil ha vitnemål. På høyere utdanning står du der uten noe som helst dersom du ikke kan møte til eksamen, som i svært mange emner er eneste vurderingsform.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Telles ikke som karakteren 0 vil jeg tro, det er ikke normalt :p

Men er du kan jo hende du må ta opp igjen en av prøvene om du skipper begge :p

 

ta opp igjen prøve er noproblem det fordi da har jo jeg fått lengre tid til å øve, så det er win/win situation

Lenke til kommentar

I utgangspunktet har alle 6, og så ser lærarane etter ting å trekkja elevane ned for i prøven. Blank prøve = 6! :)

 

 

Nei, slik fungerer det ikkje. Møter du ikkje opp på prøvene dine utan gyldig årsak, må læraren rekna det som 0.

 

Sykdom er gyldig grunn

Lenke til kommentar

Slik det var for meg pleide ikke det å være noe problem. Om man var på, som deg, 4/6 prøver så var det vanlig å ta gjennomsnittet av de en var på og overse de en ikke var på (likegyldig til hvorfor man var borte).

 

Hvis det var særs viktig stoff på en av de man ikke gjennomførte pleide en å kunne ta den igjen.

Lenke til kommentar

Slik det var for meg pleide ikke det å være noe problem. Om man var på, som deg, 4/6 prøver så var det vanlig å ta gjennomsnittet av de en var på og overse de en ikke var på (likegyldig til hvorfor man var borte).

 

Hvis det var særs viktig stoff på en av de man ikke gjennomførte pleide en å kunne ta den igjen.

 

:w00t: Var dette på VGS?

Lenke til kommentar

Slik det var for meg pleide ikke det å være noe problem. Om man var på, som deg, 4/6 prøver så var det vanlig å ta gjennomsnittet av de en var på og overse de en ikke var på (likegyldig til hvorfor man var borte).

 

Hvis det var særs viktig stoff på en av de man ikke gjennomførte pleide en å kunne ta den igjen.

 

:w00t: Var dette på VGS?

Ja.

 

Edit: Siden det gjelder sykdom og ikke unnasluntring så ser jeg ikke for meg at dette kan være noe problem, selv for lærerne fra helvete

Endret av Student of Life
Lenke til kommentar

Det følger av opplæringsforskriften § 3-3 annet ledd at fravær i seg selv ikke er et lovlig hensyn å legge vekt på når standpunktkarakterer skal fastsettes.

 

Derimot er det fagets samlede kompetansemål som skal vurderes, jfr. § 3-1 og 3-3 første ledd. Dette innebærer at hvis ditt fravær innebærer at du ikke dokumenterer oppnådd kompetanse i delkompetansemål, kan du få en lavere karakter i faget som helhet. Du skal dokumentere din kompetanse - det er ikke slik at du starter på 6 og jobber deg nedover ved å være dårlig. Du starter på 0.

 

Læreren er ikke forpliktet til å gi deg "Ikke vurderingsgrunnlag" med mindre vedkommende har et så svakt grunnlag på deg over faget som helhet til ikke å kunne sette noen karakter, jfr. § 3-3 siste ledd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...