Gå til innhold

Kreatin


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har bare et spørsmål om kreatin og den slags.

 

For en som deffer fremover til sommern, og som i tilegg vil få seg mer muskler... så er spørsmålet da om kreatin og alle de kosttilskuddene påvirker fettforbrenningen og det med at glykogenlageret blir tomt etter en styrketrening? Fordi jeg har lyst å starte med kreatin, og jeg pleier flest ganger å gå rett etter styrketreningen siden glykogenlageret da er tomt, som gjør at man brenner mer fett da. Men om jeg liksom tar kreatin før en styrketrening, er det slik at jeg på en måte bruker energien fra kreatinet, eller bruker jeg fortsatt glykogenlageret bare at jeg fortsatt orker mer ?

Det er det jeg lurer på, og plese om dere kan svare så hadde det vært fint :) Vil bare ikke få masse kommentarer om at ikke ta kreatin og bla bla bla, hehe :) Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kreatin inneholder ikke energi og vil ikke påvirke glykogenlagre eller fettforbrenning på noen måte.

 

Ett tips kan dog være å faktisk å lese om kosttilskudd før du kjøper de. Les hva kreatin er, hvordan det virker og hva effekten er.

Lenke til kommentar

Takker for svar, MEn jeg tenkte liksom.. når man tar kreatin så får man en effekt av at man orker mer (Muslkene klarer mer) MEn er det fortsatt nødvendig med raske karbohydrater etter en styrkeøkt om jeg tokk meg kreatin før treningen ?

Lenke til kommentar

Kreatine gjør slik at muskelene dine klarer mer juling, som er det som skaper større muskler.

 

Et tips jeg har for deg, er å ta en pause etter hver tredje måned (4 uker av). Det er anbefalt, siden du kan risikere å stoppe produksjonen av kreatin i kroppen.

 

En annen ting er inntaket at kreatin, det er anbefalt å holde seg rundt 5-20 gram hver dag, men det varier helt fra person til person. Skal man være på den sikre siden er det vanlig å ta 5 gram.

Lenke til kommentar

Nei det er en myte.

 

Nå er kreatin det kosttilskuddet som er forsket på i lengs tid, for eks en 20 års studie med 20g pr dag uten at de fant noen negative punkter.

Men overdosering som gir deg et pløsete ansikt/holder mye vann , som folk sier de ikke får med Kre-Alkalyn er kun pga i Kre-Alkalyn er det mindre kreatin.

5g pr dag burde holde.

Pausene man leser om på boksen er noe man var pålagt å printe pga det aktuelle kreatinet ikke har en langvarig studie bak seg, men kreatin er kreatin så oppholdet er en myte.

 

Samme som et produkt som ikke er gravid-testet må ha på etiketten ;ikke egnet for gravide helt til de betaler for en slik test.

Lenke til kommentar

Tusen hjertlig ;) Nå vet jeg jo at man bruker kreatin og alle de produktene som finnes for å holde ut mer og yte mer ved treningen, men kan kreatin tilskudd ogsånn (Bare) Brukes til styrke trening ? Kan man ikke ta seg en dose før en fettforbrenningstrening ? Som for eksempel så pleier jeg å gå om morgenen før jeg spiser frokost, slik at jeg forbrenner mye fett der og da! Men siden kreatin ikke inneholder noe kalorier, så hadde det ikke funket om jeg også tokk det før gåinga om morgenen ? :D

Lenke til kommentar

Du bruker det på deffen for å beholde muskelmasse, den effekten veier opp for det som evt skulle være negativt.

Du får ca 1 kg mer vekt pga vann, men det er vel ca 1 rep mer den hjelper deg med.

Kostholdet er 1000 ganger viktigere.

Lenke til kommentar

Skal du ned i vekt , så er du jo på at kcal-underskudd og da gidder du ikke bruke opp kaloriene på karb etter trening.

Du tømmer glykogenlagrene på trening, så vil du fylle de opp igjen med den karben du spiser frem til neste trening.

Men proteinen må du få i deg.

Lenke til kommentar

Jojo sant det! Så her er to spørsmål til deg :) Hvis du gidder å svare på den :) hehe:

 

1: Mener du her da, at jeg skal kutte ut de raske karbohydratene og bare ta meg proteiner ? eller ta begge ?

 

nr 2: Her er et sitat fra en side:

Raske karbohydrater er derfor særdeles viktig å innta rett etter treningen, da dette fyller opp glykogenlagrene i kroppen. Når man trener med vekter henter man engergi som er lagret i glykogenlagrene, og har man hatt en skikkelig økt er disse lagrene så godt som tomme etter trening.

 

De må derfor fylles opp igjen, som gjøres med raske karbohydrater. Normalt sett ville det tatt dagesvis å fylle disse lagrene, men kroppen er slik tilordnet at den like etter en relativt langvarig anaerobt arbeid (som til dømes vekttrening) omdirigerer alt som tas inn av enkle karbohydrater for å fylle glykogenlagrene igjen.

 

Etter trening er blitt avsluttet åpnes det en biokjemisk reaksjonsvei => glykogenlagrene. Her inntar glykogenlagrene raske karbohydrater slik at lagrene blir fulle og er klar for en ny økt. Men hver oppmerksom på hvor mye karbohydrater som kan inntas, da disse lagrene tross alt har et begrenset volum. En regel er at du bør få i deg 1 gram karbohydrater per kilo kroppsvekt den første halvtimen.

 

Og siden det står at jeg skal ha ca 1 g kg kropsvekt med raskekarbohydrater etter trening så tar jeg å bytter mellom 100g rosiner som er ca 66g karbohydrater og 75g riskaker som er da akkurat 60g raske karbohydrater. Men så er det dette da: Noen ganger så pleier jeg å gå i 45-60 minutter rett etter en økt med styrke, hvor glykogenlageret da er tomt og kroppen begynner å tære på fettlagrene når jeg tar meg en gåtur. og siden jeg går rundt 1 time, og den tiden som er ca 30 min etter en økt som man skal ta seg raske karbohydrate. Blir ikke den lukket igjen da underveis når jeg går i 1 time ? så etter at jeg liksom er ferdig med gåinga mi, så tar jeg da meg en proteinshake og 75g riskaker eller 100g rosiner.. Men er det farlig da ? spørsmålet er om (den frie åpningen) som man skal ta seg raske karbs lukker seg ? for hvis den gjør det og jeg så tar meg raske karbs etter 1 time :p Så sier det jo seg selv at de raske karbohydratebe lagres så som fett siden de ikke kommer til å brennes innen 4 timer senere :) ?

 

Håper du skjønnte :) haha

Lenke til kommentar

Svarer på begge på en gang.

 

Dropp karben, drikk proteinen og spis maten du skal ha den dagen om du skal ned i fettprosent

 

Det du skriver ellers stemmer 100% om du skal beholde vekten eller opp i vekt / bulk.

På en slik bulk har du et vindu på ca 30 min hvor det er ekstra godt opptak.

Vinduet lukkes ikke , det senkes bare til vanlig opptak.

 

Dette gjelder for de som skal opp i vekt/ muskelmasse.

 

 

Skal du ned i vekt er du på kcal-underskudd 21-28 kcal pr kg kroppsvekt og da vil man ikke bruke opp de få kaloriene man har med flytedne karb.

Lenke til kommentar

Så jeg skal bare fokusere på å få i meg nok proteiner etter trening og ellers iløpet av dagen og glemme de raske karbohydratene etter trening ? Men jeg vil gå ned i fett% sant det, men jeg vil fortsatt bygge litt og litt muskler, eller rettere sagt bli mer markert rundt omkring, hvis du skjønner :) ?

Lenke til kommentar

Så det at jeg trener hard mage nå, vil ikke funke ? uansett hvor bra jeg trener og hvor mye protein jeg får i meg ? for jeg tenker nok at det ikke bare har noe med kalori overskudd å gjøre :p man kan bygge bare av å få i seg nok proteiner :p sier mange personlig trenere isåfall

Lenke til kommentar

Hvorfor er kreatin så bra? :p

Blir man større? Bygger man mer muskelmasse? Yter man mer?

 

Kreatin er et stoff som kroppen kan bruke til å lage kreatinfosfat. Det er små mengder kreatin i alt kjøtt, og også i melk. Kroppen kan lage kreatinfosfat selv, men ved stor tilgang på kreatin så er den i stand til å lage mer. Kreatinfosfat lagres inne i musklene, og brukes til å lade opp igjen ATP (drivstoffet til alle muskler). ATP kan lades opp igjen ved hjelp av flere kilder, men kreatinfosfatet i musklene er det metoden som er raskest, og derfor viktigst ved kjappe og tunge øvelser.

 

En større mengde kreatinfosfat i musklene dine gir deg dermed en større evne til å mobilisere drivstoff veldig kjapt, og gir deg noen sekunder ekstra før alt "superdrivstoffet" er brukt opp og muskelen blir tvunget til å bruke andre ting som er litt treigere å mobilisere.

 

Kreatinfosfatet oppbevares i musklene dine ved hjelp av vann, derfor er ekstra vannvekt vanskelig å unngå ved bruk av kreatin, dersom du prøver å unngå dette så kan du i stedet ende opp med at kroppen blir dehydrert, og det er heller ikke bra for ytelsen. Dette ekstra vannet befinner seg inne i musklene og tilsvarer generelt sett en vektøkning på 1-3 kg. Siden dette er fordelt utover alle musklene i kroppen, så er det vanskelig å merke noen visuell forskjell på hver enkelt muskel.

 

Når man slutter på kreatin vil energilagrene inne i musklene etter bare et par dager gå tilbake til det normale, og du mister de ekstra sekundene med maks ytelse. Du beholder derimot den ekstra styrken du bygde ved hjelp av den ekstra ytelsen. Kreatin i seg selv bygger ikke muskelmasse, det bare gir deg et ekstra verktøy til å selv gjøre det. Om du ikke bruker verktøyet så får du ikke mye ut av det.

 

Sånn, håper jeg ikke bomma så alt for mye på de tekniske bitene, det er en stund siden.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...