Gå til innhold

Skal bygge nye pc , tips ?


Anbefalte innlegg

Hei , jeg skal bygge ein sterk pc for redigering , livestreaming og gaming. Har satt opp ei liste over deler jeg har sitt på. Har ikkje så mye peiling på kva som er godt lenger. Men her er liste. viss det er noe annet du vil jeg skal kjøbe , legg det til i kommentaren. og gi og noen tips på kva som passer og hva som er godt.pc'en skal og være istand til og kjøre 3 skjermer, ikke eyefinity, men bare 3 skjermer. takk for hjelpen.

Har eit budsjett på max 20 000 , helst 18 000.

 

Hovedkort: http://www.komplett....=650757#reviews

(ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155) ( dette er eit nytt jeg fant , fordi det andre ikke passet til prosessoren. )

 

Case: http://www.komplett....spx?sku=599984¨

(Cooler Master HAF X Big Tower Sort)

 

Prosessor: http://www.komplett....=650238#reviews

(Intel® Core i7-2700K Processor)

 

Ram: http://www.komplett....aspx?sku=656485

(Corsair Dominator DDR3 1600MHz 32GB)

 

harddisk: http://www.komplett....=648574#reviews

( Samsung SSD 830 series 256GB )

http://www.komplett....=646112#reviews

( Seagate Barracuda 500 GB )

 

skjermkort/skjerm :http://www.komplett....=623122#reviews

(Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX) Og 2x BenQ G2420HD. ( noen tips for bedre eller mer for pengene ? )

 

Lydkort: http://www.komplett....=347274#reviews

(ASUS Xonar DX)

 

Programvare : Microsoft Windows 7 Ultimate eller Home premium.

Strømforsyning: kunne ikke finne den rette.

 

CPU-vifter: ( trenger extern fordi jeg har hørt at viften på

i7 2700k er bråkete og dårlig)

 

Hadde og vert fint viss dere kunne finne linker eller navn på andre ting dere ville byttet på.

Endret av Fr1Tzo3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Prosessoren du har valgt bruker LGA1155 sokkelen, mens hovedkortet har sokkel 2011.

 

2. Minnet er unødvendig dyrt, og antageligvis mer enn du har behov for.

 

3. 1 HD 6870 vil ha problemer med å spille over 3 skjermer, om du kun skal spille over én av skjermene vil det gå relativt greit på alt annet enn de mest krevende spillene (Metro 2033, BF3, etc.)

 

4. Hvis du skal ha en tredjepartskjøler til CPU må du sørge for; at enten kjøleren er høy nok for høye minnebrikker; eller at du velger lave minnebrikker (Vengeance Low Profile for eksempel).

 

5. SSD - her ville jeg heller ha valgt Intel 520 serien eller Samsung 830 serien.

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Om du virkelig vil legge pengene i PC-en, kan det være en ide å kjøpe socket 2011 med 6 kjerners cpu. Lagde nettopp et oppsett til en kamerat som skulle brukes til å redigere 4k film. De gikk for socket 2011, det blir dyrere, men også bedre, går egentlig mest på hvor seriøst redigering du skal gjøre.

 

Derimot om du skal gå for socket 1155, burde du kjøpe det nyeste brikkesettet (Z77).

 

Angående skjermkort kan det tenkes at du vil gå for GTX 670 når det kommer eller bare slå til med et GTX 680?

 

Hadde vært greit med et budsjett.

Lenke til kommentar

Hvis du gir oss et anslag, hvor mye redigering (og av hva) i forhold til hvor mye spilling vil du bruke maskinen til? LGA2011 er en fordel når det kommer til redigering, men har lite ekstra når det kommer til spill (med andre ord "bortkastede" penger hvis du spiller 80% av tiden).

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Hvis du gir oss et anslag, hvor mye redigering (og av hva) i forhold til hvor mye spilling vil du bruke maskinen til? LGA2011 er en fordel når det kommer til redigering, men har lite ekstra når det kommer til spill (med andre ord "bortkastede" penger hvis du spiller 80% av tiden).

 

-Deluze

Det jeg har tenkt og bruke den til eg 80% Gaming/Livestreaming , skal bare redigere kort filmer , og kansje gjøre noen 3D effekter iblant. ikke noe annet en det.
Lenke til kommentar

Greit, da har jeg et forslag til deg.

 

3 ting å bemerke først:

 

1. Jeg har tatt utgangspunkt i hva du selv har satt opp og jobbet litt fritt innen budsjettet.

 

2. Skjermer og skjermkort er ikke tatt med her, de ligger som linker ved siden av.

 

3. Dette er over hva jeg personlig ville ha kjøpt (deler av det i det minste), med andre ord kan vi slanke summen litt uten at det går nevneverdig utover ytelsen.

 

post-158996-0-01117000-1336057581_thumb.png

 

 

Av skjermkort har jeg to forslag, det beste (single gpu) skjermkortet på markedet, eller et rimeligere kort som allikevel drar alt av spill i dag, om enn ikke på 100 % eye candy.

 

HD 7870 - 2600,-

GTX 680 - 4200,-

 

Oppsettet over kommer på 11 761,- hvilket vil si med GPU er prisen:

Oppsett m/ 7870 = 14 380,- (m/ skjermer = 19 180,-)

Oppsett m/ 680 = 15 930,- (m/skjermer = 20 730,-)

 

3x skjerm = ca. 1600x3 = 4800,-

 

 

Det er ikke optimalt siden det sprekker budsjettet ditt (og jeg har ikke kommet til lydkort engang(!)), men det er en start.

 

Fra her vi er nå kommer 3 spørsmål:

 

1. Trenger du 3 skjermer? Nå?

 

2. Trenger du et dedikert lydkort? For de aller, aller fleste er de integrerte lydkortene nok.

 

3. Trenger du en 240 GB SSD?

 

 

Før jeg lar deg gruble litt på denne posten, og gir andre en mulighet til å kommentere har jeg et par punkter til:

 

1. Jeg har lagt til et annet kabinett enn det du hadde plukket ut, grunnen er at du nevner støy og i7-2600K, Obsidian 550D er langt mer stille enn HAF'en du har plukket ut.

 

2. Det er ikke noe problem å velge noen andre komponenter for å slanke sluttsummen på oppsettet mitt uten å miste nevneverdig ytelse.

 

 

-Deluze

 

 

Edit:

 

Jeg tenkte å slenge ved et alternativt oppsett som er nærmere hva jeg personlig synes er optimalt.

 

post-158996-0-80980800-1336059258_thumb.png

 

 

Det kan fremdeles spares inn litt på PSU, men helt ærlig er det en stund siden jeg satte meg inn i &--#60;1000,- markedet for PSU'er.

 

Forskjellen er:

- Litt billigere HK

- Halvparten så stor SSD

- Et billigere kabinett som også er svært godt mtp støy.

- Halvparten så mye RAM (mer enn nok for spilling, og antageligvis nok for ditt øvrige bruk også)

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Greit, da har jeg et forslag til deg.

 

3 ting å bemerke først:

 

1. Jeg har tatt utgangspunkt i hva du selv har satt opp og jobbet litt fritt innen budsjettet.

 

2. Skjermer og skjermkort er ikke tatt med her, de ligger som linker ved siden av.

 

3. Dette er over hva jeg personlig ville ha kjøpt (deler av det i det minste), med andre ord kan vi slanke summen litt uten at det går nevneverdig utover ytelsen.

 

post-158996-0-01117000-1336057581_thumb.png

 

 

Av skjermkort har jeg to forslag, det beste (single gpu) skjermkortet på markedet, eller et rimeligere kort som allikevel drar alt av spill i dag, om enn ikke på 100 % eye candy.

 

HD 7870 - 2600,-

GTX 680 - 4200,-

 

Oppsettet over kommer på 11 761,- hvilket vil si med GPU er prisen:

Oppsett m/ 7870 = 14 380,- (m/ skjermer = 19 180,-)

Oppsett m/ 680 = 15 930,- (m/skjermer = 20 730,-)

 

3x skjerm = ca. 1600x3 = 4800,-

 

 

Det er ikke optimalt siden det sprekker budsjettet ditt (og jeg har ikke kommet til lydkort engang(!)), men det er en start.

 

Fra her vi er nå kommer 3 spørsmål:

 

1. Trenger du 3 skjermer? Nå?

 

2. Trenger du et dedikert lydkort? For de aller, aller fleste er de integrerte lydkortene nok.

 

3. Trenger du en 240 GB SSD?

 

 

Før jeg lar deg gruble litt på denne posten, og gir andre en mulighet til å kommentere har jeg et par punkter til:

 

1. Jeg har lagt til et annet kabinett enn det du hadde plukket ut, grunnen er at du nevner støy og i7-2600K, Obsidian 550D er langt mer stille enn HAF'en du har plukket ut.

 

2. Det er ikke noe problem å velge noen andre komponenter for å slanke sluttsummen på oppsettet mitt uten å miste nevneverdig ytelse.

 

 

-Deluze

 

Siden du har valgt en så bra CPU cooler ville jeg valgt i7 2600k siden SB er bedre til overklokking. Og en så dyr W7 er ikke vits, ellers så ser det bra ut:)

Lenke til kommentar

Greit, da har jeg et forslag til deg.

 

3 ting å bemerke først:

 

1. Jeg har tatt utgangspunkt i hva du selv har satt opp og jobbet litt fritt innen budsjettet.

 

2. Skjermer og skjermkort er ikke tatt med her, de ligger som linker ved siden av.

 

3. Dette er over hva jeg personlig ville ha kjøpt (deler av det i det minste), med andre ord kan vi slanke summen litt uten at det går nevneverdig utover ytelsen.

 

post-158996-0-01117000-1336057581_thumb.png

 

 

Av skjermkort har jeg to forslag, det beste (single gpu) skjermkortet på markedet, eller et rimeligere kort som allikevel drar alt av spill i dag, om enn ikke på 100 % eye candy.

 

HD 7870 - 2600,-

GTX 680 - 4200,-

 

Oppsettet over kommer på 11 761,- hvilket vil si med GPU er prisen:

Oppsett m/ 7870 = 14 380,- (m/ skjermer = 19 180,-)

Oppsett m/ 680 = 15 930,- (m/skjermer = 20 730,-)

 

3x skjerm = ca. 1600x3 = 4800,-

 

 

Det er ikke optimalt siden det sprekker budsjettet ditt (og jeg har ikke kommet til lydkort engang(!)), men det er en start.

 

Fra her vi er nå kommer 3 spørsmål:

 

1. Trenger du 3 skjermer? Nå?

 

2. Trenger du et dedikert lydkort? For de aller, aller fleste er de integrerte lydkortene nok.

 

3. Trenger du en 240 GB SSD?

 

 

Før jeg lar deg gruble litt på denne posten, og gir andre en mulighet til å kommentere har jeg et par punkter til:

 

1. Jeg har lagt til et annet kabinett enn det du hadde plukket ut, grunnen er at du nevner støy og i7-2600K, Obsidian 550D er langt mer stille enn HAF'en du har plukket ut.

 

2. Det er ikke noe problem å velge noen andre komponenter for å slanke sluttsummen på oppsettet mitt uten å miste nevneverdig ytelse.

 

 

-Deluze

 

Tusen takk for hjelpen, før jeg går innpå spørsmålene dine , har jeg eit par:

1. Jeg har ein strømforsyning på 520w , trenger jeg og ha noe mer en det ?

 

2. På skjermkorta , er di like gode , eller er det noen fordeler me eit av korta ?

 

Dine spørsmål :

 

1. Trenger du 3 skjermer? Nå?.......Nei , jeg har allerede ein skjerm ( BenQ G2420HD ) som jeg bruker , så trenger bare 2 , i verstefall 1 , får jeg har og ein 15 tommer.

 

2. Nei , så lenge jeg har noe som jeg kan få lyd ifra , og som jeg kan ha ein driver til , er eg fornøyd.

 

3. Er ikke sikker, det jeg kommer til og bruke den til er og lagre programmer som ikke trenger så mye av pc'en min , og kansje noen små spill. For di mest krevende tingene setter eg på ein egen.

 

Takk igjen for hjelpen.

Lenke til kommentar

Det var en unødvendig (lang) quote.

 

Vel, jo SB gjør det bedre på OC, men IB gjør det bedre på mye annet. Nå når IB er et faktum er det like greit å slå til synes nå jeg, men om SB faller i pris de nærmeste ukene er det et selvsagt kjøp. i7-2600K er også 4-500,- dyrere og bringer ikke noe særlig mye mer til bordet.

 

Vel, vil du kjøpe Win7 én gang, eller flere ganger? Jeg kjøper heller en vanlig én gang enn en OEM-lisens hver gang jeg oppgraderer maskinen min, men det er smak og behag antar jeg.

 

-Deluze

 

 

Edit:

Til dere begge to. Det er ikke nødvendig å quote så mye, spesielt ikke så lange innlegg som det jeg hadde. Om dere ønsker å benytte quote-funksjonen for at jeg skal få beskjed om at jeg har blitt sitert tømmer dere heller quoten og setter inn en *snip* eller noe lignende.

 

-Deluze

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Vil nå heller si når han har en god CPU kjøler som den "Deluze" valgte, så burde han heller gå for i7 3770K.

3770K koster 45,- mer enn 2700K (komplett's priser), og scorer bedre når det gjelder encoding og rendering. i7 har også hyperthreading som gir deg 4 "ekstra" kjerner til bruk av redigering osv.

Men ligger ca likt når det gjelder gaming.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Kommentar til Deluze sitt forslag:

 

Han skal rediger og har et over middels høyt budsjett..

 

Hvorfor ikke ha en litt sterkere CPU, som er ment for å rendre ting litt kjappere?

 

Redigering av f.eks video SLUKER RAM, for noen er 32Gb lite til tider. Men jeg regner med at 16gb er nok til TS (trådstarter).

Lenke til kommentar

*snip*

 

 

1. Jeg har ein strømforsyning på 520w , trenger jeg og ha noe mer en det ?

2. På skjermkorta , er di like gode , eller er det noen fordeler me eit av korta ?

 

*snip*

 

 

1. Nja, det kommer an på produsent og modell, samt alder på strømforsyningen.

2. Nei, de er ikke like gode. GTX 680 er omlag 30 % raskere enn HD 7870, men 40 % dyrere.

 

 

 

 

1. Nei , jeg har allerede ein skjerm ( BenQ G2420HD ) som jeg bruker , så trenger bare 2 , i verstefall 1 , får jeg har og ein 15 tommer.

2. Nei , så lenge jeg har noe som jeg kan få lyd ifra , og som jeg kan ha ein driver til , er eg fornøyd.

3. Er ikke sikker, det jeg kommer til og bruke den til er og lagre programmer som ikke trenger så mye av pc'en min , og kansje noen små spill. For di mest krevende tingene setter eg på ein egen.

 

1. Hvordan tenker du deg oppsettet med 3 skjermer? Hva tenker du å bruke hver enkelt til?

2. Da er det integrerte mer enn nok for deg.

3. 120 GB bør være nok for den bruken du skisserer, så kan du heller supplere med en ekstra SSD i fremtiden om behovet melder seg.

 

-Deluze

 

Edit:

 

Takk for innspill SLi, jeg skal være helt ærlig å si at redigering har jeg ingen erfaring med. Grunnen til at i5-3750K er valgt er på bakgrunn av testen av både i7-3770K og i5-3750K hos Guru3D (her). Så fremt at denne testen er representativ, så virker det ikke som at skillet mellom i5 og i7 er like stort med Ivy som det var med Sandy når det kommer til oppgaver utover spilling.

 

Da bør TS rette seg etter SLi og ikke ha mindre enn 16GB RAM.

 

-Deluze

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...