Gå til innhold

Hvordan gå frem for å selge bilder til aviser


Anbefalte innlegg

Har i dag tatt noen blinkskudd av en væpnet politi aksjon. Jeg var eneste som var til stede der med kamera og fikk en rekke svært gode bilder.

 

Er det noen lur fremgangsmåte å få litt cash for sånne bilder annet enn å gå direkte til ulike redaksjoner tro? Noen som har erfaring ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skader heller ikke å si at du gjerne kan ta på deg å bli med en journalist på noe, om det skulle være en konsert eller nyhetshendelse. Gjør endel av det for lokalavisa her ved siden av studiene, og svarer jeg ja på alle henvendelser får jeg fort 4 -6 jobber i uka. Mange journalister er dessverre ikke så dyktige med kameraet, så dersom de er fornøyde med deg har du fort en fin biinntekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skader heller ikke å si at du gjerne kan ta på deg å bli med en journalist på noe, om det skulle være en konsert eller nyhetshendelse. Gjør endel av det for lokalavisa her ved siden av studiene, og svarer jeg ja på alle henvendelser får jeg fort 4 -6 jobber i uka. Mange journalister er dessverre ikke så dyktige med kameraet, så dersom de er fornøyde med deg har du fort en fin biinntekt.

 

Hvis jeg får litt mer tid til den type ting så høres ideen din slett ikke dum ut. Takk for tipset

Lenke til kommentar

Null problem. Har finansiert* kjøp av Nikon 24-70 F2.8, D700 og en Nikon 85mm F1.4 utelukkende fra salg av bilder til avisa. Det meste skjer på fredags og lørdagskveldene for min del, mye konserter og kulturarbeid som avisas journalister sliter med. De fleste kameraene "min" avis har er D70 og noen få D300 hus... Ikke det optimale til mørke konsertlokaler.

 

*Alt brukt riktignok.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål, bare ringer du til avisa?

 

Sier du rett å slett bare at du har et bilde de vil ha, og du krever penger? how how how?

 

Jeg bare gikk inn på en av de lokale nettavisene for å se om de hadde skrevet noe om den saken jeg tok bilder av. Var jo klar over at det ikke var noen andre i nærheten som hadde kamera så jeg sendte epost til journalisten som hadde skrevet saken og spurte om bilder av saken ville være verdt noe. Fikk kjapp respons på at det var hun interessert i dersom bildet var godt så jeg sendte det på epost og fikk kjapt svar om at de ville honorere det med 500.

 

Tok noen timer fra saken var på trykk i avisen før jeg bestemte meg for å kontakte dem og det er vel vanligvis alt for sent men som sagt visste jeg at ingen andre hadde foto

 

Ellers har jo alle aviser en desk med telefon nummer og epost adresse så de vil vel det vel være naturlig å kontakte.

Endret av josteinsen
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan dette virker i forhold til rettigheter? Er det sånn at hvis man selger bildet til en avis så kan jman ikke selge samme bildet til flere? Kan den avisen som kjøpte det selge det videre til andre aviser?

 

Fikk ingen føringer på dette når jeg solgte bildet

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan dette virker i forhold til rettigheter? Er det sånn at hvis man selger bildet til en avis så kan jman ikke selge samme bildet til flere? Kan den avisen som kjøpte det selge det videre til andre aviser?

 

Fikk ingen føringer på dette når jeg solgte bildet

Jeg regner med avisa kun har kjøpt bruksrettigheter - så du eier fortsatt bildet og kan gjøre hva du vil med det. Men det er slettes ikke sikkert at avisa blir så veldig glad om du selger det til andre heller. Det kan dermed være lurt å ikke selge det samme bildet til konkurrerende aviser og publikasjoner, om du har ambisjoner om å jobbe for de ved en senere anledning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...