Gå til innhold

"jeg skal drikke all oljen som blir tatt opp av nordsjø


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Høsten 1962 måtte norske myndigheter ta stilling til spørsmålet. Et ukjent amerikansk oljeselskap, Phillips Petroleum Co., ønsket å lete etter olje og gass utenfor kysten av Norge. Da oljeselskapet kom til norske myndigheter, og spurte om å få lov til å lete etter olje i Nordsjøen, var det få i Norge som tok dem på alvor. Noen politikere mente de sogar skulle drikke all oljen som ble hentet opp der i fra. Men samme høst meldte også store og kjente utenlandske oljeselskaper som Esso og Shell sin interesse..."

 

Noen av dere som gidder å sette seg inn i historie?

Lenke til kommentar

De første forbrenningsmotorene var totaktere med forbrenningstakt og utblåsningstakt. I begynnelsen ble gassen sluppet inn i sylinderen ved øvre dødpunkt. Senere ble gassen sluppet inn når stempelet var halvveis påvei mot øvre dødpunkt og fikk altså en svak forkomprimering. Slike motorer bygde bl.a. Langen og Carl Benz før de gikk over til firetaktere.

 

Det er ikke så lett å si hvem som oppfant totakts motoren. Det var mange oppfinnere underveis. Belgieren Jean Joseph Etienne Lenoir lanserte totakts motoren i 1860. Den var som nevnt uten kompresjon. ( atmosfærisk forbrenning, ingen komprimering før tenningen) og gikk på gass og luft. Lenoir sto også bak verdens første motorbåt. De første brukbare totaktere sto amerikaneren Georg B.Brayton (patent 1872, han hadde muligens en brukbar motor allerede i 1864) og skotten Dugald Clerk (1878/79) for. Disse motorene hadde to sylindre. Den ene pumpet luft inn på en tank (altså en komprimering før antennelse). Brayton hadde en enkel "forgasser" som besto av en veike som sugde bensin, lufta ble pumpet gjennom denne veika før den gikk inn i sylinderen. Motoren fikk navnet Ready motor. Motoren ble montert i en trikk og prøvekjørt på Rhode Island i 1874-75. Dugald Clerk patenterte i 1881 totaktssystemet med spyling av sylinderen mens stempelet var i bunnstilling og innsugning og eksosventilen var åpen.

 

Det påstås også at tyskeren Julius Söhnlein hadde konstruert en brukbar bil med totaktsmotor allerede i 1873. Joseph Day forenklet Clerks motor i 1889, stempelet regulerte nå åpning og lukking av portene. Firmaet Day & son var de første som satte igang produksjon av totaktsmotorer rundt 1890. Sintz Machinery co., produserte totakts motorene Grand Rapid. Sintz motorene var de mest benyttede bensin motorene i USA rundt 1890. Joseph Day (England), Julius Søhlein (Tyskland) og Clark Sintz (USA), leverte patent på pumping i veivhuset samme år (1892). Treport systemet kom samtidig. Franskmannen Cormery regnes som den første som konstruerte en totaktsmotor for motorsykkel i 1900. Alfred A Scott konstruerte og patenterte den første to-sylindrede totakter i 1904 (en vertikal twin). I 1911 ble den produsert veskekjølt og var en stor suksess på racerbanene i Europa. I 1912 benyttet Scott en roterende ventil. Det var særlig som motorsykkelmotor totakteren ble utviklet i begynnelsen. En bemerkelsesverdig konstruksjon var Atkinson-cycle engine. Den hadde flere veivakslinger og svingarmer som var forbundet med hverandre. Dette førte til en gange på stempelet slik at utblåsningsslaget ble nesten dobbelt så langt som insugningsslaget. Det ble produsert ca.1000 stk av disse motorene i løpet av 6 år. Alle akslingene og forbindelsene var problemet. Den var vel heller ingen ekte totakter

 

(Ja, jeg veit at dette er meget offtopic)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...