Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dårlig luft i klasserommet – hva kan jeg gjøre?


JAYZ

Anbefalte innlegg

Hei

 

Går på videregående og luften i klasserommene/gangene er helt elendig.

 

Jeg og flere elever får hodepine hver eneste dag. Det er frustrerende og jeg mister lysten til å jobbe.

 

Hva kan jeg gjøre? Kontakte arbeidertilsynet eller noe? Trenger virkelig hjelp.

 

Det lukter høgg og det finnes ikke frisk luft!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å si ifra til rektor? Det enkleste er ofte det beste.

 

Jeg gidder rett og slett ikke melde ifra om slike ting lenger. Skolen klarer ikke en gang etter mange klager å skaffe tilstrekkelig med dasspapir. Det er forferdelig, men slik er det bare.

 

Er det noen som vet om skolen kan ble stengt på dagen dersom det er FOR dårlig forhold?

Lenke til kommentar

Hei

 

Går på videregående og luften i klasserommene/gangene er helt elendig.

 

Jeg og flere elever får hodepine hver eneste dag. Det er frustrerende og jeg mister lysten til å jobbe.

 

Hva kan jeg gjøre? Kontakte arbeidertilsynet eller noe? Trenger virkelig hjelp.

 

Det lukter høgg og det finnes ikke frisk luft!

 

sette opp vinduene er jo alltids en idé..

sliter med dårlig luft selv, men sett opp vinduer og dør i friminuttet og få folk ut! det hjelper litt iallefall.

 

Du kan jo alltids se om du finner noe her: http://www.elevsiden.no/rettigheter/1098328583

og gå videre med problemet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men den sier akkurat det jeg sier. Inndirekte står det at den gjelder klasserommene elevene oppholder seg i. For den gjelder i utgangspunktet ikke for elevene der. Men inndirekte gjør den det, i og med at den der gjelder for lærere og andre ansatte. Men da må det isåfall være læreren som klager for at forholdene gjør det umulig for h*n som lærer og jobbe der. Ikke elevene faktisk, det er en ganske vesentlig forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Henvend dere til skolen og vis til bestemmelsene i opplæringsloven kap 9 (omtalt i artikkelen som er linket til ovenfor).

 

Som elev i videregående skole har du etter oppll. § 9a-1 "rett til eit godt fysisk..miljø som fremjar helse, trivsel og læring".

 

Etter § 9a-2 fjerde ledd skal skolen deres "snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova" dersom du/dere ber om at det settes i verk tiltak for å rette på miljøforholdene.

 

Legg merke til at dersom dere ber om at det settes i verk tiltak for å forbedre luftkvaliteten i klasserommene/gangene har skolen plikt til å behandle saken. Dersom skolen ikke svarer innen rimelig tid, eller ikke svarer i det hele tatt, kan dere klage som om det var fattet vedtak fra skolens side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Henvend dere til skolen og vis til bestemmelsene i opplæringsloven kap 9 (omtalt i artikkelen som er linket til ovenfor).

 

Som elev i videregående skole har du etter oppll. § 9a-1 "rett til eit godt fysisk..miljø som fremjar helse, trivsel og læring".

 

Etter § 9a-2 fjerde ledd skal skolen deres "snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova" dersom du/dere ber om at det settes i verk tiltak for å rette på miljøforholdene.

 

Legg merke til at dersom dere ber om at det settes i verk tiltak for å forbedre luftkvaliteten i klasserommene/gangene har skolen plikt til å behandle saken. Dersom skolen ikke svarer innen rimelig tid, eller ikke svarer i det hele tatt, kan dere klage som om det var fattet vedtak fra skolens side.

 

Tusen takk Lyskaster! Dette svaret er kanskje det beste jeg kunne fått, du er et geni. Perfekt!

 

Skal ta dette videre med en gang, du hjalp til veldig! Thumbs up man!

Lenke til kommentar

ang. hodepinen til trådstarter så er det mulig å kompansere med vann. Jeg selv jobber i veldig uhospitale omgivelser, dvs. nede i aggregat rom uten ventilasjon og i trange rom. blir fort 40 grader og veldig dårlig luft. I starten var det veldig mye hodepine, men jeg har nå med meg 1 - 1,5L vann har aldri vondt i hodet lengre. Går jeg tom, finner jeg et toalett og fyller flaska igjen. Kan være et tips til fremtiden for trådstarter. Ellers så er det arbeidstilsynet du må gå til, dersom ikke skolen gjør tiltak.

Lenke til kommentar

ang. hodepinen til trådstarter så er det mulig å kompansere med vann. Jeg selv jobber i veldig uhospitale omgivelser, dvs. nede i aggregat rom uten ventilasjon og i trange rom. blir fort 40 grader og veldig dårlig luft. I starten var det veldig mye hodepine, men jeg har nå med meg 1 - 1,5L vann har aldri vondt i hodet lengre. Går jeg tom, finner jeg et toalett og fyller flaska igjen. Kan være et tips til fremtiden for trådstarter. Ellers så er det arbeidstilsynet du må gå til, dersom ikke skolen gjør tiltak.

 

Takk for svar. Vann er ikke dumt og jeg har tilstrekkelig med vann på skolen, så det skal jeg seriøst prøve. Nå pleier lærere å være veldig nazi på dette med å gå ut fra klasserommet timen, så det kan bli et problem. Men jeg skal være bestemt - og kreve å få fylle på vann! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...